
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24.03.2006r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego w Pabianicach - 24.03.2006r.) w kwestii kontynuowania ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu drukarki fiskalnej w związku z przekształceniem spółki jawnej w spółkę z o.o. ?
W odpowiedzi na ww. pismo Naczelnik Urzędu Skarbowegow Pabianicach informuje:
Z dniem 06.03.2006r. w trybie aportu podatnik dokonał przekształcenia dotychczasowej formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej, tj. spółki jawnej w spółkę z o.o.
W związku z powyższym Strona zwróciła sie z wnioskiem o określenie czy istnieje możliwość dalszego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą drukarki fiskalnej nabytej w wyniku przekształcenia podmiotu, po uprzedniej wymianie modułu fiskalnego.
Zdaniem Strony istnieje taka możliwość, na mocy art. 93 i 93a Ordynacji podatkowej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach po przeanalizowaniu stanu faktycznego stwierdza, co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 93a § 1 pkt. 2 osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.
Zatem powołany przepis powoduje zachowanie ciągłości podmiotowej.
W związku z powyższym, również obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej przejęła nowo powstała spółka z o.o.
W świetle przepisów art. 111 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, które spełniają kryteria i warunki techniczne oraz warunki ich stosowania przez podatników określone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, poz. 948 ze zm.).
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 1 lit. b cytowanego rozporządzenia kasy rejestrujące muszą zapisywać w pamięci fiskalnej numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy oraz numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).
Natomiast przepis § 4 ust. 1 pkt. 6 ww. rozporządzenia stanowi, że paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi: imię i nazwisko lub nazwę podatnika oraz numer identyfikacji podatkowej podatnika - NIP.
Zatem z przedstawionego stanu faktycznego i prawnego wynika, iż mimo wstąpienia spółki z o.o. w prawa i obowiązki spółki jawnej, wynikające z prowadzonej działalności gospodarczej, spółka z o.o. jako nowy podatnik podatku od towarów i usług nie będzie mogła wykorzystywać drukarki fiskalnej dotychczas użytkowanej przez spółkę jawną. Wynika to z braku sukcesji numeru identyfikacji podatkowej.
Numer NIP nowo powstałej spółki , którym posługuje się w obrocie gospodarczym jest bowiem inny od numeru identyfikacji podatkowej byłej spółki.
Zakończenie pracy w trybie fiskalnym zgodnie z § 5 ust. 8 cyt. rozporządzenia z dnia 04.07.2002r. wymaga dokonania z udziałem pracownika urzędu skarbowego czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia - a mianowicie spisania protokołu odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej za okres od dnia rozpoczęcia użytkowania kasy do dnia przekształcenia formy prawnej działalności.
Z uwagi na fakt, iż spółka z o.o., do której zostało wniesione w.w. urządzenie fiskalne jest podatnikiem o innym NIP, może to urządzenie używać po wymianie modułu fiskalnego.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
