W świetle przepisu art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania jest obrót, z z... - Interpretacja - PP/443-16/06/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.06.2004, sygn. PP/443-16/06/04, Urząd Skarbowy w Złotoryi

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W świetle przepisu art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Nadmienić należy, iż dotacja przedmiotowa jest dopłatą do określonych rodzajów wyrobów i usług kalkulowanych według. stawek jednostkowych,.
Z regulacji tej wynika, iż w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (może to być również organ publiczny) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiącą dopłatę do ceny towaru lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy. Warunkiem jest jednak, aby dofinansowanie to miało bezpośredni związek z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa).
W przypadku gdy dofinansowanie (dotacja) przekazywana jest podatnikowi na bieżące pokrycie kosztów jego działalności i nie występuje bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami, dofinansowanie ogólne - na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Stwierdzić należy iż, dla określenia czy dane dotacje są czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
W przedmiotowej sprawie, dotacje otrzymywane przez Jednostkę mają charakter dofinansowania do ceny np. czynszu regulowanego, kosztów wprowadzonych ścieków do zbiorowych urządzeń kanalizacyjnych, kosztów utrzymania chodników i zieleni. Wobec powyższego wymieniona dotacja jest jednym z elementów podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Ustawodawca w przepisie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), postanowił, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:
- podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy (np. gminy),
- odnosi się ono jedynie do tych czynności podlegających wyłączeniu, które zostały nałożone na te podmioty przepisami prawa, i do których realizacji zostały powołane.
Jeżeli zatem organ władzy publicznej sceduje wykonanie odpłatnych zadań, do których wykonania został sam powołany, podmiotowi spoza ww. kręgu, podmiot ten realizując takie zadania z zakresu prawa publicznego, nie korzysta z przedmiotowego wyłączenia, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, pod warunkiem, iż zadania te mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wyż. cyt.

Ponadto wyłączenie ze "statusu podatnika podatku od towarów i usług" nie ma również zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje jakiekolwiek czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami.
Tym samym organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze podmiotów nie będących podatnikami VAT bądź podatników VAT.
W przedmiotowej sprawie uznać zatem należy, iż Jednostka wykonując odpłatnie zadania w imieniu Gminy Wiejskiej występuje jako podatnik podatku od towarów i usług w tym zakresie.
Reasumując, poruszana przez Jednostkę kwestia wyłączenia z podstawy opodatkowania dotacji otrzymywanych od jednostki samorządu terytorialnego - jest błędna - wymienione czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast Jednostka występuje w ww. zakresie jako podatnik podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Złotoryi