POSTANOWIENIE - Interpretacja - WP-443/68/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.08.2005, sygn. WP-443/68/2005, Urząd Skarbowy w Inowrocławiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity-Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w odpowiedzi na pismo Pana ... z dnia 03.06.2005 r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego stwierdza, iż:

- stanowisko wnioskodawcy w zakresie dokonywania rejestracji biletów miesięcznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej w wykonaniu umowy zlecenia zawartej z Burmistrzem ..., której przedmiotem jest usługowy przewóz dzieci uznaje się za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 03.06.2005 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek podatnika o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym regulowanych przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że: wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie przewozu osób. Na podstawie umowy zawartej z Burmistrzem ... podatnik dowozi dzieci do gimnazjum i szkoły podstawowej. Każde dziecko ma wydrukowany w kasie fiskalnej imienny bilet miesięczny. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania, raz wartością raportu fiskalnego, drugi wartością faktury - Pan ... wystawia dla Urzędu Miasta w ... notę księgową załączając kopię biletów.

Pytanie podatnika brzmi: czy postępuje prawidłowo odprowadzając podatek należny od sprzedanego imiennego biletu miesięcznego zarachowanego przez kasę fiskalną i obciążając Urząd Miasta notą księgową stanowiącą wezwanie do zapłaty.

Zdaniem podatnika: zgodnie z przepisami § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących ... są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Wobec powyższego Pan ... uważa, że postępuje prawidłowo odprowadzając podatek należny od sprzedanego imiennego biletu miesięcznego zarachowanego przez kasę fiskalną i obciążając Urząd Miasta notą księgową stanowiącą wezwanie do zapłaty.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w oparciu o wyżej przedstawiony przez podatnika stan faktyczny dokonuje interpretacji prawa podatkowego w przedmiocie pytania postawionego przez podatnika.

Umowa zawarta przez podatnika z Burmistrzem ... wskazuje, że podatnik w imieniu własnym na zlecenie Gminy ... świadczy usługi transportu osób. Usługi transportu osób podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%. Wynika to wprost z poz. 142 i 144 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wynagrodzenie za świadczone usługi ustalane jest na podstawie imiennych biletów miesięcznych dla dzieci i młodzieży dowożonych do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w .... Każde dziecko ma wydrukowany w kasie imienny bilet miesięczny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.04.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają czynności między innymi w zakresie odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

Imienne bilety miesięczne wydawane nieodpłatnie dzieciom i młodzieży dowożonym do szkoły wydrukowane przez kasę fiskalną są dowodem wyświadczenia przez przewoźnika usług transportu osób oraz dowodem stanowiącym podstawę wzajemnych rozliczeń pomiędzy Gminą jako zleceniodawcą i przewoźnikiem jako zleceniobiorcą. Ponieważ obrót za świadczone usługi jest dokumentowany bezpośrednio na rzecz osób fizycznych, na rzecz których usługa na zlecenie Gminy jest świadczona, zatem dla potrzeb wzajemnych rozliczeń w przedmiocie uiszczenia należności za dokonaną czynność obrót już raz zaewidencjonowany w kasie nie może być dokumentowany fakturą VAT wystawioną na rzecz zleceniodawcy (płatnika), tj. Gminy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy uważa się każde świadczenia na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej identyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności sprawy lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. ze zm.).

Burmistrz Pakości , jako organ wykonawczy gminy dla potrzeb zorganizowania komunikacji gminnej (dowóz dzieci do szkoły) zleca wykonanie zadania uprawnionemu przewoźnikowi. Transport osób musi sie odbywać zgodnie z zasadami i warunkami dyktowanymi przez przepisy ustawy z dnia 06.09.2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 204, poz. 2088 z 2004 r. ze zm.).

Burmistrz ... realizując zadania własne gminy w zakresie zapewnienia zbiorowych potrzeb wspólnoty poprzez zlecanie ich wykonania uprawnionemu przewoźnikowi drogowemu nie jest usługobiorcą usługi transportu osób, a jedynie jej organizatorem, w konsekwencji czego nie jest uprawniony do otrzymania faktury VAT dokumentującej obrót na rzecz konkretnych świadczeniobiorców zleceniodawcy. Sposób regulowania płatności za usługę przedstawiony przez podatnika w zapytaniu należy uznać za prawidłowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego.

Interpretacja stosownie do art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do powyższej interpretacji organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia powyższego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Powyższa interpretacja wiąże natomiast organ podatkowy i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie wniesione do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Inowrocławiu