
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20 czerwca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dot. wystawiania faktur VAT wewnętrznych w przypadku nabywania towarów i usług od zagranicznych dostawców - stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 21 czerwca 2005 r. w kancelarii tutejszego Urzędu Skarbowego złożono wniosek Strony z dnia 20 czerwca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) dotyczących wystawiania faktur VAT wewnętrznych w przypadku nabywania towarów i usług od zagranicznych dostawców pochodzących z krajów UE.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Podatnik świadczy usługi organizatora i pośrednika turystycznego (PKWiU 63.3). Organizuje m.in. kolonie dla dzieci i młodzieży wynajmując obiekty noclegowe i dzierżawiąc inne miejsca turystyczne.
W związku z powyższym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy nabywając usługi i towary od dostawców zagranicznych pochodzących z krajów UE (konsumpcja ma miejsce na terenie UE) zobowiązany jest do wystawiania faktur VAT wewnętrznych.
Nie ma obowiązku - zdaniem Podatnika - wystawiania faktur wewnętrznych w przypadku, gdy konsumpcja towarów i usług ma miejsce na terenie Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, faktury wewnętrzne służą do dokumentowania następujących zdarzeń:
. przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób
prawnych, członków stowarzyszenia,
. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części;
. nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części;
. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów;
. dostawa towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca;
. import usług;
. zwrot kwot dotacji, subwencji
i innych dopłat o podobnym charakterze.
Jeśli chodzi o zakup towarów i usług dokonywany poza terytorium kraju (np. w Niemczech), będący częścią składową usługi turystycznej, to czynność ta nie zastała wymieniona jako czynność, która skutkuje wystawieniem faktury wewnętrznej.
Jak wynika z pisma Podatnik będzie nabywał usługi obce na terytorium Wspólnoty, które wejdą w skład jednej usługi turystycznej opodatkowanej na terytorium Polski. W związku z tym Strona nie będzie miała obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie jest prawidłowe.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;
-
interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
