Działając na podstawie: - Interpretacja - IIUS II 443/84-2/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.01.2006, sygn. IIUS II 443/84-2/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie:

  • art. 14a §1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.)
  • art. 2 pkt. 8, art. 7 ust. 1 pkt 1-4, art. 41 ust. 4, 6, 9 i 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 21.09.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 07.11.2005 r.) uzupełnionego pismami z dnia 02.12.2005 r. (data wpływu- 02.12.2005 r.) oraz z dnia 12.01.2006 r. (data wpływu- 17.01.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, postanawia uznać stanowisko Podatnika w sprawie będącej przedmiotem zapytania- czy podatnik ma prawo zastosować stawkę 0% jeżeli posiada potwierdzenie wywozu towaru poza granice Wspólnoty, ale nabywca wskazany na fakturze sprzedaży nie istnieje- zawarte w ww. piśmie za nieprawidłowe.

Jak wynika z treści wniosku, Podatnik zajmuje się między innymi sprzedażą towarów dla nabywców z Ukrainy. Obywatele Ukrainy przyjeżdżają do siedziby firmy w Polsce i sami wywożą towar na Ukrainę. Dostawca nie zawiera żadnych pisemnych umów z nabywcami i nie sprawdza ich tożsamości. Składając deklarację za dany miesiąc dostawca stosuje do sprzedaży eksportowej stawkę 0% jeśli przed złożeniem deklaracji za dany miesiąc otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy lecz w okresie następnym stosując stawkę 0% pod warunkiem otrzymania wymaganych dokumentów. Przedmiotem zapytania jest kwestia czy fakt, iż na fakturze zostaną wpisane nieprawdziwe dane i osoba czy firma wskazana jako nabywca towaru nie istnieje ma wpływ na prawo do zastosowania przez dostawcę stawki podatku 0% w przypadku opisanych powyżej transakcji. W ocenie Podatnika o ile posiada on dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty ma prawo zastosować do dostawy stawkę 0%, a ewentualne problemy z ustaleniem nabywców i potwierdzeniem ich tożsamości nie mają znaczenia.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dokonując oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska wyjaśnia: Przez eksport towarów na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (art. 2 pkt 8).

Z powyższej definicji wynika, że aby dostawa towarów mogła być uznana za eksport muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  1. towary muszą być wywiezione z Polski do innego kraju nie należącego do Wspólnoty Europejskiej
  2. wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych,
  3. wywóz towarów następuje w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Brak którejkolwiek z wymienionych przesłanek powoduje, iż nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu ustawy. Wywóz następuje "w wykonaniu", a więc po dokonaniu czynności określonej w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy polegającej na dostawie towarów. Zgodnie z definicją dostawy towarów polega ona na przeniesieniu praw do rozporządzania towarami jak właściciel. Należy zatem uznać, iż eksport towarów jest w istocie dla potrzeb podatku od towarów i usług kwalifikowaną formą dostawy towarów. Tylko dostawa towarów, której następstwem będzie wywóz tych towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług spowoduje skutki przewidziane nie dla dostawy towarów na terytorium kraju, ale dla eksportu towarów.W sytuacji, gdy wywóz towarów dokonywany jest przez nabywcę, eksporter aby mógł zastosować do sprzedaży preferencyjną stawkę podatku 0%, zgodnie z art. 41 ust. 11 powołanej na wstępie ustawy o podatku od towarów i usług, musi spełnić warunek otrzymania, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc, kopii dokumentu, w którym urząd celny potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa powyżej musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Jeżeli Podatnik do dnia złożenia deklaracji za miesiąc, w którym została zrealizowana sprzedaż, nie będzie dysponował stosownymi dokumentami celnymi, wówczas przedmiotowa dostawa winna być wykazana w rozliczeniu za ten właśnie miesiąc wg stawek właściwych dla sprzedaży danego towaru w kraju. Jednak zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym upoważnia Podatnika do dokonania korekty podatku należnego od sprzedaży, w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzyma ten dokument. Z treści pisma Podatnika wynika, że wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty dokonuje w większości przypadków nabywca. Podatnik składając deklarację VAT za dany miesiąc stosuje do sprzedaży eksportowej stawkę 0%, jeśli posiada dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Jeśli zaś warunek ten nie jest spełniony nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w miesiącu następnym. Powyższe postępowanie jest nieprawidłowe, gdyż w przeciwieństwie do eksportu bezpośredniego, gdy wywozu dokonuje nabywca, dostawca musi wykazać dostawę w miesiącu, w którym jej dokonał niezależnie od tego czy posiada dokumenty uprawniające do zastosowania stawki 0%. Natomiast w myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w eksporcie towarów, gdy wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub w jego imieniu, stawka podatku VAT wynosi 0%. Stawkę tę stosuje się pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (art. 41 ust. 6). Zgodnie z art. 41 ust. 7 w sytuacji, gdy warunek, o którym mowa powyżej nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji VAT za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Jednocześnie na podstawie art. 41 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, przytoczony powyżej przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu. Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 daje mu prawo do dokonania korekty podatku należnego od sprzedaży, w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał powyższy dokument ( art. 41 ust. 9 ustawy).W przedmiotowym piśmie Podatnik pyta czy fakt, iż po ewentualnej kontroli okaże się, że dane nabywcy wskazane na fakturze są nieprawdziwe i taka firma czy osoba nie istnieje będzie miał wpływ na jego prawo do zastosowania stawki 0%. Podatnik, dokonujący eksportu pośredniego, gdzie wywóz towaru dokonywany jest przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, może zastosować stawkę 0%, jeśli posiada dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jednakże wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty nie zostanie uznany za eksport, jeśli nie nastąpił on w związku z dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1-4. Jeśli zatem wywozu dokona nieistniejąca firma, nie nastąpi dostawa tego towaru w ujęciu art. 7 ust. 1 pkt 1-4, a więc nie można uznać tej transakcji za zrealizowany eksport w rozumieniu art. 2 pkt 8. Dla własnego bezpieczeństwa dokonujący dostawy powinien posiadać informacje czy dane podane przez osobę, która kupuje od niego towar i wywozi poza terytorium Wspólnoty są zgodne z rzeczywistością. Jeżeli bowiem okaże się, że wskazana na fakturze osoba czy firma nie istnieje nie można twierdzić, iż miał miejsce eksport. Ponieważ w przypadku braku podmiotu dokonującego zakupu nie może być mowy o dokonaniu transakcji w ramach, której nastąpił wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Zaistniałe okoliczności nie wypełniają definicji eksportu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, co wyklucza skorzystanie przez Pytającego z uprawnienia do zastosowania stawki 0%.Natomiast bez wpływu na prawo zastosowania przez eksportera preferencyjnej stawki 0%, o ile eksporter posiada wymagany przepisami prawa dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, a dane nabywcy podane na fakturze są zgodne z prawdą, pozostaje fakt, że nabywca nie zgłasza importu powyższych towarów. Wskazanie kroków, jakie należałoby podjąć, aby nie być narażonym na negatywne konsekwencje ewentualnej kontroli wykracza poza sprawy podatkowe i tut. organ nie jest do tego uprawniony.

W świetle powyższego tut. organ podatkowy dokonując oceny prawnej stanowiska wyrażonego przez Podatnika odnośnie prawa zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania we wskazanym powyżej stanie faktycznym- tut. organ stwierdza, że jest ono nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika w pismach z dnia 21.09.2005 r., 02.12.2005 r. oraz 12.01.2006 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku do tut. organu podatkowego (t. j. 07.11.2005r.) i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy, wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania, czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie