
Temat interpretacji
Dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług pośrednictwa finansowego, dotyczy windykacji należności nabytej na podstawie przelewu powierniczego.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.216, art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.11.2006 r. (data wpływu do Urzędu 22.11.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w części dotyczącej pytania nr 2, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga
stwierdza, że wyrażone we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Wnioskiem z dnia 20.11.2006 r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług pośrednictwa finansowego.
Pytanie nr 2 dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług windykacji należności nabytej na podstawie przelewu powierniczego.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że P. Sp. z o.o. (dalej P.) świadczy usługi sklasyfikowane wg PKWiU jako pozostałe pośrednictwo finansowe PKWiU 65.23.Z oraz działalność pomocnicza finansowa, gdzie indziej niesklasyfikowana PKWiU 67.13.Z. Z podpisywanych z klientami umów powierniczego przelewu wierzytelności wynika, iż P. nie nabywa wierzytelności definitywnie, gdyż w razie niewywiązania się dłużników z zapłat należnych kwot lub upływu określonego okresu objętego umową, wierzytelności oraz prawa z nimi związane wracają do zbywców czyli do powierzających, co oznacza, że P. nie przyjmuje na siebie ryzyka niewypłacalności dłużnika.
W przedmiotowej sprawie P. przedstawia stanowisko, iż przelew powierniczy polegający na wyręczeniu klienta z czynności zmierzających do odzyskania długu, jest wyłączony ze zwolnienia na podstawie załącznika 4 pkt 3 i 5 do ustawy o podatku VAT z 11 marca 2004 r. i w związku z tym podlega opodatkowaniu wg stawki 22 proc.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko podatnika w tej sprawie jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia:Usługa windykacji należności zawiera się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co tutejszy organ podatkowy rozstrzygnął i uzasadnił w postanowieniu nr 1434/PV/443 - 200/1/06/MAS.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm./ stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7,art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 tego załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego PKWiU Sekcja J ex (65-67), wyłączając jednak z katalogu usług zwolnionych m.in. usługi ściągania długów oraz faktoringu (pkt 5 poz. 3 załącznika).Powierniczy przelew wierzytelności dokonywany jest na podstawie umowy, która nie została uregulowana wprost w przepisach prawa cywilnego tzw. umowa nienazwana. Podmiot nabywający na podstawie takiej umowy wierzytelności, nie przejmuje ryzyka niewypłacalności dłużnika, pomimo iż działa w imieniu własnym. Dlatego, w przeciwieństwie do cesji wierzytelności, której podstawą jest art. 509 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny /Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm./, istotą omawianej czynności prawnej nie jest sprzedaż wierzytelności (powiększenie majątku cesjonariusza o wartość przelanej wierzytelności), ale odpłatne świadczenie usługi ściągania długów oraz ewentualne pośrednictwo w obrocie wierzytelnościami. Tym samym stwierdzić należy, iż usługa polegająca na windykacji należności nabytej na podstawie przelewu powierniczego nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej 22%, stosownie do powołanego art. 41 ust. 1 ww. ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu postanowił jak w rozstrzygnięciu.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowejdo czasu jej zmiany lub uchyleniazgodnie z art. 14b §1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.
