Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku działając w oparciu o przepisy art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa jednolity ... - Interpretacja - US.I/2-443/13/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2005, sygn. US.I/2-443/13/05, Urząd Skarbowy w Przeworsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku działając w oparciu o przepisy art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa jednolity tekst (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz.60), art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), § 4a ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.04.2005 r. (data wpływu 28.04.2005 r. ) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać, stanowisko strony przedstawione we wniosku za prawidłowe.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Pani B B prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług pośrednictwa w dokonywaniu analiz chemicznych (kod PKD 74.30 Z) dla potencjalnych odbiorców pochodzących z różnych krajów członkowskich Unii Europejskiej. Rola podatniczki w realizowaniu tych usług sprowadza się do przyjmowania zleceń na przeprowadzenie badań chemicznych produktów znajdujących się na statku na rzecz osoby trzeciej. Podmiot fizycznie wykonujący zlecenie w swoim kraju, po wcześniejszym odbiorze ze statku produktów do analizy informuje zleceniodawcę o zakończeniu badań. Następnie obciąża zleceniodawcę kosztami tego przedsięwzięcia wystawiając fakturę VAT z dołączonym raportem o przeprowadzonych analizach. Raport wraz z wystawioną fakturą podatniczka dostarcza zleceniodawcy za co otrzymuje wynagrodzenie na konto bankowe.W opisanej powyżej transakcji zawsze bierze udział trzy podmioty pochodzące z trzech różnych krajów. Podatniczka Pani B B jest zarejestrowana dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Pytanie podatniczki brzmi: Jeżeli w transakcji uczestniczą tylko podatnicy VAT UE zgłoszeni na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych to czy ma miejsce wtedy transakcja trójstronna? Jeżeli tak to jaką należy zastosować stawkę podatku VAT przy wystawianiu faktury VAT dla zleceniodawcy?Podatniczka stoi na stanowisku, iż nie występuje transakcja trójstronna, ponieważ nie ma fizycznej dostawy towarów pomiędzy podmiotami. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług występuje odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W związku z tym świadczone usługi pośrednictwa należy opodatkować wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 nie ma przy tym znaczenia dla kogo ta usługa jest świadczona.

Według oceny Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przeworsku zgodnie z brzmieniem art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) pod pojęciem wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej rozumie się transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

  1. trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności, ,
  2. przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z przestawionego stanu faktycznego wynika, że podatniczka świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem (PKD 74.30 Z) a więc nie jest spełniony warunek związany z dostawą towarów w związku z czym w danej sytuacji nie występuje transakcja trójstronna. Przy świadczeniu przedmiotowych usług stawkę podatku VAT w wysokości 22% należy stosować tylko w przypadku gdy nabywcą usług w zakresie analiz chemicznych PKWiU 74.30 świadczonych przez podatniczkę jest podatnik podatku od wartości dodanej a podatniczka nie wykaże na fakturze dokumentującej wykonanie tych usług numeru, pod którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (§ 4a ust. 2 rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r. Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm.). Natomiast gdy nabywcą usługi jest podmiot spoza kraju UE lub podatnik VAT UE wówczas przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Przy tym informuje się, że przepisy § 4a Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone z dniem 01.06.2005 r. Równocześnie odpowiednie regulacje zostały wprowadzone do ustawy o podatku od towarów i usług, art. 27 ust. 4 pkt 3 w brzmieniu co do istoty identycznym jak zapis w rozporządzeniu.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszej interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Przeworsku