POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/76/42/HZ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.05.2005, sygn. 1473/WV/443/76/42/HZ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.02.2005r. (data wpływu do tut. urzędu) uzupełnionego w dniu 11.03.2005r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji art. 8, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poźn. zm.).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


Uzasadnienie
Podany we wniosku stan fatyczny jest następujący:
Spółka prowadzi działalność między innymi w zakresie serwisu pojazdów ciężarowych. W grudniu 2003 roku pomiędzy spółką i jednym z jej kontrahentów została zawarta umowa w sprawie udzielenia premii pieniężnej dotyczącej obrotów z tytułu usług serwisowych. W grudniu 2004 roku została rozliczona premia za rok 2004. Opierając się na piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30.12.2004 (PP3-812-1222/2004/AP/4026) strony postanowiły traktować udzielenie premii jako usługę świadczoną przez nabywcę usług serwisowych na rzecz spółki . W związku z tym dnia 31.12.2004 została przez nabywcę usług serwisowych wystawiona faktura VAT z tytułu wykonanej usługi. Kwota brutto, faktury odpowiada wartości 15% obrotu brutto za rok 2004 z tytułu wykonanych usług serwisowych oraz sprzedanych części i materiałów dla tego nabywcy.


Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:
Zdaniem spółki udzielenie premii od ogólnej wartości obrotów osiągniętych w roku 2004 przez nabywcę usług serwisowych należy zakwalifikować jako świadczenie usługi przez tego nabywcę. Premia nie dotyczy bowiem żadnej konkretnej usługi, czy towaru. Premia ta jest związana z określonym zachowaniem nabywcy - dokonywaniem nabyć o określonej wielkości. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każdeświadczenie na rzecz osoby..., które nie stanowi dostawy towarów. Spółka rozważała możliwość dokonania korekty wystawionych wcześniej dla tego nabywcy faktur. Z tytułu świadczonych usług i sprzedanych towarów Spółka wystawiła dla tego nabywcy w roku 2004 ponad 4000 faktur. Z praktycznego punktu widzenia skorygowanie tak wielkiej liczby dokumentów jest nieuzasadnione. .Dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi jest faktura VAT. Spółka jest zdania, że udzielenie premii zostało prawidłowo udokumentowane i spółka ma prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturze VAT wystawionej przez nabywcę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż premia pieniężna wypłacana jest kontrahentowi jednorazowo, po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i wyliczeniu wysokości premii z tytułu zrealizowanych w tym okresie transakcji.W takim przypadku należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.


Reasumując
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza iż premia przyznawana przez Spółkę stanowi pewnego rodzaju nagrodę za efekty współpracy handlowej pomiędzy Spółką a jej kontrahentem i nie stanowi, po stronie wypłacającego premię, czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT powstaje natomiast po stronie otrzymującego premię.W omawianej sytuacji wypłacana premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenie usług o których mowa w art. 8 ust. 1 w/w ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wypłata premii winna być udokumentowana fakturą VAT przez otrzymującego premię. Zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 orazart. 124. Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT, na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Pouczenie: 1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organypodatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu