
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 stycznia 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 stycznia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem.
W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina będzie realizowała projekt pn.: M. - nowoczesna edukacja na rzecz wsparcia rozwoju potencjału historyczno-turystycznego P i S, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu U..
W ramach ww. projektu będą ponoszone koszty:
- podróży i utrzymania,
- personelu (dodatek do wynagrodzenia - refundowany w ramach projektu),
- umów z podwykonawcami (zlecenie wykonania filmu na płytach CD),
- wyposażenia (zakup komputerów),
- cateringu i wstępu do zwiedzanych obiektów historycznych.
Głównym celem projektu jest wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk w dziedzinie turystyki i historii lokalnej. Podstawą projektu jest to, że jest wiele podobieństw historycznych i turystycznych między regionami (P i S). Podczas wyjazdów i wspólnych spotkań zostaną wypracowane działania mające na celu opracowanie metodyki pracy nauczyciela z dzieckiem, w czasie prowadzenia zajęć historii. Celem realizacji projektu jest także szukanie sposobów na powstanie i promowanie nowych produktów turystycznych w każdym regionie.
Cele szczegółowe projektu:
- rozwijanie wśród dzieci wiedzy o podobieństwach regionu E i S w zakresie historii regionalnej i turystyki,
- wzrost wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie innowacyjnych metod nauczania poza klasą,
- wzrost świadomości młodego człowieka na temat historii swojego regionu, poprzez wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania poza klasą,
- wzrost umiejętności wśród pracowników systemu oświaty na temat sposobu i narzędzi promocji miasta, regionu,
- wzrost wiedzy wśród pracowników systemu oświaty na temat problemów oraz sposobu prowadzenia zajęć przez nauczycieli,
- kreowanie wizerunku regionu- promocja regionu turystycznego z wykorzystaniem historii regionu poprzez opracowanie produktów turystycznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego poniesiona kwota podatku naliczonego będzie możliwa do odliczenia przez beneficjenta...
Zdaniem Gminy, podatek naliczony nie będzie podlegał odliczeniu, gdyż nie ma związku z podatkiem należnym. Projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina zrealizuje projekt pn.:M. - nowoczesna edukacja na rzecz wsparcia rozwoju potencjału historyczno-turystycznego P i S, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Przedmiotowy projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nabywane w ramach realizowanego przez Gminę projektu towary nie posłużą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 998 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
