
Temat interpretacji
Czy z tytułu wykorzystania pomieszczeń w budynku OSP, w pewnej części także do zdarzeń spoza zakresu VAT, tj. ich nieodpłatnego udostępniania na rzecz ww. podmiotów, w związku z realizacją przez Gminę jej zadań publicznych, Wnioskodawca jest zobowiązany do naliczenia podatku należnego?
Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012r. (data wpływu 14 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2012r. (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 7 grudnia 2012r.) oraz pismem z dnia 14 grudnia 2012r. (data wpływu 14 grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń w budynku OSP w związku z realizacją przez Gminę jej zadań publicznych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 września 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in. w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń w budynku OSP w związku z realizacją przez Gminę jej zadań publicznych.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2012r. (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 7 grudnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 grudnia 2012r. znak. IBPP2/443-957/12/BW oraz pismem z dnia 14 grudnia 2012r. (data wpływu 14 grudnia 2012r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT").
Wnioskodawca zrealizował Inwestycję polegającą na rozbudowie oraz modernizacji budynku OSP w //" (dalej: Inwestycja"). Inwestycja była realizowana w okresie od 28 maja 2008r. do 31 lipca 2009r. Inwestycja została następnie oddana do użytkowania w 2009r.
Inwestycja ta w szczególności polegała na:
- Dobudowie kubatury 980,65 m3 do istniejącego budynku, w ramach której powstał garaż na wóz strażacki i pomieszczenia zaplecza wykorzystywane w celach szkoleniowych, rozbudowano kuchnię wyposażoną w 2 wewnętrzne windy do obsługi sali bankietowej, na 2 piętrze rozbudowano salę bankietową, w nowym segmencie zamontowano nowe okna z PCV, a także ocieplono stropodach oraz ściany;
- Dobudowie do istniejącej części budynku windy towarowo - osobowej z przeznaczeniem dla transportu pionowego produktów żywnościowych dla kuchni, jak również gości oraz osób niepełnosprawnych;
- Remoncie zaplecza socjalnego;
- Modernizacji zaplecza kuchennego na 1. piętrze;
- Remoncie istniejącej części sali bankietowej z zapleczem na 2. piętrze;
- Ociepleniu stropodachu wraz z wykonaniem nowych obróbek blacharskich, rynien oraz pokrycia dachu papą termozgrzewalną, jak również ociepleniu ścian zewnętrznych istniejącej części budynku;
- Modernizacji kotłowni z wymianą kotłów olejowych na kotły opalane groszkiem węglowym z podajnikiem o mocy 2 x 100 kW;
- Wymianie instalacji co., wraz z grzejnikami stalowymi.
Budynek OSP w // jest zajmowany przez następujące instytucje (Gmina udostępniła ten budynek w ramach ciążących na niej zadań przewidzianych przepisami prawa):
- Część tego obiektu zajmuje Gminna Biblioteka Publiczna w //, będąca biblioteką publiczną w rozumieniu art. 18 i nast. ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (tekst jednolity, Dz. U. z 2012r., poz. 642), prowadzoną w formie instytucji kultury, o której mowa w art. 9 i nast. ustawy z dnia z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity, Dz. U. z 2012r., poz. 406). Obowiązek utworzenia i prowadzenia (utrzymania) biblioteki publicznej wynika m.in. z art. 19 ust. 2 cyt. ustawy o bibliotekach.
- Inna natomiast część tego obiektu jest używana przez Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w //, również działający w formie samorządowej instytucji kultury. Obowiązek utworzenia i prowadzenia (utrzymania) instytucji kultury wynika m. in. z art. 9 ust. 1 i 2 cyt. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
- Ponadto część tego obiektu zajmowana jest również przez Ochotniczą Straż Pożarną w //, która działa w formie stowarzyszenia. Także i w tym przypadku na Gminie spoczywa tego rodzaju obowiązek, co wynika m.in. z art. 29 pkt 2 oraz art. 32 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity, Dz. U. z 2009r. nr 178, poz. 1380, ze zm.).
Ww. instytucje zostały przez Gminę wyposażone w majątek w formie określonych środków trwałych - takich jak m.in. pomieszczenia w budynku OSP w //. Obiekt ten, który był przedmiotem ww. Inwestycji, z punktu widzenia zasad rachunkowości Gminy, jest środkiem trwałym Gminy. Z tym zastrzeżeniem, że w 2003 roku, w wyniku uchwały Rady Gminy, część tego budynku (tj. sala bankietowa wraz z zapleczem oraz pomieszczenie biblioteki) zostały ujęte dla celów rachunkowości jako środki trwałe Gminnej Biblioteki Publicznej oraz Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji. Jednakże całość nakładów poniesionych na opisaną Inwestycję zwiększyło wartość środka trwałego ujętego w księgach Gminy. Właścicielem całości obiektu OSP pozostaje nadal Gmina. Wyżej wymienione 3 instytucje nie uiszczają Gminie odpłatności z tego tytułu, że zostały wyposażone w przedmiotowy majątek (wykorzystanie niekomercyjne").
W pozostałej części (tj. w części niezajmowanej przez 3 wymienione wyżej instytucje) obiekt jest wydzierżawiony na rzecz Poczty Polskiej (od 1993r.) oraz na rzecz Niepublicznego Zakład Opieki Zdrowotnej (od 2003r.). Gmina zawarła w tym zakresie dwie umowy dzierżawy - jedną z S.A., a drugą z przedsiębiorcą prowadzącym Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Z tytułu obu umów dzierżawy kontrahenci uiszczają na rzecz Gminy czynsz dzierżawny, Gmina wystawia faktury VAT i odprowadza podatek należny (dalej: wykorzystanie komercyjne / odpłatne").
Zakupy składające się na opisaną na wstępie Inwestycję były dokonywane przez Gminę. Gmina dokonywała płatności za te zakupy ze środków własnych. Zakupy te zostały udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę z wykazanym podatkiem VAT. Niezależnie od wydatków na ww. Inwestycję, Gmina ponosi również wydatki bieżące na utrzymanie budynku OSP w //. Wśród tych wydatków są koszty wspólne całego budynku - takie jak koszty energii elektrycznej, która służy częściom wspólnym budynku (ciągi komunikacyjne, kotłownia itp.) oraz koszty innych mediów zużywanych w całym budynku. Wydatki te w dalszej części zwane są wspólnymi wydatkami bieżącymi".
Zakupy składające się na wspólne wydatki bieżące były i są dokonywane przez Gminę. Gmina dokonuje płatności za te zakupy z środków własnych. Zakupy te są dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę z wykazanym podatkiem VAT.
Wnioskodawca zaznacza, iż Gmina nie jest w stanie jednoznacznie przypisać poszczególnych kwot podatku naliczonego wynikającego z zakupów dokonanych w ramach Inwestycji, jak i zakupów w ramach wspólnych wydatków bieżących do czynności opodatkowanych VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Natomiast w piśmie z dnia 6 grudnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, że budynek OSP // jest używany nieodpłatnie przez Bibliotekę Publiczną, Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji oraz Ochotniczą Straż Pożarną. Pomiędzy Gminą a wymienionymi podmiotami nie zostały zawarte umowy. Używanie to odbywa się faktycznie - bez zawartej umowy.
Z kolei w piśmie z dnia 14 grudnia 2012r. Wnioskodawca wskazał:
- W odniesieniu do Ochotniczej Straży Pożarnej w // Gmina: ponosi koszty mediów (takich jak energia elektryczna, gaz woda, telefon) z środków własnych oraz nie obciąża nimi w żaden sposób OSP w //.
- W odniesieniu do Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji w // Gmina: ponosi koszty mediów z środków własnych oraz nie obciąża nimi w żaden sposób GOKiR.
- W odniesieniu do Gminnej Biblioteki Publicznej w // Gmina nie ponosi kosztów mediów; Biblioteka ma zawarte odrębne od Gminy umowy z dostawcami tychże mediów (sama płaci za media).
- W odniesieniu do podmiotów niezależnych od Gminu, tj. poczty Polskiej oraz Zakładu Opieki Zdrowotnej: Gmina nie ponosi kosztów mediów, podmioty te mają zawarte odrębne od Gminy umowy z dostawcami tychże mediów (same płacą za media).
Ponadto, jeśli Gmina ponosi inne wydatki bieżące niż media związane z utrzymaniem budynku OSP nie obciąża wymienionych podmiotów takim wydatkami.
Oprócz mediów Gmina ponosi także spośród wydatków bieżących również wydatki remontowe.
W związku z powyższym zadano, m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):
Czy z tytułu wykorzystania pomieszczeń w budynku OSP w //, w pewnej części także do zdarzeń spoza zakresu VAT, tj. ich nieodpłatnego udostępniania na rzecz ww. podmiotów, w związku z realizacją przez Gminę jej zadań publicznych, Wnioskodawca jest zobowiązany do naliczenia podatku należnego...
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 grudnia 2012r.).
Z tytułu wykorzystania pomieszczeń w budynku OSP w //, w pewnej części także do zdarzeń spoza zakresu VAT, tj. ich nieodpłatnego udostępniania na rzecz ww. podmiotów (instytucje kultury, OSP) w związku z realizacją przez Gminę jej zadań publicznych, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do naliczenia podatku należnego.
Uzasadnienie stanowiska:
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity, Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, ze zm. - dalej ustawa o SG") gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zasadą ogólną jest, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o SG, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Natomiast stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o SG zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
(...)
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych
instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
10)
kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń
sportowych,
(...)
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa
obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym
wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu
przeciwpowodziowego,
(...)
17) wspierania i upowszechniania idei
samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek
pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności
obywatelskiej.
Powyższe wyliczenie ma jedynie charakter przykładowy. Tym niemniej wymienione powyżej wprost zadania własne - polegające na zaspokajaniu potrzeb wspólnoty lokalnej - wskazują wprost na działalność wykonywaną przez Gminę za pomocą utworzonych przez nią jednostek. Znajduje to również odzwierciedlenie w ustawach szczegółowych.
- Gminna Biblioteka Publiczna w // (będąca instytucją kultury), została utworzona przez Gminę i realizuje niewątpliwie jej zadania własne objęte pkt 9 cyt. wyżej przepisu ustawy o SG. Ponadto, zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (tekst jednolity, Dz. U. z 2012r., poz. 642) - Gmina organizuje i prowadzi co najmniej jedną gminną bibliotekę publiczną, wraz z odpowiednią liczbą filii i oddziałów oraz punktów bibliotecznych. Ww. biblioteka jest prowadzona w formie instytucji kultury. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity, Dz. U. z 2012r., poz. 406): Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Co więcej, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym (art. 9 ust. 2 cyt. ustawy), a Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona (art. 12 cyt. ustawy).
- Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w // (również będący instytucją kultury) został utworzony przez Gminę i realizuje niewątpliwie jej zadania własne objęte pkt 9 i 10 cyt. wyżej przepisu ustawy o SG. Jak wspomniano powyżej, prowadzenie tego rodzaju instytucji jest zadaniem własnym Gminy (art. 9 ust. 2 ustawy o działalności kulturalnej), a na organizatorze (tutaj: Gminie) spoczywa obowiązek wyposażenia takiej instytucji w środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności (art. 12 cyt. ustawy) - chodzi tutaj głównie o zaplecze lokalowe, jak w przedmiotowym przypadku.
- Ochotnicza Straż Pożarna w //, (która działa w formie stowarzyszenia), jest formą realizacji zadań własnych Gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej (pkt 14 cyt. przepisu ustawy o SG) i jej działalność jest finansowana przez Gminę. Zgodnie z art. 29 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity, Dz. U. z 2009r. nr 178, poz. 1380, ze zm.) koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W art. 32 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 cyt. ustawy wymieniono szczegółowo, jakiego rodzaju koszty/wydatki obciążają Gminę - dotyczy to także zapewnienia odpowiedniego zaplecza lokalowego (art. 32 ust. 4 w zw. z ust. 1 cyt. ustawy).
Realizując powyższe zadania Gmina działa tutaj w sferze swojego imperium, wykonując powierzone jej zadania własne, za pośrednictwem wyspecjalizowanych jednostek, które tworzone są zasadniczo we wszystkich gminach na terenie kraju. Co więcej, realizując te zadania. Gmina nie działa na podstawie umów cywilnoprawnych, a jedynie wyposaża ww. podmioty (instytucje kultury, OSP) w odpowiednie pomieszczenia, partycypując w ten sposób w realizacji zadań własnych. Podkreślenia wymaga, że Gmina jest do tego zobowiązana cyt. powyżej przepisami z dziedziny prawa publicznego (utworzenie i odpowiednie wyposażenie ww. instytucji).
W tym miejscu należy rozważyć, czy potencjalnie nie wchodziłoby tutaj w rachubę nieodpłatne świadczenie usług zrównane z ich odpłatnym świadczeniem (wyjątek od zasady odpłatności czynności opodatkowanych VAT).
Otóż zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, oraz
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W ocenie Wnioskodawcy zastosowanie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT w opisanym stanie faktycznym jest wyłączone z racji art. 15 ust. 6 tej ustawy - Gmina nie działa tutaj w charakterze podatnika, lecz jej działalność w zakresie wskazanym w hipotezie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (w tym także na rzecz stowarzyszenia, jakim jest OSP w // następuje w ramach realizacji zadań własnych o charakterze publicznym. Tym samym pozostaje poza zakresem ustawy o VAT.
Zatem art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie znajdzie w jej przypadku zastosowania, gdyż nieodpłatne użycie towarów/nieodpłatne świadczenie usług jest wykonywane:
- w ramach realizacji zadań nałożonych na Gminę przepisami prawa publicznego, a konkretnie w ramach zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, o których mowa wprost w art. 7 ust. 1 ustawy o SG, co zostało rozwinięte w cyt. ustawach szczegółowych (obowiązek utworzenia oraz odpowiedniego wyposażenia tego rodzaju instytucji);
- Gmina realizując ww. zadania własne nie działa (ani też nie ma obowiązku działać) na podstawie jakichkolwiek umów cywilnoprawnych. Wyposażenie tych podmiotów w zaplecze lokalowe, co jest obowiązkiem Gminy, jest formą realizacji jej zadań własnych i nie mieści się w kategoriach cywilno-prawnych - instytucje te, na etapie ich tworzenia, zostały po prostu wyposażone w pomieszczenia w budynku OSP w //; częściowo nastąpiło to poprzez ujęcie określonych środków trwałych w księgach rachunkowych.
Stanowisko takie zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 maja 2012r., sygn. ILPP2/443-153/12-3/MR, w której organ wskazał, że Wobec powyższego należy stwierdzić, że w związku z tym, iż Gmina będzie nieodpłatnie udostępniała świetlice wiejskie na rzecz lokalnej społeczności, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na jej nieodpłatność oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne wykorzystanie będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych)."
Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone przykładowo w:
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 27 sierpnia 2012r., sygn. IPTPP1/443-421/12-7/MW, w której organ podatkowy bez zastrzeżeń zgodził się z stanowiskiem podatnika, w myśl którego: nawet w ewentualnym przypadku uznania przez organy podatkowe, że Gmina we wskazanej sytuacji działa w roli podatnika, nieodpłatne użycie towarów byłoby wykonywane w ramach działalności prowadzonej przez Gminę i w związku z powyższym powyższy przepis i tak nie znalazłby zastosowania. Przedmiotowe, nieodpłatne wykorzystanie Centrum będzie miało bowiem charakter stricte służący realizacji zadań Gminy, tj. np. odbywać się tam będą spotkania sołectw, organizowane będą wybory, imprezy gminne czy rekreacyjno-folklorystyczne. Nie budzi wątpliwości, iż są to zdarzenia z zakresu zadań własnych Gminy i tym samym jej działalności (dodatkowo wykonywane poza reżimem cywilnoprawnym)."
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 maja 2012r., sygn. IPTPP1/443-138/12-7/MW, w której organ podatkowy stwierdził, że: nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę polegające na udostępnianiu wiejskich świetlic lokalnej społeczności, będzie odbywało się do celów działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. realizacji zadań własnych, o których mowa art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy i ww. świadczenia nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Reasumując, świadczone przez Gminę usługi nieodpłatnego wynajmu świetlic wiejskich lokalnej społeczności, jako czynności związane z realizacją zadań własnych Gminy, nie będą stanowić odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy i tym samym czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT."
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 lutego 2012r. sygn. IBPP4/443-1680/11/EJ, w której organ podatkowy stwierdził, że Wobec powyższego, dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.
- W myśl przytoczonych wyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Wnioskodawcy obejmują między innymi zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Również takie zadania będzie wykonywał Z., bowiem uchwała o utworzeniu gminnej jednostki budżetowej pod nazwą Z." określa, że zadaniem statutowym Zakładu jest prowadzenie gospodarki wodno-ściekowej. Wobec powyższego podejmowane w tym zakresie przez podatnika (Gminę) działania polegające na nieodpłatnym przekazaniu Z. powstałego w ramach realizowanego projektu majątku, a także mienia wytworzonego poza projektem, a które nie zostało jeszcze oddane do użytkowania, jak i środków trwałych, które Gmina już wcześniej wykorzystywała do wykonywania usług wodno-kanalizacyjnych mieszczą się w celu prowadzonej przez podatnika (Gminę) działalności gospodarczej. W kontekście powyższego należy uznać, że nieodpłatne przekazanie majątku Gminy (tj. sieci wodno-kanalizacyjnych oraz inwestycji wtoku Z. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż - nieodpłatne przekazanie będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych)".
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 stycznia 2012r., sygn. IPTPP4/443-50/11-5/BM, w której organ podatkowy uznał, że należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w administrowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Zakładowi Usług Komunalnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności."
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 stycznia 2012r., sygn. ILPP1/443-1300/11-4/BD, w której organ podatkowy stwierdził, że Nie ma zatem podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, tj. w tym przypadku budowa kanalizacji sanitarnej i wodociągu oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że nieodpłatne udostępnienie powyższych budowli w roku 2010 Komunalnemu Zakładowi Budżetowemu, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem przedmiotowe budowle były wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT".
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 marca 2011r., sygn. ILPP2/443-1968/10-2/MR, w której organ podatkowy wskazał, że, Jak wskazał Wnioskodawca przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony podczas nabycia towarów i usług, które są związane z zapewnieniem bezpłatnego wstępu na basen uczniom. Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że bezpłatne zapewnienie przez MOSiR wstępu na basen uczniom, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże w opisanej sytuacji nie jest spełniony drugi warunek, aby ww. czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z wykonaniem przedmiotowych usług wynikających z zadań statutowych występuje związek z prowadzonym przedsiębiorstwem. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż zapewnienie wstępu na basen uczniom jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tym samym czynność ta nie może być traktowana jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 września 2010r., sygn. ILPP2/443-939/10-3/MN, w której organ podatkowy zwrócił uwagę, że Mając na uwadze fakt, iż sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego stwierdzić należy, iż nieodpłatne udostępnianie Hali ww. podmiotom jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
- Tym samym nie ma podstaw do opodatkowania ww. czynności (nieodpłatnego udostępniania Hali) podatkiem od towarów i usług. Mając zatem na uwadze powyższą analizę przepisów, stwierdzić należy, że nieodpłatne udostępnianie Hali szkołom i przedszkolom publicznym (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych), a także innym jednostkom organizacyjnym określonym przez Gminę - nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."
Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Gmina w opisanych przypadkach wykonuje zadania własne nałożone na nią przepisami prawa publicznego (ustawy o SG, ustaw szczegółowych), a tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT. Dlatego też nie jest zobowiązana do naliczania podatku należnego w związku z częściowym wykorzystaniem pomieszczeń w budynku OSP w // do wykonywania zadań pozostających poza zakresem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie dotyczącym opodatkowania podatkiem nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń w budynku OSP w związku z realizacją przez Gminę jej zadań publicznych - uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują, m.in. zadania w zakresie:
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego
(art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 14 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest właścicielem obiektu OSP w //.
Budynek ten, w części, jest zajmowany przez następujące instytucje:
- Część tego obiektu zajmuje Gminna Biblioteka Publiczna w //, będąca biblioteką publiczną w rozumieniu art. 18 i nast. ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach prowadzoną w formie instytucji kultury.
- Inna natomiast część tego obiektu jest używana przez Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w //, również działający w formie samorządowej instytucji kultury.
- Ponadto część tego obiektu zajmowana jest również przez Ochotniczą Straż Pożarną w //, która działa w formie stowarzyszenia.
Wyżej wymienione 3 instytucje nie uiszczają Gminie odpłatności z tego tytułu, że zostały wyposażone w przedmiotowy majątek (wykorzystanie niekomercyjne").
Gmina udostępniła ten budynek w ramach ciążących na niej zadań przewidzianych przepisami prawa).
W pozostałej części (tj. w części niezajmowanej przez 3 wymienione wyżej instytucje) obiekt jest wydzierżawiony na rzecz Poczty Polskiej (od 1993r.) oraz na rzecz Niepublicznego Zakład Opieki Zdrowotnej (od 2003r.). Gmina zawarła w tym zakresie dwie umowy dzierżawy - jedną z SA, a drugą z przedsiębiorcą prowadzącym Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Z tytułu obu umów dzierżawy kontrahenci uiszczają na rzecz Gminy czynsz dzierżawny, Gmina wystawia faktury VAT i odprowadza podatek należny.
Wnioskodawca wskazał też, że w odniesieniu do Ochotniczej Straży Pożarnej oraz Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji Gmina ponosi koszty mediów ze środków własnych (nie obciąża nimi tych podmiotów).
Z kolei, w przypadku Gminnej Biblioteki Publicznej Gmina nie ponosi kosztów mediów, gdyż Biblioteka ma zawarte odrębne od Gminy umowy z dostawcami mediów (sama płaci za media).
Ponadto, jeśli Gmina ponosi inne wydatki bieżące niż media nie obciąża nimi wymienionych podmiotów.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma m.in. wątpliwości, czy z tytułu nieodpłatnego udostępnienia pomieszczeń w budynku OSP na rzecz Gminnej Biblioteki Publicznej, Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji oraz Ochotniczej Straży Pożarnej, jest zobowiązany do naliczenia podatku należnego.
Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, iż nieodpłatne oddanie w użytkowanie mienia do prowadzenia działalności przez inny podmiot, jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r. za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Jak już wcześniej wskazano w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Wnioskodawcy obejmują między innymi zadania w zakresie:
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
W szczególności należy tutaj wskazać, iż z godnie z art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 642 ze zm.) Gmina organizuje i prowadzi co najmniej jedną gminną bibliotekę publiczną, wraz z odpowiednią liczbą filii i oddziałów oraz punktów bibliotecznych.
Z kolei zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991r, o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 406), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Natomiast zgodnie z art. 12 ww. ustawy organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.
W myśl zaś art. 29 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.), koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto, zgodnie z art. 32 ust. 1. tej ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki.
Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż wykorzystanie pomieszczeń w budynku OSP przez Gminną Bibliotekę Publiczną, Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji oraz Ochotniczą Straż Pożarną służy realizacji zadań własnych Wnioskodawcy.
Z wniosku wynika, iż ww. podmioty, tj.: Biblioteka, Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji oraz Ochotnicza Straż Pożarna nie uiszczają Gminie odpłatności z tytułu zajmowania pomieszczeń w budynku, którego właścicielem jest Gmina.
Gmina też nie obciąża ww. podmiotów kosztami mediów czy też innymi wydatkami bieżącymi związanymi z utrzymaniem budynku OSP.
W kontekście powyższego należy uznać, że przekazanie do bezpłatnego użytkowania pomieszczeń w budynku OSP dla ww. podmiotów (Biblioteki, Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji oraz Ochotniczej Straży Pożarnej), z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nieodpłatne przekazanie mienia do użytkowania przez te podmioty odbywa się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych) nie podlega opodatkowaniu podatkiem.
W konsekwencji powyższego za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż z tytułu nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń w budynku OSP na rzecz: Gminnej Biblioteki Publicznej, Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji oraz Ochotniczej Straży Pożarnej, nie jest zobowiązany do naliczania podatku VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. organ pragnie zauważyć, iż w przypadku zmiany któregokolwiek przedstawionego we wniosku elementu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przedmiotowa interpretacja traci swoją ważność.
Ponadto należy zauważyć, iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie objęte pytaniami oznaczonym nr 1, nr 3 i nr 4 będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 4 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
