
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.02.2005r. (data wpływu do tut. urzędu) uzupełnionego w dniu 11.03.2005r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji art. 8, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poźn. zm.).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Podany we wniosku stan fatyczny jest następujący:
Spółka prowadzi działalność między innymi w zakresie serwisu pojazdów ciężarowych. W grudniu 2003 roku pomiędzy spółką i jednym z jej kontrahentów została zawarta umowa w sprawie udzielenia premii pieniężnej dotyczącej obrotów z tytułu usług serwisowych. W grudniu 2004 roku została rozliczona premia za rok 2004. Opierając się na piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30.12.2004 (PP3-812-1222/2004/AP/4026) strony postanowiły traktować udzielenie premii jako usługę świadczoną przez nabywcę usług serwisowych na rzecz spółki . W związku z tym dnia 31.12.2004 została przez nabywcę usług serwisowych wystawiona faktura VAT z tytułu wykonanej usługi. Kwota brutto, faktury odpowiada wartości 15% obrotu brutto za rok 2004 z tytułu wykonanych usług serwisowych oraz sprzedanych części i
materiałów dla tego nabywcy.
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:
Zdaniem spółki udzielenie premii od ogólnej wartości obrotów osiągniętych w roku 2004 przez nabywcę usług serwisowych należy zakwalifikować jako świadczenie usługi przez tego nabywcę. Premia nie dotyczy bowiem żadnej konkretnej usługi, czy towaru. Premia ta jest związana z określonym zachowaniem nabywcy - dokonywaniem nabyć o określonej wielkości. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każdeświadczenie na rzecz osoby..., które nie stanowi dostawy towarów. Spółka rozważała możliwość dokonania korekty wystawionych wcześniej dla tego nabywcy faktur. Z tytułu świadczonych usług i sprzedanych towarów Spółka wystawiła dla tego nabywcy w roku 2004 ponad 4000 faktur. Z praktycznego punktu widzenia skorygowanie tak wielkiej liczby dokumentów jest nieuzasadnione. .Dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi jest faktura VAT. Spółka jest zdania, że udzielenie
premii zostało prawidłowo udokumentowane i spółka ma prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturze VAT wystawionej przez nabywcę.
Reasumując
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza iż premia przyznawana przez Spółkę stanowi pewnego rodzaju nagrodę za efekty współpracy handlowej pomiędzy Spółką a jej kontrahentem i nie stanowi, po stronie wypłacającego premię, czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT powstaje natomiast po stronie otrzymującego premię.W omawianej sytuacji wypłacana premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenie usług o których mowa w art. 8 ust. 1 w/w ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wypłata premii winna być udokumentowana fakturą VAT przez otrzymującego premię. Zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do
obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 orazart. 124. Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT, na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.
Pouczenie: 1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organypodatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.
