
Temat interpretacji
Stan faktyczny
1.Podatnik w ramach prowadzonej działalności pobiera następujące opłaty za korzystanie z infrastruktury portowej:
- opłatę tonażową za wejście statku na obszar portu bądź wyjście statku, przejście statku tranzytem przez obszar portu, umożliwienie odbioru i unieszkodliwienie odpadów i pozostałości ładunkowych ze statku,
- opłatę przystaniową za korzystanie przez statek z infrastruktury portowej w relacji burtowej, tzn. z nabrzeża lub przystani,
- opłatę pasażerską za zejście pasażera na ląd albo za wejście pasażera na statek
Powyższe opłaty pobiera się w zależności od typu i wielkości statku oraz rodzaju żeglugi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 roku w sprawie wysokości opłat portowych( Dz.U. Nr 103, poz.1082).
2. Podatnik dostarcza również wodę i energię na statki na podstawie pisemnego bądź telefonicznego zamówienia składanego przez upoważnionego przedstawiciela. Dostawa następuje poprzez podłączenie przez odpowiednie służby do urządzeń podawczych hydrantu, rozdzielni z licznikiem. Natomiast podstawą obciążenia jest potwierdzenie podpisane przez Kapitana statku określające ilość wydanej wody i dostarczonej energii na podstawie w/w urządzeń.
3. Podatnik pobiera również opłaty na fundusz socjalny i kulturalny dla marynarzy. Opłaty te są pobierane zgodnie z zaleceniem nr 183 Międzynarodowej Organizacji Pracy i przekazywane na właściwy rachunek bankowy - Portowej Rady Opiekuńczej ( zwanej dalej PRO).
Ocena prawna stanu
faktycznego
Ad.1
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego sprawy wynika, iż pobierane przez niego opłaty związane z korzystaniem z infrastruktury portowej zostały określone ustawą z dnia 20 grudnia 1996 roku o portach i przystaniach morskich (tj.Dz.U. z 2002 r. Nr 110, poz.967 ze zmian.), natomiast wysokość pobieranych opłat za użytkowanie infrastruktury portowej określa wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 8 ust.7 w/w ustawy - rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wysokości opłat portowych (Dz.U. z dnia 1 maja 2004 r., Nr 103, poz.1082).
W myśl art. 8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług , o których mowa w art.5 ust 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej , osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej , które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Podatnik zobowiązany do pobierania określonych w powołanych wyżej aktach prawnych opłat związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej, świadczy usługi w rozumieniu w/w przepisu.
Zgodnie z art. 83 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu.
Wobec tego zakres zastosowania w/w przepisu jest ograniczony do usług polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, które są związane z transportem międzynarodowym i świadczonych na terenie polskiego portu morskiego.
Z kolei art. 83 ust.1 pkt 17 cyt. ustawy określa, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w pkt 1. W art. 83 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o VAT, wymieniono:
- statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
- tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
- statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
- statków przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
- statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
- pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40);
W związku z czym w odniesieniu do :
-opłaty tonażowej pobieranej za wejście statku na obszar portu bądź wyjście statku, przejście statku tranzytem przez obszar portu, umożliwienie odbioru i unieszkodliwienie odpadów i pozostałości ładunkowych ze statku,
-opłaty przystaniowej za korzystanie przez statek z infrastruktury portowej w relacji burtowej, tzn. z nabrzeża lub przystani, czyli usług polegających na obsłudze środków transportu morskiego oraz służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w zapytaniu Podatnika zastosowanie będzie miała obniżona do wysokości 0% stawka podatku od towarów i usług, o ile zostaną spełnione warunki określone powołanymi przepisami.
Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z art. 83 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, pod warunkiem prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Natomiast pobierana przez Podatnika opłata pasażerska związana z umożliwieniem wejścia pasażera na statek lub zejścia pasażera na teren portu korzysta z opodatkowania stawką w wysokości 0% na podstawie § 7 ust.1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 97, poz.970), który umożliwia zastosowanie preferencyjnego opodatkowania w odniesieniu do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze pasażerów w tych portach.
Ad.2.
Na podstawie art. 83 ust.1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku., stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, jednak pod warunkiem, iż dotyczy statków:
- używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
- używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
- marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.
Niewątpliwie dostawa wody i energii elektrycznej na statki na podstawie pisemnego bądź telefonicznego zamówienia składanego przez upoważnionego przedstawiciela, która następuje poprzez podłączenie przez odpowiednie służby do urządzeń podawczych - hydrantu, rozdzielni z licznikiem korzysta z opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 0% pod warunkiem, iż dotyczy w/w statków.
Dla zastosowania preferencyjnego opodatkowania stawką w wysokości 0% konieczne jest również w myśl art. 83 ust.2 ustawy o podatku VAT prowadzenie przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w w/w przepisie.
Ad.3
Z opisanego w złożonym przez Podatnika wniosku stanu faktycznego wynika, iż pobiera on również opłaty na fundusz socjalny i kulturalny dla marynarzy zgodnie z zaleceniem nr 138 Międzynarodowej Organizacji Pracy z dnia 27.10.1970 roku dotyczącym udogodnień socjalnych i kulturalnych dla marynarzy w portach i na morzu. Zgodnie z pkt.I.1 zalecenia programy stosowania udogodnień powinny być organizowane systematycznie , a ich finansowanie powinno się opierać na odpowiednich, stałych podstawach. Z kolei z załączonego przez Podatnika do zapytania pisma Departamentu Żeglugi i Portów Morskich z dnia 02.09.1995 r. znak TZ-5/66/95 wynika, iż Minister Transportu i Gospodarki Morskiej decyzją z dnia 28 sierpnia 1995 r. powierzył Związkowi Armatorów Polskich koordynację działalności w zakresie realizacji zalecenia Nr 138, w tym w szczególności współudział w ustalaniu preliminarza wydatków oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem środków finansowych będących w dyspozycji PRO.
Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju
-wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Rozważanie zakwalifikowania czynności pobierania w/w opłaty jako dostawy towaru nie znajduje uzasadnienia w świetle w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec tego zakwalifikowanie w/w czynności podlegającej opodatkowaniu VAT wymaga przeprowadzenia analizy przepisów art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, który przez świadczenie usług, o którym mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w/w ustawy.
Mając na uwadze powyższe określenie świadczenia usług należy stwierdzić, iż tak szeroki zakres pojęcia odpłatnego świadczenia usług powoduje, że obejmuje ono zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.
Określając charakter opłat na w/w fundusz należy podkreślić, iż są one pobierane przez zapytującego i przekazywane na właściwy rachunek bankowy Portowej Rady, a następnie wydatkowane przez PRO na pokrycie świadczeń w zakresie udogodnień socjalno - kulturalnych dla marynarzy różnych narodowości. Co prawda jej pobieranie jest wynikiem realizacji zalecenia Międzynarodowej Organizacji Pracy, jednak nie jest świadczeniem, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument odnoszący dzięki temu świadczeniu jakiekolwiek korzyści. W związku z tym, że w niniejszym przypadku nie ma żadnego identyfikowalnego konsumenta tego świadczenia, sytuacja ta nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu cyt. powyżej przepisu art.8 ustawy. Stąd też, opłata pobierana na fundusz socjalny i kulturalny dla marynarzy jako międzynarodowej grupy zawodowej, którą de facto dysponuje Portowa Rada Opiekuńcza nie zaś zapytujący nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
