POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-138-1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. PP/443-138-1/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie złożonym w kancelarii tut. Urzędu w dniu 21 lipca 2005r. w sprawie opodatkowania usług budowlanych dotyczących budowy kanalizacji sanitarnej, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2005r. Podatnik złożył w kancelarii tut. Urzędu pismo, w którym zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny:

Podatnik zawarł umowę na wykonanie robót budowlanych polegających na budowie kanalizacji sanitarnej w miejskim sołectwie. Przedmiotowa inwestycja polega na:

  1. wykonaniu rurociągu tłoczonego, kanałów grawitacyjnych oraz przepompowni
  2. wykonaniu 133 przyłączy (przykanalików) do nieruchomości zabudowanych obiektami wykorzystywanymi na cele mieszkaniowe
  3. wykonaniu 2 przyłączy (przykanalików) do nieruchomości zabudowanych obiektami nie związanymi z budownictwem mieszkaniowym

Na tle tych okoliczności Spółka sformułowała pytanie:

  • Jaki będzie prawidłowy sposób naliczenia podatku VAT dla przedmiotowych usług?

Stanowisko Podatnika

Spółka stoi na stanowisku, iż do zakresu robót wymienionych w punkcie a i b zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 7%, bowiem inwestor w sposób jednoznaczny wyszczególnił zakres robót nie będących infrastrukturą towarzyszącą, a ponadto ich udział w całości zadania jest tak znikomy, że nie ma znacznego wpływu na wielkość podatku należnego. Natomiast w przypadku robót wymienionych w punkcie c stawka podatku VAT wyniesie 22%.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:

Zgodnie z treścią art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
  • jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego zawiera zaś art. 2 ust. 12 ustawy o VAT zgodnie z którym rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić iż, w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym preferencyjną stawkę podatku VAT (7%) można zastosować do inwestycji wymienionych w punkcie a i b, tj. wykonania rurociągu tłoczonego, kanałów grawitacyjnych i przepompowni oraz wykonaniu 133 przyłączy (przykanalików) do nieruchomości zabudowanych obiektami wykorzystywanymi na cele mieszkaniowe.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w przypadku wykonania rurociągu tłoczonego, kanałów grawitacyjnych i przepompowni preferencyjna stawka podatku VAT będzie miała zastosowanie jedynie w tej części, która odpowiada procentowemu udziałowi w jakim inwestycja ta będzie służyła obiektom budownictwa mieszkaniowego, do pozostałej zaś części należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT (tj. zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - 22%). W celu ustalenia procentowego udziału w jakim inwestycja ta jest związana z budownictwem mieszkaniowym, należy posłużyć się posiadanymi dokumentami kosztorysowymi i projektowymi. Pomocne w wyodrębnieniu części inwestycji związanej z budownictwem mieszkaniowym może być również zużycie wody i odpowiadająca temu zużyciu planowana wielkość ścieków dla obszaru którego inwestycja ta dotyczy.

Natomiast do pozostałej części inwestycji, polegającej na wykonaniu 2 przyłączy (przykanalików) do nieruchomości zabudowanych obiektami nie związanymi z budownictwem mieszkaniowym, należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT (22%).

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu