We wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:w 2005r. ogłosił przetarg na modernizację Ciepłowni Miejskiej. W wymogach specyfikacji ist... - Interpretacja - US46/PP/443/6/05/JŁ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.05.2005, sygn. US46/PP/443/6/05/JŁ, Urząd Skarbowy w Żyrardowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

We wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:w 2005r. ogłosił przetarg na modernizację Ciepłowni Miejskiej. W wymogach specyfikacji istotnych warunków zamówienia określił, że cena ofertowa musi być podana z wyodrębnieniem należnego podatku VAT. Traktując modernizację Ciepłowni Miejskiej jako modernizację infrastruktury towarzyszącej obiektom zaliczanym do PKOB 111 i 112 oraz mając na uwadze przeważające przeznaczenie obiektu dla celów budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego podatnik jako zamawiający wykonanie modernizacji w/w Ciepłowni - przekazał oferentom informację, że dla całości robót należy zastosować 7% stawkę podatku VAT.Podatnik na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych nie jest w stanie dokładnie wskazać jaka część realizowanej infrastruktury towarzyszącej będzie związana z budownictwem mieszkaniowym, a jaka z pozostałym. Według podatnika Ciepłownia jest przeznaczona w przeważającej części dla obiektów budownictwa mieszkaniowego co zostało potwierdzone przez Starostę Powiatu.

Jednocześnie, podatnik we wniosku zawarł własne stanowisko. Jego zdaniem - w związku z przedłużeniem okresu stosowania 7% stawki podatku VAT do 31.12.2007r. na roboty budowlano-montażowe w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (art.146 ust.3 ustawy) oraz obowiązującymi przepisami o zasadach klasyfikacji obiektów i robót dla potrzeb VAT (rozporządzenie RM z dnia 30.12.1999r. w sprawie PKOB - Dz.U. 112, poz.1316 z późn.zm) - modernizację Ciepłowni Miejskiej, tj. obiektu o przeważajacym przeznaczeniu dla budownictwa mieszkaniowego, należy potraktować jako modernizację infrastruktury towarzyszącej obiektom zaliczonym do PKOB 111 i 112 i do całości robót zastosowć stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

Ponadto podatnik oświadczył, że w sprawie której dotyczy przedmiotowy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa jak również postępowanie przed sądem administracyjnym.

Po przeanalizowaniu, przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu faktycznego i obowiązujących przepisów prawa podatkowego w tym zakresie - organ podatkowy uznał, że w opisanej sytuacji mają zastosowanie następujące przepisy ustawy z 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.):

- art.41 ust.1 - zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22% (...),

- art.146 ust.1 pkt 2 lit.a - zgodnie z którym do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokosci 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

- art. 146 ust.3 pkt 3 - zgodnie z którym przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust.1 pkt 2 lit.a rozumie się urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego,

- art.2 ust.12 zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowgo rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113-Budynki zbiorowego zamieszkania- wyłącznie : budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydncje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że modernizowany obiekt Ciepłowni Miejskiej, stanowi infrastrukturę towarzyszącą nie tylko budownictwu mieszkaniowemu w rozumieniu w/w art.2 ust.12, ale i zabudowie pozostałej. Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 7% przysługuje tylko do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Natomiast, w zakresie w jakim ta infrastruktura służy zabudowie pozostałej, należy zastosować stawkę podatku, zgodnie z art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, w wysokości 22%.Powołane, we wniosku, przez podatnika rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30.12.1999r. w sprawie PKOB (Dz.U.112, poz.1316 z późn.zm.) służy do sklasyfikowania obiektów budowlanych, gdzie za budynki mieszkalne uważa się obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkaniowych. Natomiast nie można tej definicji zastosować dla potrzeb infrastruktury towarzyszącej tj. uznać, że przeważające przeznaczenie Ciepłowni dla celów budownictwa mieszkaniowego umożliwia zastosowanie, dla całości robót związanych z modernizacją tej Ciepłowni, stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Reasumując, organ podatkowy stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte we wniosku, że do całości robót budowlano-montażowych polegających na modernizacji Ciepłowni Miejskiej służącej w przeważającej części budownictwu mieszkaniowemu należy zastosować stawkę podatku VAT 7%, jest nieprawidłowe.

Inwestycja w zakresie modernizacji Ciepłowni Miejskiej, w części w której służy ściśle obiektom budownictwa mieszkaniowego, stanowi inwestycję w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i tylko w tej części podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT 7% - na podstawie cytowanego wyżej art.146 ust.1 pkt 2 lit.a ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.Natomiast do pozostałej części należy zastosować, zgodnie z art.41 ust.1 w/w ustawy, stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

Ponadto, organ podatkowy informuje, że udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego w złożonym wniosku i obowiązujących przepisach prawa podatkowego w tym zakresie - ocenie nie podlegają załączniki dołączone do wniosku.

Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

Urząd Skarbowy w Żyrardowie