W dniu 20.12.2005r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sp... - Interpretacja - NUS-PP/443/92/05/A.S.

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.02.2006, sygn. NUS-PP/443/92/05/A.S., Urząd Skarbowy w Tychach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 20.12.2005r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach, pismem nr PP/443-1/06/AS1 z dnia 16.01.2006r. (data doręczenia: 18.01.2006r.) wezwał stronę do uzupełnienia braków w treści przedmiotowego wniosku. W odpowiedzi na przedmiotowe wezwanie, pismem z dnia 25.01.2006r., tj. w terminie przewidzianym w przepisie art. 169 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, strona uzupełniła ww. wniosek. W dniu 18.01.2006r. strona złożyła pismo uzupełniające opis stanu faktycznego w rozpatrywanej sprawie.

W przedmiotowym wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny.Sprzedawca "X" dokonuje dostawy towarów na rzecz nabywcy z USA, który nie jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w żadnym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Towary będące przedmiotem sprzedaży są transportowane z Polski na Łotwę, gdzie odbiorcą towaru, zgodnie z warunkami dostawy (EXW Tychy) oraz adnotacją na fakturze jest Firma "Y", będąca podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Łotwy. Odbiorca towaru organizuje transport towarów i w całości ponosi jego koszty. Nabywca nie dokonuje sprzedaży towarów na rzecz odbiorcy. Sprzedawca towaru otrzymuje zapłatę za sprzedany towar w formie przelewu z Banku Łotewskiego. Przedmiotową transakcję oraz wywóz towarów z Polski na Łotwę dokumentują nw. dokumenty:- kopia faktury wystawionej dla nabywcy towaru, na której znajdują się podpisy i pieczątki sprzedawcy oraz odbiorcy;- dokument przewozowy CMR, potwierdzający transport towarów z Polski na Łotwę i dostarczenie towarów będących przedmiotem dostawy do odbiorcy, tj. Firmy "Y", zawierający dane firmy transportowej oraz specyfikację towaru zgodną ze specyfikacją na ww. fakturze. Przedstawiając swoje stanowisko strona uznała, iż opisana wyżej transakcja sprzedaży stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, którą w związku z posiadanymi dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów na Łotwę do odbiorcy zidentyfikowanego w tym kraju na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, należy opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 0 %.

W odniesieniu do przedstawionego powyżej stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach stwierdza, co następuje.Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze. zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów (...) na terytorium kraju oraz (...) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Na podstawie art. 13 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 1 powołanej wyżej ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, o ile spełnione są następujące warunki:- wywóz towarów następuje w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy, tj. dostawca przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel,- nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski. Zgodnie z przepisem art. 42 ust. 1 i 3, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0% pod warunkiem , że:1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer (...) na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;2) podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (...) posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski.Zgodnie z art. 42 ust. 3 - dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium RP:1) w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi - dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium RP, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium RP,2) kopia faktury,3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (...).

Na podstawie przytoczonych przepisów tut. organ podatkowy stwierdza, iż przedstawione przez stronę w rozpatrywanym stanie faktycznym stanowisko jest nieprawidłowe.Z powołanego wyżej przepisu art. 13 ust. 1 i 2 ustawy wynika bowiem, iż jednym z warunków koniecznych do uznania, iż transakcja stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jest status nabywcy jako podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym, niż terytorium RP. Tymczasem z przedstawionego przez stronę stanu faktycznego wynika, iż nabywca towaru (firma z USA) nie spełnia warunku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy. Status podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym, niż terytorium RP (w rozpatrywanym stanie faktycznym jest to Łotwa) spełnia wyłącznie odbiorca towaru, do którego dostarczany jest towar. W świetle powyższych regulacji schemat opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych pomiędzy podatnikami podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w dwóch różnych krajach członkowskich Unii Europejskiej polega na tym, iż dostawca opodatkowuje w kraju dostawy (tj. rozpoczęcia transportu towarów) wewnątrzwspólnotową dostawę towaru wg stawki 0%, natomiast nabywca towaru podlega obowiązkowi podatkowemu z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru wg stawki obowiązującej w kraju nabycia.W związku z powyższym spełnienie przez odbiorcę towaru ww. warunku jest bez znaczenia z punktu widzenia przytoczonych regulacji. Nabywca towaru, w związku z faktem, iż nie posiada statusu podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w żadnym kraju członkowskim Unii Europejskiej, nie ma możliwości odprowadzenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w kraju, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tego tytułu (tj. w kraju zakończenia transportu towarów).

Konsekwencją rozstrzygnięcia, iż sprzedaż towarów dokonana przez podatnika polskiego na rzecz firmy amerykańskiej (w wyniku której towar jest transportowany z Polski na Łotwę) nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jest stwierdzenie, iż ww. transakcja nie podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 42 ust. 1 i 3 ustawy o podatku VAT.Dostawa towarów transportowanych z Polski na Łotwę, dokonywana przez polskiego podatnika na rzecz nabywcy z USA, nie stanowi również w myśl przepisów powołanej wyżej ustawy eksportu towarów, opodatkowanego na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 6 stawką podatku w wysokości 0%. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 8 - przez eksport rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 (tj. polegających na przeniesieniu prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)) , jeżeli wywóz jest dokonany przez:a) dostawcę lub na jego rzecz, lubb) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.Tymczasem jak wynika z treści wniosku - towary będące przedmiotem sprzedaży nie zostały objęte procedurą wywozu poza terytorium Unii Europejskiej. Dostawca towaru nie dysponuje żadnymi dokumentami potwierdzającymi zgłoszenie do procedury wywozu ani w polskim urzędzie celnym ani na Łotwie. Wywozu tego nie dokonał zatem ani dostawca towaru (lub podmiot działający na jego rzecz), ani nabywca towarów (tj. podmiot mający siedzibę w USA) lub działający na jego rzecz podmiot trzeci (np. firma z Łotwy).

W związku z powyższym - w przypadku przedmiotowej transakcji sprzedaży zastosowanie znajdują w całości regulacje dotyczące dostaw krajowych. Zgodnie bowiem z zasadą terytorialności wynikającą z powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (...) na terytorium kraju, przy czym przez miejsce świadczenia należy rozumieć nie miejsce faktycznego dokonania transakcji, lecz miejsce określone przepisami ustawy o podatku VAT lub przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie. Miejsce świadczenia przy dostawie towarów regulują przepisy art. 22 i nast. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 pkt 1) - miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zatem w przypadku dostawy towarów na rzecz firmy z USA., wysyłanych z Polski na Łotwę, miejscem dostawy towarów, a w rezultacie krajem jurysdykcji podatkowej, jest Polska (tj. kraj rozpoczęcia transportu towarów).Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w zw. z art. 5 ustawy - stawka podatku VAT z tytułu sprzedaży towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju wynosi co do zasady 22%. Wszelkie wyjątki od stawki podstawowej (tj. stawki: 0%, 3% i 7%) wprowadzają przepisy szczególne ustawy oraz przepisy wykonawcze, w zależności od klasyfikacji wyrobów bądź usług wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (PKWiU).W związku z powyższym, tut. organ podatkowy postanowił, jak w sentencji.

Urząd Skarbowy w Tychach