Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - ja... - Interpretacja - ITPP3/443-209/12/JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.01.2013, sygn. ITPP3/443-209/12/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wynika ze złożonego wniosku - nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą E - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą E"

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną tym podatkiem (np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych) oraz działalność zwolnioną z VAT, w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11.

Wnioskodawca wskazuje, iż zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy pobieranych zgodnie z art. 4 ust. 1-2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, opłat od lokali mieszkalnych, m.in. za eksploatację i utrzymanie lokali, eksploatację i utrzymanie nieruchomości wspólnych, za eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, na działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię oraz na fundusz remontowy.

W 2012 r. Spółdzielnia złożyła w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o dofinansowanie planowanych nakładów w wysokości 50% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pod nazwą E". Projekt dotyczy termomodernizacji elewacji, remontu loggi i modernizacji c.o. Wniosek został złożony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Oś priorytetowa 4 -Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, Działanie 4.1 Humanizacja blokowisk, Poddziałanie 4.1.1 - Poprawa warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologii wielkiej płyty. Wniosek uzyskał pozytywną ocenę formalną i merytoryczną, a następnie podpisano stosowną umowę z Województwem na dofinansowanie projektu.

Wnioskodawca wskazuje, iż ww. projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. W nieruchomości objętej projektem znajdują się tylko lokale mieszkalne.

Do kosztów kwalifikowalnych, objętych dofinansowaniem środkami UE zaliczono planowane nakłady w wysokości brutto. Spółdzielnia, w związku z zaliczeniem VAT do kosztów kwalifikowanych, ma obowiązek dostarczenia do Urzędu Marszałkowskiego pisemnej interpretacji, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykonywanych usług objętych ww. projektem.

Realizacja projektu została rozpoczęta, a wydatki poniesione na jego realizację udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, co jest niezbędnym warunkiem rozliczenia projektu przez instytucję zarządzającą. Część nakładów niesfinansowanych dotacją, stanowiących 50% kosztów kwalifikowalnych rozliczona zostanie z funduszem remontowym tej nieruchomości, która objęta jest projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wyżej wskazanego projektu, dotyczącego zasobów mieszkaniowych...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółdzielni, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż pobierane opłaty, o których mowa w art. 4 ust 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r., są zwolnione z podatku. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, ze prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegajacych temu podatkowi.

Z opisu wniosku wynika, że Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT oraz zwolnioną z tego podatku. W 2012 r. Spółdzielnia złożyła wniosek o dofinansowanie nakładów w wysokości 50% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację opisanego projektu. Projekt dotyczy termomodernizacji elewacji, remontu loggi i modernizacji c.o. W nieruchomości objętej projektem znajdują się tylko lokale mieszkalne. Realizacja projektu została rozpoczęta, a wydatki poniesione na jego realizację będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Spółdzielnia wskazuje, iż wskazany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wynika ze złożonego wniosku - nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy