P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1419/UPO-443-82/05/DC

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.10.2005, sygn. 1419/UPO-443-82/05/DC, Urząd Skarbowy w Płocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację firmie xxx, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, oceniając stanowisko przedstawione, we wniosku z dnia 22.07.2005 r., o udzielenie interpretacji, jako nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą między innymi w dziedzinie świadczenia usług rekreacyjnych typu gra w darta, gry i zabawy na automatach zręcznościowych (klipery, piłkarzyki, hokej, elektroniczne stymulatory) itp. Sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 92.72.12-00.00 jako "usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Każdy z uczestników gier i zabaw przed rozpoczęciem użytkowania danego sprzętu do gier i zabaw powinien dokonać opłaty w postaci wykupienia czasu gry u barmana rejestrującego czas i opłaty za gry (np. stoły bilardowe) lub dokonuje uruchomienie danego urządzenia poprzez wrzucenie monety do wrzutnika automatu.

Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem Podatnika moment dokonania opłaty za możliwość korzystania z danego typu usługi rekreacyjnej poprzez wykupienie czasu gry jest równoznaczne z "wykupieniem wstępu" i określenie znajdującym się w załączniku nr 3 pod poz. 159 a " ...- wyłącznie w zakresie wstępu".

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: Art. 41 ust. 1 i 2, art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. W przedstawionym stanie faktycznym wskazał Pan, iż świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane zostały jako "usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" - PKWiU 92.72.12-00.00.

Zaznaczyć należy, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest organem uprawnionym do wydawania opinii klasyfikacyjnej, dlatego też w tym celu należy się zwrócić do właściwego organu statystycznego, który na podstawie przedstawionej dokumentacji ustali właściwe PKWiU dla określonej usługi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 (PKWiU ex 92) wymienione zostały usługi związane ze sportem i rekreacją. Przy powyższym zapisie dodany został odnośnik, zgodnie z którym, dotyczy to wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Oznacza to, iż zwolnieniu podlegają wyłącznie usługi związane ze sportem i rekreacją świadczone bez ukierunkowania świadczącego usługę na osiągnięcie zysku, co w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca bowiem udostępnianie urządzeń do gier stanowi przedmiot prowadzonej działalności.

Natomiast w art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %. W poz. 159a ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane PKWiU ex 92.72 - Usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przed rozpoczęciem użytkowania danego sprzętu do gier i zabaw uczestnik powinien dokonać opłaty poprzez wykupienie czasu gry u barmana rejestrującego czas bądź uruchomienia danego urządzenia poprzez wrzucenie monety do wrzutnika. Zdaniem Podatnika powyższe czynności są równoznaczne z "wykupieniem wstępu". Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego jako wstęp - należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś. Działalność Podatnika polega na odpłatnym udostępnianiu użytkownikom urządzeń do gier zręcznościowych w związku z powyższym dokonanie opłaty nie może być utożsamiane z " wykupieniem wstępu". Dokonanie opłaty związane jest z uruchomieniem urządzeń do gier.

Uwzględniając powyższe wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane wg PKWiU 92.72.12-00.00 polegające na odpłatnym udostępnianiu urządzeń do gier będzie opodatkowane według podstawowej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22 % zgodnie z art. 41 ust.1 cytowanej wcześniej ustawy.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku. (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Płocku