
Temat interpretacji
Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawieNaczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2005 r.
W dniu 07.09.2005r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Spółki z dnia 02.08.2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. W/w wniosek na podstawie art. 170 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa został przesłany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi pismem znak III-1/005-42/VAT/05/DM zgodnie z właściwością miejscową (pierwotnie w/w wniosek został skierowany do Ministra Finansów i w dniu 09.08.2005r. wpłynął do Biura Ministra).
Przedmiotem zapytania był rodzaj dokumentu jaki powinien posiadać Podatnik, by mógł opodatkować sprzedaż wyrobów farmaceutycznych stawką podatku 7% zgodnie z poz. 79 załącznika 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Spółki, aby zastosować stawkę podatku VAT obniżoną do wysokości 7% przy sprzedaży produktów leczniczych (zgodnie z poz. 79 załącznika 3 do ustawy o podatku od towarów i usług) konieczne i wystarczające jest posiadanie przez Spółkę uprawomocnionej decyzji Ministra Zdrowia zawierającej pozwolenie na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego określonego w tej decyzji, gdyż organ administracji publicznej ma obowiązek niezwłocznie wpisać produkt leczniczy określony tą decyzją do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium RP.
Wniosek o identycznej treści i zapytaniu Spółka złożyła w tut. urzędzie w dniu 05.08.2005r. W/w wniosek wymagał uzupełnienia o informację, czy w sprawie objętej zapytaniem wobec Podatnika nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pismem nr III-2/443-61/40727/05/PJ/W z dnia 16.08.2005 r. wezwano Podatnika do uzupełnienia wniosku oraz pouczono, iż nie wypełnienie warunków wskazanych w wezwaniu spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie doręczono w dniu 17.08.2005 r. Podatnik w złożonym w dniu 19.08.2005r. uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku poinformował, że wobec Spółki nie toczy się jakiekolwiek postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, jak również postępowanie przed sądem administracyjnym.
W przedmiotowej sprawie postanowieniem Nr III-2/443-64/46942/05/DP z dnia 04.10.2005r. pozostawiono wniosek Spółki bez rozpatrzenia. Powodem takiego rozstrzygnięcia był fakt, że na dzień złożenia wniosku w Spółce toczyła się kontrola w zakresie podatku od towarów i usług. W dniu 18.10.2005r. (data stempla pocztowego 17.10.2005r.) Strona zaskarżyła powyższe postanowienie. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi decyzją o znaku III-2/4407int?35/VAT/05/RP z dnia 27.12.2005r. uchylił przedmiotowe postanowienie organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu do w/w decyzji organ odwoławczy stwierdził, iż organ I instancji zobligowany był do udzielenia merytorycznej odpowiedzi na zapytanie Podatnika, bowiem naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany udzielić interpretacji w sprawie, w której nie toczy się np. kontrola podatkowa, a w chwili wydania postanowienia kontrola się nie toczyła.
Wypełniając dyspozycję Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi zawartą w powołanej wcześniej decyzji oraz biorąc przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny tut. urząd dokonuje interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22 % z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku 3 do ustawy, na podstawie art. 41 ust. 2 w/w ustawy stosuje się obniżoną stawkę podatku do 7%.
W pozycji 79 załącznika nr 3 do cyt. ustawy ujęto produkty lecznicze sklasyfikowane wg. PKWiU do grupowania ex 24.4 i wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach o Prawie Farmaceutycznym. Oznacza to, że Podatnik ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7% do sprzedaży produktów leczniczych pod warunkiem, że:
1. produkty te zostały sklasyfikowane wg. PKWiU do grupy ex 24.4,
2. są wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach o Prawie Farmaceutycznym.
W związku z powyższym, aby zastosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 7% w/w warunki muszą zostać spełnione łącznie.
Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny obowiązujący na dzień udzielenia odpowiedzi.
Tutejszy organ podatkowy informuje, iż ww. odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.
