
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 § 1 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Garwolinie po rozpatrzeniu wniosku XXX z dnia 06.01.2005r.
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie możliwości zastosowania zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zmianami) w części dotyczącej dostawy budynków za prawidłowe natomiast w części dotyczącej dostawy gruntów za błędne.
U Z A S A D N I E N I E
Stan faktyczny :
Przedmiotem sprzedaży w drodze publicznego przetargu ustnego nieograniczonego jest nieruchomość o ogólnej powierzchni 1,5436 ha, położona w Ośrodku Turystyczno - Wypoczynkowym w X, składająca się z zalesionych działek gruntu, które są ogrodzone i zabudowane budynkami letniskowymi, ogrodzone i niezabudowane oraz nie ogrodzone i zabudowane budynkiem administracyjno - biurowym. Budynki zostały wybudowane w latach 70 - tych ubiegłego wieku przez RSW Prasa - Książka - Ruch na podstawie decyzji o lokalizacji szczegółowej z 1966r.
Do chwili obecnej nie były one remontowane ani modernizowane.Od 1990r. ośrodek wypoczynkowy jest nieużytkowany.Przedmiotowa nieruchomość znajduje się w zasobie nieruchomości Skarbu Państwa od 2001r. na podstawie decyzji Ministra Skarbu w sprawie przekazania Staroście Powiatu X nieruchomości po zlikwidowanej spółdzielni RSW w X oraz protokołu zdawczo - odbiorczego. Plan zagospodarowania gminy X stracił moc z dniem 31.12.2003r., a przeznaczenie działek w planie obowiązującym do tego dnia to strefa wypoczynku zbiorowego oraz strefa leśna bez prawa zabudowy.
Stanowisko podatnika :
Sprzedaż budynków oraz gruntu jest zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535).Biorąc pod uwagę przedstawiony przez podatnika stan faktyczny oraz stanowisko podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia jak poniżej :
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwolnieniu od podatku poddano dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 43 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy przez towary używane, dla celów zwolnienia od podatku, rozumie się budynki, budowle i ich części - jeżeli od końca roku w którym zakończono budowę tych obiektów minęło 5 lat.W art. 43 ust. 6 zawarto klauzulę, z której wynika iż nie stosuje się zwolnienia dla towaru używanego (m. in. dostawa budynków, budowli lub ich części), jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków oraz użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Wynika z tego, że sprzedaż budynków, o których mowa we wniosku, podlega zwolnieniu w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Oznacza to, że od 01.05.2004r. "grunt" w rozumieniu ustawy o VAT, jest towarem, i że jego dostawa jest opodatkowana. Kwestie opodatkowania dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych reguluje przepis art. 29 ust. 5 w/w ustawy. Wynika z niego, że w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Jeżeli chodzi zatem o stawkę podatku VAT bądź zwolnienie od podatku, to sprzedaż gruntu wraz z budynkiem opodatkowana jest stawką właściwą dla budynku. W przedstawionym przez X stanie faktycznym, sprzedaż gruntu na którym posadowione są budynki w rozumieniu towarów używanych, korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004r.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają więc dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe dostawy gruntów niezabudowanych m. in. gruntów leśnych i rolnych są zwolnione od podatku VAT.
O charakterze gruntów powinien każdorazowo decydować plan zagospodarowania przestrzennego. W sytuacji, gdy dla danego terenu Gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, a także decyzji wydanych przez właściwe organy określające charakter działki.Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27.03.2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80 poz. 717 ze zm.) w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Pomocniczo może być również wykorzystana ewidencja gruntów i budynków prowadzona na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.03.2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. nr 38 poz. 454).Oznacza to, że jeżeli sprzedawana nieruchomość jest terenem innym niż budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę, tzn. terenem leśnym lub rolnym - to wówczas dostawa tej nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Natomiast gdy przedmiotem dostawy są niezabudowane grunty budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, wówczas ma zastosowanie stawka podstawowa podatku VAT w wysokości 22% określona w art. 41 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Informuje się stronę, że załączników złożonych wraz z wnioskiem nie poddano ocenie a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści stanu faktycznego.Interpretacja powyższa jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie niniejsze przysługuje prawo wniesienia zażalenia (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa) do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Garwolinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa), opłaconego zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej.
