Spółka jawna jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółka posiada również status "sprzedawcy", o którym mowa w art. 12... - Interpretacja - RO-XV/443/VAT-554/177/JS/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.12.2005, sygn. RO-XV/443/VAT-554/177/JS/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka jawna jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółka posiada również status "sprzedawcy", o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) oraz prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, a od dnia 1 maja 2004 r. podróżni dokonujący zakupów w punktach handlowych Spółki odbierają podatek od towarów i usług w kasie Spółki jawnej.
W dniu 23 maja 2005 r. Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności dokonała sprzedaży towarów (tj. filtrów oleju oraz olejów) na rzecz osoby fizycznej, zamieszkałej na terenie Islandii. W związku z tymże faktem Spółka wystawiła imienny dokument będący podstawą do zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym "ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH", którego wzór określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwościach zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz. U. z dnia 29 kwietnia 2004 r.), zwane dalej rozporządzeniem.
Wywóz sprzedanych towarów poza terytorium Wspólnoty nastąpił w dniu 3 września 2005 r., co potwierdza pieczątka na wskazanym dokumencie, natomiast zwrot podatku miał miejsce w dniu 13 października 2005 r. (zgodnie z podpisem pełnomocnika do odebrania zwrotu podatku VAT dla podróżnych ) w wykazanej kwocie 70,87 zł.
Dokument zwrotu VAT dla podróżnych nie jest jednak opatrzony adnotacją urzędową, stwierdzającą tożsamość nabywcy oraz fakt wywiezienia sprzedanych towarów w stanie nienaruszonym poza terytorium Wspólnoty, wymaganą przez rozporządzenie.

Zgodnie z art.126 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju przysługuje osobom fizycznym niemającym stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zwanym "podróżnymi", które to osoby wywiozą nabyty towar w stanie nienaruszonym poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym.

Zgodnie z postanowieniami art.128 ust.1 i 2 ustawy o VAT, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.
Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów oraz potwierdzonego przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator.

W przedstawionym stanie faktycznym towary, zakupione od Spółki w dniu 23 maja 2005r. przez podróżnego, poza terytorium Wspólnoty wywiezione zostały w dniu 3 września 2005r. Wywóz nastąpił zatem po upływie terminu określonego w powołanym wyżej art. 128 ust. 1 ustawy o VAT.
Z uwagi na powyższe podróżnemu nie przysługiwało prawo do uzyskania zwrotu podatku VAT, a w konsekwencji Spółka nie może uznać wypłaconej podróżnemu kwoty za "zwrot podatku", o którym mowa w Rozdziale 6 "System zwrotu podatku podróżnym" ustawy o VAT, i odliczyć tej kwoty od podatku należnego w trybie art. 129 w/w ustawy.

Odnosząc się natomiast do stanowiska Spółki, nadmienić należy, iż dokument TAX FREE bezwzględnie spełniać winien wszystkie wymogi wynikające zarówno z ustawy o VAT, jak i z wydanego na podstawie delegacji z art. 130 ust.1 ustawy o VAT rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonywania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz. U. z 2004r. , Nr 88, poz. 838).

Zgodnie z art. 128 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku gdy podróżny opuszcza terytorium Wspólnoty z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, zwrot podatku przysługuje, jeżeli dokument, o którym mowa w ust. 2, został potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Wspólnoty.

Zgodnie z art.129 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0% pod warunkiem, że przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty.

Jak wynika z powyższego warunkiem zastosowania stawki 0% do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku "podróżnemu", jest otrzymanie przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc (bądź - analogicznie, w przypadku podatników, którzy kwartalną formę składania deklaracji podatku od towarów i usług stosownie do art. 99 ust. 3 ustawy - za dany kwartał) dokumentu określonego w art. 128 ust. 2 ustawy o VAT. Dokument ten musi odpowiadać wszelkim wymogom wynikającym zarówno z ustawy o VAT, jak i z przywołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Wzór takiego dokumentu zawarty został w załączniku nr 2 do w/w rozporządzania Ministra Finansów. W szczególności dokument TAX FREE zawierać powinien urzędowe potwierdzenie tożsamości nabywcy oraz faktu wywozu w stanie nienaruszonym towarów, wymienionych na pierwszej stronie dokumentu, poza terytorium Wspólnoty.

W przedmiotowej sprawie dokument TAX FREE zawiera stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty oraz datę tego wywozu. Nie zawiera natomiast urzędowego potwierdzenia tożsamości nabywcy oraz faktu wywiezienia towarów w stanie nienaruszonym poza terytorium Wspólnoty.
W świetle powołanych wyżej uregulowań także w przypadku, gdy wywóz poza terytorium Wspólnoty następuje z terytorium innego niż Polska państwa Wspólnoty i potwierdzany jest przez obcy urząd celny, dla prawidłowości dokumentu TAX FREE wymagane jest stwierdzenie przez ten urząd tożsamości nabywcy oraz faktu, że towary wymienione na pierwszej stronie dokumentu zostały wywiezione w stanie nienaruszonym poza terytorium Wspólnoty.

Prawidłowe i kompletne wypełnienie dokumentu TAX FREE stanowi podstawę do dokonania zwrotu podatku podróżnemu, a w konsekwencji również podstawę do zastosowania przez sprzedawcę stawki 0% do dostawy towarów "podróżnemu".

W przypadku braku prawidłowo wypełnionego dokumentu imiennego, sprzedawca musi rozliczyć dostawę wg stawek właściwych dla danego towaru, stosowanych przy dostawie na terytorium kraju. Podnoszona przez pełnomocnika Spółki argumentacja, jakoby wszelkie uchybienia związane ze sporządzaniem dokumentu TAX FREE powinny skutkować jedynie w odniesieniu do uprawnienia do uzyskania zwrotu podatku przez podróżnego, a nie sposób wykazać relacji pomiędzy prawidłowym sporządzeniem przedmiotowego dokumentu a uprawnieniem do pomniejszania kwoty podatku należnego przez sprzedawcę, jest zatem w świetle powołanych wyżej przepisów bezzasadna.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku