- Interpretacja - III-2/443-147/05/JP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.09.2005, sygn. III-2/443-147/05/JP, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście, działając na podstawie:

  1. art. 216, art. 217, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  2. art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, ust. 3 i art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej w dalszej części "ustawą",

- po rozpatrzeniu wniosku w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (wpływ do tutejszego organu podatkowego 08.06.2005 r.), który został uzupełniony w dniu 29.06.2005r., uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku co do danych umieszczanych w ewidencji pozwalających na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są prezenty o małej wartości.

W dniu 08.06.2005 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek z dnia 03.06.2005 r. Podatnika o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie. W w/w piśmie Wnioskodawca, w związku z wejściem w życie z dniem 01.06.2005 r. noweli ustawy z dnia 21.04.2005 r. (Dz. U. Nr 14, poz. 113) do ustawy z dnia 11.03.2004 r. , działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r., zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na trzy pytania. Po wezwaniu podatnika do sprecyzowania pytania numer 2 i 3, podatnik w piśmie uzupełniającym sformułował ostatecznie osiem pytań, w związku z czym tutejszy organ wydał osiem postanowień o numerach od III-2/443-143/05/JP do III-2/443-150/05/JP.

Przedmiotem niniejszego postanowienia jest odpowiedź na pytanie ,,jakie dane winna zawierać ewidencja, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy PTU?"

Stan faktyczny przedmiotowej sprawy przedstawia się następująco:

,,Podatnik jako czynny podatnik podatku od towarów i usług - w ramach czynności o charakterze reprezentacyjnym - okazjonalnie przekazuje lub będzie przekazywać swoim kontrahentom następujące towary: kwiaty, perfumy, wieczne pióra czy długopisy, kalendarze A4, kalendarzyki roczne skrócone z nadrukiem na odwrotnej stronie informacji adresowej i dotyczącej przedmiotu działania firmy, pojedyncze egzemplarze książek o tematyce bliskiej klientowi, organizery (kalendarze z notesami), kosze zawierające: szampan, kawę, herbatę orzechy, czekoladę, inne słodycze itp., jak również biżuterię. Cena zakupu pojedynczego egzemplarza tych towarów waha się w granicach: 1,50-50 zł na rzecz jednej osoby, rzadko cena zakupu takiego towaru może wynieść ok. 150,00 zł. W piśmie uzupełniającym z dnia 27.06.2005 r. Wnioskodawca w stanie faktycznym sprawy zawarł następujące informacje: ,,...wydanie tych upominków winno być opodatkowane stawką właściwą dla sprzedaży krajowej z wyjątkiem m.in.sytuacji nieodpłatnego przekazania jednej osobie drobnych prezentów o cenie wyższej niż 5,00 zł lecz o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym 100,00 zł, o ile prowadzona jest ewidencja pozwalająca na ustalenie tożsamości osób, którym w/w prezenty zostały wręczone.

Wnioskodawca we własnym stanowisku, które przedstawił w piśmie z dnia 03.06.2005 r. napisał: ,,...zgodnie z obecnym brzmieniem art. 7 ust. 2 ustawy o PTU winny one być opodatkowane...", z wyjątkiem m.in. sytuacji nieodpłatnego przekazania jednej osobie drobnych prezentów o cenie wyższej niż 5,00 zł lecz o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym 100,00 zł, które - zgodnie z art. ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy o PTU - są wolne od podatku, o ile prowadzona jest ewidencja pozwalająca na ustalenie tożsamości osób, którym w/w prezenty zostałyby wręczone".

Odnosząc się do danych, które powinny być zawarte w ewidencji Wnioskodawca w piśmie z dnia 03.06.2005 r. wskazał co następuje: ,,Ustawodawca nie określił danych, jakie winna zawierać o osobie przyjmującej prezent ewidencja. Czy wystarczy nazwisko i imię, czy też niezbędne są również inne dane, np. PESEL?" Podatnik w dalszej części własnego stanowiska w przedmiotowej sprawie przyjął, że niesprecyzowanie przez Ustawodawcę danych, które powinny znaleźć się w ewidencji daje podstawę do wniosku, iż ,,wystarczające jest podanie imienia i nazwiska osoby oraz jej adresu zamieszkania lub nazwy i siedziby firmy, którą reprezentuje. Gromadzenie dalszych danych może naruszać przepisy o ochronie danych osobowych."

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

  1. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, który stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (Rzeczpospolitej Polskiej),
  2. art. 7 ust. 2 ustawy, z którego wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:a) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;b) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
  3. art. 7 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
  4. art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy, który stanowi że przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że do ustalenia za pomocą ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy, tożsamości osób, którym wręczane są prezenty o małej wartości wystarczające jest umieszczenie w tej ewidencji danych wskazanych przez Wnioskodawcę, tj. imienia i nazwiska, adresu zamieszkania lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej dla kontrahenta osoby fizycznej albo imienia nazwiska, a także nazwy i siedziby w przypadku kontrahenta osoby prawnej reprezentowanej przez osobę fizyczną.

W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego stanowisko zaprezentowane przez Podatnika w rozpatrywanym wniosku należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 03.06.2005 r. i jego uzupełnieniu z dnia 27.06.2005 r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście