Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.12.2005, sygn. US-III-443/14/P/05, Urząd Skarbowy w Łasku
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łasku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16.09.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z art. 15 ust. 6 organy władzy publicznej nie uznaje się za podatników podatku VAT za wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Takie umowy zawarte są między Gminą X reprezentowaną przez Wójta a mieszkańcami i jednostkami w zakresie dostarczania wody wywozu nieczystości oraz wynajmu lokali użytkowych. W takim właśnie zakresie Gmina X jest podatnikiem VAT. Sprzedażą opodatkowaną zajmują sie poszczególne stanowiska pracy, ale nie w pełnym wymiarze. Z proporcjonalnego wyliczenia ustaliliśmy, że z pośród 21 etatów 3 etaty zaangażowane są w sprzedaż opodatkowaną. Urząd Gminy w X zwraca się z zapytaniem czy zasadne jest rozliczenie podatku naliczonego z faktury zakupu np. art. biurowych, sprzętu czy energii elektrycznej, zakupionych na jednej fakturze ogólnie na potrzeby wszystkich pracowników w odpowiednim stosunku procentowym.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 między innymi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
a) z tytułu nabycia towarów i usług
b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały sie one z powstaniem obowiązku podatkowego
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Należy przy tym wziąć pod uwagę brzmienie art. 90 ust. od 1 do 6 cytowanej wyżej ustawy.
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10.
Zasady obliczania proporcji, o której mowa powyżej są określone w art. 90 ust. 3, 4, 5, 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 (czyli udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie podatnika):
1) przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2
2) nie przekroczyła 2% -podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.
Reasumując należy stwierdzić, że dokonując rozliczenia podatku naliczonego z faktury dotyczącej towarów zakupionych na potrzeby czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje rozliczenia takiego należy dokonywać w oparciu o proporcję tych czynności a nie o proporcję etatów pracowników zajmujących sie poszczególnymi czynnościami.
Powyższa interpretacja w zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.