P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR2/443-112 b/06/MŻ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.06.2006, sygn. 1471/NTR2/443-112 b/06/MŻ, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o. z dnia 10 lutego 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy ciąży na niej obowiązek podatkowy z tytułu importu usług sekretarskich, biurowych i najmu pomieszczeń, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona dla celów prowadzonej działalności najęła lokal w Pradze (Czechy). W związku z najmowanym lokalem ponosi Ona również koszty usług sekretarskich i biurowych.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż z tytułu importu w/w usług nie ciąży na niej obowiązek podatkowy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, w myśl art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Oznacza to, iż miejscem świadczenia nabywanych przez Stronę usług polegajacych na wynajmie nieruchomości (lokalu) jest miejsce jej położenia, tj. Czechy. W rezultacie nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, a na Stronie jako ich nabywcy nie ciąży obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu ich importu. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, a więc osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej albo osoba fizyczna będąca usługobiorcą usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Natomiast w przypadku usług sekretarskich i biurowych innych - zgodnie z przedstawionym opisem - aniżeli usługi wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy, miejscem świadczenia jest zgodnie z art 27 ust. 1 ustawy, miejsce gdzie posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie posiada on miejsce stałego prowadzenia tej działalności. Jeżeli więc, jak wynika z wniosku, usługi te są świadczone na rzecz Strony przez podmioty czeskie (podmioty z siedzibą na terytorium Czech), również w ich przypadku u Strony nie wystąpi import usług obligujący ją do naliczania podatku od towarów i usług z tytułu ich nabycia.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, na pisemny wniosek podatnika (płatnika, inkasenta) ma obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Nie jest natomiast właściwy do weryfikacji w ramach interpretacji w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa poprawności dokonanego zaklasyfikowania nabywanych (świadczonych) usług. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, iż w myśl art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektroniczncyh. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem należy zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie