
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żywcu stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku który wpłynął w dniu 7 stycznia 2005 r., zawierającym prośbę o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, dotyczącego stwierdzenia, jaki jest wpływ otrzymywanych dotacji na kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego w myśl zapisu art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 7 stycznia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Żywcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy- Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:
Podatnik jest jednostką działającą na podstawie:
- ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
- statutu
jako Samorządowa Instytucja Kultury, realizująca zadania w dziedzinie upowszechniania kultury, edukacji kulturalnej i rekreacji. Podatnik otrzymuje dotacje z jednostki nadrzędnej, tj. gminy na prowadzenie działalności statutowej. Dofinansowanie ma charakter ogólny. Środki finansowe przeznaczane są na pokrywanie kosztów działalności, a w szczególności wynagrodzeń, kosztów utrzymania budynku oraz wydatków związanych z działalnością kulturalną.
Pytanie Podatnika brzmi:
Jaki jest wpływ otrzymywanych dotacji na kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego w myśl zapisu art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Zdaniem podatnika otrzymywane dotacje jako dotacje podmiotowe, przeznaczone na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie mają wpływu na kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 9 cytowanej ustawy.
Stanowisko organu podatkowego w przedmiotowej sprawie jest następujące:
Zgodnie z art. 113 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 , poz. 535 ) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 EURO. Z kolei - stosownie do treści przepisu art. 113 ust. 9 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług- podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży kwoty 10.000 EURO. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, nie wlicza się również odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku przekroczy kwotę 10.000 EURO zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad tę kwotę.
Z mocy art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 -32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Od 1 maja 2004 r.- stosownie do cytowanego przepisu- obrotem jest także otrzymana dotacja związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Nie każda jednak dotacja i subwencja oraz inna dopłata o podobnym charakterze podlega temu opodatkowaniu ale tylko ta, która jest związana z przedmiotem opodatkowania VAT czyli z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług- otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny- tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne- na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności- nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 21 wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.
W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.Stawkę właściwą jaką należy opodatkować dotacje uzależniono od rodzaju wykonywanej usługi lub od rodzaju towaru. Jeżeli dotacja dotyczy sprzedaży opodatkowanej to właściwe jest opodatkowanie stawką jaka obowiązuje na daną usługę lub dany towar.
Na przykład jeżeli usługi korzystają z opodatkowania stawką 7% to dotacja przedmiotowa związana z tą usługą podlega również opodatkowaniu stawką 7%. Jeżeli natomiast dotacja dotyczy usług, dla których ustawa o VAT przewiduje zwolnienie od podatku, również dotacja - jeżeli ma wpływ na cenę tych usług - jest zwolniona od podatku.
Podkreślenia wymaga, że dotyczy to wyłącznie dotacji mających bezpośredni związek z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług, bowiem w sytuacji gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik otrzymuje dotacje przeznaczone na realizację działalności statutowej, a zatem dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Wobec tego w opinii tutejszego organu dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług.
W przepisie art. 113 ust. 2 postanowiono, że do wartości kwoty obrotu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, wyrażonej w złotych lecz odpowiadającej równowartości 10.000 EURO - nie wlicza się:
- odpłatnej dostawy towarów zwolnionej od podatku (przedmiotowo),
- odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku (przedmiotowo),
- odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żywcu informuje, że do ustalenia obrotu mającego wpływ na zwolnienie podmiotowe uwzględnia się jedynie wartość transakcji podlegających opodatkowaniu, a w związku z tym w obrocie tym nie uwzględnia się dotacji podmiotowej nie uzależnionej od ilości i wartości świadczonych usług.
Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że podziela stanowisko wnioskodawcy, iż dotacje podmiotowe nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlegają wliczeniu do kwoty obrotu, od której zależy uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w dniu 10 stycznia 2005 r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
