P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR1/443-538/06/AM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.01.2006, sygn. 1471/NTR1/443-538/06/AM, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona świadczy usługi na rzecz firmy z siedzibą w Szwajcarii. Zgodnie z zawartą umową usługi te obejmują w szczególności następujące działania: prowadzenie działań marketingowych i promocyjnych, w tym organizowanie spotkań prezentacyjnych produktów, oferowanie tych produktów, jak również pozyskiwanie i przekazywanie zamówień na produkty od klientów polskich, prowadzenie działań wspomagających sprzedaż produktów, w tym współpraca z siecią autoryzowanych dystrybutorów, pomoc w dochodzeniu zaległych należności od klientów.
W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, że w odniesieniu do ww. usług świadczonych przez Nią na rzecz zagranicznego zleceniodawcy ma zastosowanie art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 2, co oznacza, że podlegają one opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy.
Zdaniem Strony wymienione usługi winny być z punktu widzenia ustawy o VAT traktowane jako usługi reklamy.
W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest co do zasady miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Na zasadzie odstępstwa od w/w reguły, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy, w przypadku usług wymienionych w ust. 4, gdy są one świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W myśl art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy.
Z przytoczonych przepisów wynika, że w przypadku gdy usługi reklamy są świadczone na rzecz podmiotu z państwa trzeciego ( w tym wypadku Szwajcarii), miejscem świadczenia tych usług jest miejsce siedziby lub stałego prowadzenia działalności przez nabywcę usługi, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Mając powyższe na uwadze potwierdzić należy stanowisko, iż miejsce świadczenia, a co za tym idzie i opodatkowania usług reklamy świadczonych przez Stronę na rzecz ww. zagranicznego kontrahenta ustalone powinno być stosownie do art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług według miejsca, gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę, tj. na terytorium Szwajcarii, względnie stałego miejsca prowadzenia przez niego działalności, jeżeli są one dla tego miejsca świadczone.
Wskazać jednakże w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Przy tym zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem usług należy zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego.
Tym samym nie sposób podzielić poglądu Strony, że ,,w celu określenia miejsca opodatkowania czynności dokonanie klasyfikacji statystycznej świadczonych przez podatnika usług konieczne jest jedynie w sytuacji, gdy przepisy ustawy o VAT odwołują się do klasyfikacji statystycznych. Z przepisów ustawy o VAT nie wynika natomiast jako ogólna zasada obowiązek wskazywania i posługiwania się przez podatnika klasyfikacją statystyczną świadczonych usług dla potrzeb ustalenia sposobu ich opodatkowania podatkiem VAT ?.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż nie jest uprawniony ani obowiązany w ramach interpretacji prawa podatkowego udzielanej w trybie art. 14a i nast. ustawy - Ordynacja podatkowa do dokonywania lub oceny poprawności zaklasyfikowania wskazanych usług. Niemniej już nawet zawarta we wniosku pobieżna charakterystyka świadczonych przez Stronę na rzecz zagranicznego kontrahenta usług, tj. oferowanie produktów, pozyskiwanie i przekazywanie zamówień na produkty, pomoc w dochodzeniu zaległych należności od klientów, pozwala stwierdzić, iż nie stanowią one usług reklamy, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie