
Temat interpretacji
- Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1, art. 90 ust. 1, ust. 2, ust. 3 i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze
zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2005r. znak: RCKiK III/3518/439/2005 w kwestii pomniejszenia kwoty podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W dniu 7 listopada 2005r. został złożony w trybie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
W złożonym wniosku Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Łodzi stwierdza, że celem jego działalności jest między innymi pobieranie krwi, oddzielanie jej składników, przechowywanie oraz dystrybucja. Wszystkie składniki krwi sprzedawane są ze stawką zwolnioną z VAT. W procesie przetwarzania krwi powstaje m.in. osocze, które jest sprzedawane jak również nieodpłatnie wysyłane do dalszego przerobu do Szwajcarii, zgodnie z umową zawartą z Instytutem Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie. W wyniku przerobu, w zamian za przesłane osocze, Centrum otrzymuje albuminę, której sprzedaż opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 7% oraz czynnik krzepnięcia, wydawany nieodpłatnie chorym na hemofilię.
Osocze, z którego powstaje albumina, wytwarzane jest wskutek jednolitego procesu produkcji wszystkich składników krwi, w ramach którego nie jest możliwe określenie kwoty podatku naliczonego związanego z opodatkowaną sprzedażą albuminy, dlatego też Centrum uważa, że do wszystkich zakupów związanych z produkcją krwi i jej składników ma zastosowanie art. 90 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym ma ono prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wszystkich zakupów związanych z procesem przetwarzania krwi.
Aktualnie Centrum nie odlicza podatku VAT od nabywanych towarów i usług związanych bezpośrednio z produkcją krwi i jej składników, w tym osocza. Podatek VAT odliczany jest - według proporcji ustalonej za 2004r. wynoszącej 8% - tylko z faktur otrzymywanych z tytułu nabycia energii cieplnej i elektrycznej, wody i usług telekomunikacyjnych.
W związku z powyższym Podatnik wystąpił z zapytaniem:- czy Centrum może odliczać według proporcji podatek VAT zawarty we wszystkich fakturach otrzymywanych z tytułu nabycia towarów i usług związanych z produkcją krwi i osocza oraz w fakturach związanych z funkcjonowaniem Centrum jako całości.
Z uwagi na fakt, że nie jest możliwe wydzielenie kosztów i materiałów do produkcji osocza wysyłanego do przerobu w Szwajcarii, z którego otrzymywana jest albumina opodatkowana przy dostawie 7% stawką podatku VAT Podatnik stwierdza, że przysługuje proporcjonalne odliczenie podatku wykazanego we wszystkich fakturach związanych z produkcją krwi i osocza.
Stanowisko tutejszego Organu:
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i załączonej umowy zawartej z Instytutem Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie wynika, że przedmiotem działalności Centrum jest m.in. pobieranie krwi, oddzielanie jej składników, przechowywanie i dystrybucja. Wszystkie składniki krwi przy sprzedaży zwolnione są od podatku VAT.
W procesie przetwarzania krwi powstaje osocze, które jest sprzedawane jak również wysyłane nieodpłatnie do dalszego przerobu (frakcjonowania) do Szwajcarii. W zamian za przekazane do przerobu osocze Centrum uzyskuje od Frakcjonatora ze Szwajcarii produkty wytworzone przez niego z tego osocza, tj. albuminę i czynnik krzepnięcia. Albuminę Centrum przy sprzedaży opodatkowuje stawką podatku w wysokości 7%, natomiast czynnik krzepnięcia wydawany jest nieodpłatnie chorym na hemofilię. W związku z tym, sprzedaż produktów dokonywana przez Centrum w części jest opodatkowana, a w części jest zwolniona od podatku, przy czym nie jest możliwe określenie kwoty podatku naliczonego związanego wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 90 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 - to zgodnie z ust. 2 ww. art. 90 ww. ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo ( art. 90 ust. 3 ustawy).
Zgodnie z ww. art. 90 ust.4 ww. ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, iż co do zasady podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dostawą towarów i usług opodatkowanych. Dopiero w sytuacji, kiedy nabywane przez podatnika towary i usługi związane są z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku i jednocześnie brak jest możliwości wyodrębnienia całości lub części kwoty podatku naliczonego związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, podatek naliczony może być odliczony według proporcji ustalonej na podstawie ww. art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym - zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego - w stanie faktycznym przedstawionym w rozpatrywanym wniosku, w sytuacji wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności wyłącznie opodatkowanych, Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Łodzi ma prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, która wynika z proporcji wyliczonej zgodnie z przepisem art. 90 ustawy.
Podstawę do wyliczenia tej części kwoty podatku naliczonego o którą obniżona zostanie kwota podatku należnego, stanowią posiadane przez Centrum faktury dotyczące nabycia towarów i usług związanych bezpośrednio z produkcją krwi i jej składników, w tym osocza, jak i faktury związane z funkcjonowaniem Centrum jako całości, które dokumentują nabycie energii elektrycznej i cieplnej, wody i usług telekomunikacyjnych.
Wobec powyższego stanowisko Centrum przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Ustosunkowując się do postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 17 października 2005r. wydanego dla Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach, stanowiącego załącznik do rozpatrywanego wniosku, Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego stwierdza, że postanowienie to zostało wydane w indywidualnej sprawie i konkretnym stanie faktycznym, a zatem nie może stanowić podstawy rozstrzygnięcia przedmiotowego wniosku. Jednocześnie należy zauważyć, iż postanowienie to nie dotyczy zagadnienia o wyjaśnienie którego wystąpiła Strona a ponadto nie zostało przedstawione w całości.
Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
