P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP1-443/30/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.05.2005, sygn. PP1-443/30/05, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 i art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 24.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług wydawania uczestnikom postępowania prowadzonego w trybie zamówień publicznych za odpłatnością formularzy zawierających specyfikację istotnych warunków zamówienia - stwierdzam, że stanowisko Wnioskującego jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 25.02.2005 r. do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zapytanie dotyczy sposobu opodatkowania wydania uczestnikom postępowania prowadzonego w trybie zamówień publicznych specyfikacji istotnych warunków zamówienia.Z przedstawionego w w/w piśmie stanu faktycznego wynika , że Jednostka jest zobowiązana do przekazania specyfikacji przetargowej uczestnikom przetargu. Za przygotowaną specyfikację uczestnicy przetargu dokonują zwrotu kosztów jej druku oraz przekazania. Z dołączonej do pisma opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 19.02.2004 r. wynika, iż wymienione czynności wykonywane przez Podatnika zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych polegające m.in. na sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia mieszczą się w ramach działalności podstawowej (statutowej) danej jednostki budżetowej. W związku z powyższym sprzedaż specyfikacji przetargowej przez organy administracji publicznej mieści się w grupowaniu: PKWiU 75.11.11.-00.20 "Usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej".
Jednostka stoi na stanowisku, że czynność o której mowa podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem tut. Organu takie stanowisko jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, wykonywane przez producentów handlowców, usługodawców oraz osoby wykonujące wolne zawody (art. 15 ust. 1 i 2 cyt. ustawy). Przez towar, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych (bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej), zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (ust. 3 cyt. art. 8).
Opodatkowaniu nie podlegają jednak zgodnie z art. 6 ust. 2 tejże ustawy czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.
W myśl zaś art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z kategorii podatników zostały wyłączone organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższych przepisów wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy mogą, w zależności od charakteru wykonywanych czynności, występować na gruncie podatku od towarów i usług jako podmioty nie będące podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie przepisami prawa (zadania statutowe) i jako podatnicy, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.), podmioty wymienione w art. 3 są zobowiązane do przekazania podmiotom zainteresowanym złożeniem oferty specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Stosownie do art. 37 tejże ustawy, specyfikacje przetargowe przekazywane są nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, który stanowi, że zamawiający może żądać od wykonawcy ceny za ich udostępnienie jednak w wysokości nieprzekraczającej kosztów jej druku i przekazania.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Za zajęciem takiego stanowiska przemawiają następujące fakty: nie jest to czynność o charakterze zarobkowym; wynika z obowiązku nałożonego na zamawiającego ustawą prawo zamówień publicznych; jest jednym z elementów postępowania przetargowego prowadzonego w celu prawnie skutecznego zawarcia umowy (wydanie nie następuje na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej); wydania specyfikacji przetargowej nie można wyodrębnić z całego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, nie może więc być mowy o dostawie towarów (specyfikacja nie jest wytwarzana i udostępniana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ale na potrzeby konkretnego prawem wymaganego postępowania); specyfikacja istotnych warunków zamówienia jako dobro samoistne nie przedstawia praktycznie żadnej wartości i nie jest przedmiotem obrotu gospodarczego; z uwagi na powyższe nie może być także mowy o świadczeniu usług na rzecz oferenta.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Informacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b §1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).

Lubelski Urząd Skarbowy