Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r.. Nr 8, poz.60 ze zm.), art.2 pkt 12, art. ... - Interpretacja - US-PP-443/32/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.08.2005, sygn. US-PP-443/32/05, Urząd Skarbowy w Lesku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r.. Nr 8, poz.60 ze zm.), art.2 pkt 12, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 146 ust. 1, pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika : Miasto i Gmina z dnia 14.07.2005 r., otrzymany przez tutejszy organ podatkowy w dniu 20.07.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym:jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy realizacji inwestycji przebudowy i rozbudowy kanalizacji sanitarnej , która będzie wykorzystana w 74% dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz w 26% dla pozostałych? Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że prawidłowe jest zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług przy realizacji inwestycji przebudowy i rozbudowy kanalizacji sanitarnej , która będzie wykorzystana dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej i 22% stawkę - do pozostałej części postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 20.07.2005 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego pisemny wniosek podatnika - Miasto i Gmina o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta: jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy realizacji inwestycji przebudowy i rozbudowy kanalizacji sanitarnej , która będzie wykorzystana w 74% dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz w 26% dla pozostałych? Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Miasto i Gmina realizuje inwestycję pn. "Przebudowa i rozbudowa kanalizacji sanitarnej w ramach programu "Ochrona zlewni rzeki San", która wykorzystana będzie dla potrzeb:

  1. budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej w 74%,
  2. pozostałych w 26%.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia jak w sentencji (postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe) , ponieważ:
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, wynosi 22 %. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od 01.05.2004 r. do dnia 31.12.2007 r. stosuje się 7% stawkę podatku VAT w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W art. 146 ust. 2 tej ustawy zdefiniowano, że przez ww. roboty budowlane, związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, rozumie się, między innymi, roboty budowlane, dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej. Natomiast jak wynika z art. 146 ust. 3 powyższej ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych..
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego w szczególności drogi dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  1. 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  2. 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  3. ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie.

Z wniosku Burmistrza Miasta i Gminy wynika, że inwestycja budowy i przebudowy kanalizacji sanitarnej obejmie obok budynków mieszkalnych, także inne budynki . Ponieważ przepisy ww. ustawy nie przewidują zastosowania stawki preferencyjnej dla robót budowlano-montażowych, dotyczących innej infrastruktury niż infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, dlatego należy uznać, że stawka preferencyjna (7%), wynikająca z art. 146 wyżej wymienionej ustawy odnosi się jedynie do tej części wartości inwestycji, która jest związana ściśle z budownictwem mieszkaniowym i będzie służyła obiektom budownictwa mieszkaniowego. Natomiast w pozostałym zakresie będzie opodatkowana stawką 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14 § 2 wyżej wymienionej ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w ciągu 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie Oddział Zamiejscowy w Krośnie za pośrednictwem tut. organu podatkowego. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz.2532 ze zm.), zażalenia i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej wg stawki 5 zł od zażalenia, 50 gr od załącznika do zażalenia.

Urząd Skarbowy w Lesku