Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. ... - Interpretacja - US.PPE/443-5/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.02.2006, sygn. US.PPE/443-5/2006, Urząd Skarbowy w Leżajsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.01.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu Skarbowego 20.01.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 6.02.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu Skarbowego 7.02.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w kwestii:

    1) momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu oddania nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste,
    2) opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat z tytułu użytkowania wieczystego w przypadku, gdy opłata została ustalona przed 1.05.2004 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku postanawia

    - w części dotyczącej pytania pierwszego zostanie wydane odrębne postanowienie,
    - uznać stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania drugiego za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 20.01.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Strony uzupełniony pismem z dnia 6.02.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w myśl postanowień art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) ,,zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem art. 60 starostowie, wykonując zadania z zakresu administracji rządowej?. Z kolei powiatowym zasobem nieruchomości gospodaruje Zarząd Powiatu. Zgodnie z art. 71 ust. 1 ww. ustawy za nieruchomości gruntowe oddane w użytkowanie wieczyste pobiera się opłaty roczne, gdzie ustawowym terminem płatności opłat rocznych jest 31 marca każdego roku. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego od 1.05.2004 r. opodatkowane są 22% stawką podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem dotyczącym doliczania podatku od towarów i usług do opłat ustalonych przed dniem 1.05.2004 r. Podatnik stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sytuacji do opłat ustalonych przed 1.05.2004 r. należy doliczać podatek VAT.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku udziela następującej interpretacji:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży, ustalają strony zawartej umowy. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) ? w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty.

Zatem w przypadku użytkowania wieczystego, podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku. Oznacza to, że kwota pobranej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem od towarów i usług). Obowiązek rozliczenia podatku spoczywa na jednostce oddającej grunt w użytkowanie wieczyste.

Unormowania dotyczące zmiany wysokości opłat za użytkowanie wieczyste, terminu płatności tych opłat, itp. wynikają z przepisów ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, a nie z przepisów podatkowych. Zgodnie z art. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, właściwym w sprawach gospodarki nieruchomościami, regulowanych przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami jest Minister Infrastruktury. W związku z tym, kwestia możliwości zwiększenia opłat pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego, nie należy do kompetencji organów podatkowych. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku orzekł jak w sentencji. Organ podatkowy nadmienia, że takież stanowisko w sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji zajęło również Ministerstwo Finansów w piśmie znak: PP1-811-112/2005/EF/681 z dnia 7.04.2005 r.

Urząd Skarbowy w Leżajsku