POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. ... - Interpretacja - POIV-443/25/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.06.2005, sygn. POIV-443/25/05, Urząd Skarbowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PP-1/443 2-172/127 034/122/04, informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.04.2005 r. bez znaku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jest Pani jednocześnie pracownikiem firmy, na rzecz której chce wykonać usługę na podstawie umowy cywilnoprawnej. Charakter tej usługi jest zgodny z zakresem prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, a inny niż ze stosunku pracy. Rozliczenie odbędzie się na podstawie wystawionych faktur. Realizację zleconej usługi może Pani wykonać osobiście lub w tym celu zatrudnić osobę na umowę zlecenia. Postawione pytanie dotyczy - czy w świetle art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta traktowana jest jako podlegająca opodatkowaniu i należy udokumentować ją za pomocą faktury VAT? Zgodnie z Pani stanowiskiem w świetle art. 15 ustawy o VAT, podmiot, który nie zatrudnia pracowników i osobiście wykonuje czynności zlecone przez firmę, będąc jednocześnie pracownikiem tej firmy, nie ma podstaw prawnych do opodatkowania usług wykonywanych poza stosunkiem pracy, na podstawie umowy cywilnoprawnej. Jeżeli zlecone czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej wykonuje osobiście nie ma podstaw do wystawienia faktury VAT, gdyż czynność ta nie jest samodzielną działalnością i nie podlega ustawie VAT.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 późn. zm.) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pojęcie działalności gospodarczej stosownie do postanowień zawartych w art. 15 ust. 2 w/w ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
To bardzo szerokie ujęcie działalności gospodarczej zostało jednak przez ustawę ograniczone. Obowiązujący do 31.05.2005 r. art. 15 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy o VAT wyłączył z tego zakresu pojęciowego, a w konsekwencji również z opodatkowania, czynności wykonywane przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Od dnia 1 czerwca 2005 r. osoby fizyczne wykonujące czynności w ramach ww. umów i jednocześnie pozostający w stosunku pracy ze zleceniodawcą nie korzystają automatycznie z wyłączenia z ustawy o podatku od towarów i usług, lecz muszą dokonać analizy zawartych umów pod kątem warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Należy jednak podkreślić, iż przepis ten nie miał zastosowania w sytuacji, gdy usługi wykonywał zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług podmiot prowadzący niezależnie od zatrudnienia samodzielną działalność gospodarczą.
Z kolei na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 w/w ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 01.06.2005 r. za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Stosownie do art. 13 pkt 8 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy lub administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.
Tak więc w sytuacji, gdy na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej usługi wykonywane są przez zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług podmiot prowadzący niezależnie od zatrudnienia samodzielną działalność gospodarczą podlegają one opodatkowaniu w ramach tej działalności, zaś po stronie podatnika powstaje obowiązek udokumentowania dokonanych transakcji zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy (obowiązek wystawienia faktury).
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Urząd Skarbowy w Zamościu