
Temat interpretacji
Odpowiadając na zapytanie zawarte w piśmie Przedsiębiorstwa z dnia 08.12.2004 r. (uzupełnione informacją przesłaną faksem z dnia 29.12.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14 a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.), w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług wykonywanych przez Spółkę, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie wyjaśnia co następuje.
W przedmiotowym piśmie Spółka prosi o zajęcie stanowiska w następujących kwestiach:
1.
Spółka posiada w Niemczech Oddział, który jest tam zarejestrowanym podatnikiem od wartości dodanej. Do pracy w Oddziale w Niemczech Spółka oddelegowała swoich pracowników. Spółka dla Oddziału wystawia refaktury za ponoszone w Polsce koszty usług związanych z zatrudnieniem, takie jak: ZUS, wynagrodzenia, delegacje, wizy, paszporty, ubezpieczenia, materiały biurowe i paliwo.
Spółka uważa, że usługi związane z zatrudnieniem jako usługi niematerialne, na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, natomiast wydane dla oddziału materiały refakturowane są wg wartości brutto bez naliczania podatku VAT.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Operacje opisane w piśmie Spółki nie mieszczą się w wymienionym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o podatku VAT, w przypadku świadczenia usług dostarczania (oddelegowania) personelu, świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Z art. 17 ust. 2 ww. ustawy wynika, że dla usług dostarczania (oddelegowania) personelu zobowiązanym do naliczenia i rozliczenia podatku w Niemczech będzie Oddział Spółki.
Spółka polska w omawianym przypadku wystawia fakturę, w której zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem umieszcza adnotację, że podatek rozlicza nabywca, co wynika z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971)
2.
Spółka informuje że będąc firmą budowlaną zawarła kompleksową umowę na wykonanie
robót budowlano -montażowych osiedla mieszkaniowego. W skład tych robót wchodzą również roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą wykazaną w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie wymienione w ww. katalogu - wykonanie i rozbiórka zaplecza socjalnego budowy.
W związku z tym Spółka pyta wg jakiej stawki podatkowej powinny być obciążone roboty związane z budową i rozbiórką zaplecza socjalnego budowy ?
Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 2 pkt 5 ww. ustawy towarem są między innymi budynki i budowle lub ich części.
Artykuł 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowi, że w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Ustawa nie definiuje samego budownictwa mieszkaniowego, natomiast wskazuje, co należy rozumieć pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, są to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:
- PKOB 111 - "Budynki mieszkalne jednorodzinne",
- PKOB 112 - "Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe",
- PKOB ex 113 - Budynki zbiorowego mieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej".
Mając na uwadze, że wyżej cyt. ustawa stanowi o robotach budowlano-montażowych, remontach i robotach konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, uznać należy, że pod pojęciem tym należy rozumieć te z wymienionych czynności, które dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Z opodatkowania stawką 7% korzystają także roboty budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne, które związane są z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Pod tym pojęciem, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należy rozumieć związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że sprzedawane przez Spółkę usługi wykonania i rozbiórki zaplecza socjalnego budowy nie zostały ujęte w katalogu usług objętych opodatkowaniem preferencyjną stawką podatku VAT, dlatego usługi te należy opodatkować stawką 22%.
3.
Spółka zawarła umowę na kompleksowe wykonanie budynku mieszkalnego i gospodarczego. Zadanie przewiduje tez wykonanie infrastruktury towarzyszącej, wspólnej zarówno dla budynku mieszkalnego jak i gospodarczego.
Spółka stawia pytanie, czy procentowy udział wartości kosztorysowej obiektów w ogólnej wartości zadania można przyjąć, jako klucz podziałowy do ustalenia wartości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu opodatkowanej podatkiem VAT wg stawek 22% i 7%.
Zgodnie z postanowieniami art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżona do wysokości 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym. W związku z tym w przypadku, gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i obiektami przemysłowymi, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.
W świetle powyższego stanowisko przedstawione przez Spółkę należy uznać za słuszne.
