Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 8 ust. 3 ustawy z d... - Interpretacja - US IX/443-9/MWR/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.11.2005, sygn. US IX/443-9/MWR/05, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, po ponownym rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 08.02.2005 r. w sprawie udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełnionego pismem z dnia 07.09.2005 r. postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 09.02.2005 r. do tut. urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.Podatnik pytał, czy wykonując usługę operatora kamery dla telewizji i wykorzystując do tego własny samochód musi mieć zarejestrowaną działalność usługi transportowej oraz wystawiać oddzielną fakturę za przejazd. Zdaniem strony fakt używania samochodu dla celów usługi operatorskiej należy traktować jako jeden z elementów wykonanego zadania, a podatek VAT płacić taki sam jaki od wykonywania usługi operatorskiej.Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu postanowieniem z dnia 29.04.205 r. znak US IX/443-9/MWR/05 uznał stanowisko Podatnika wyrażone we wniosku za nieprawidłowe, gdyż analiza umowy zawartej pomiędzy Podatnikiem a Telewizją Polską S.A. wskazuje, że przedmiotem umowy są dwa rodzaje świadczeń.Dnia 16.08.2005 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie decyzją znak IS.IX/3-443/84/05 uchylił z urzędu ww. postanowienie, stwierdzając, że tut. organ udzielił odpowiedzi w oparciu o niewyjaśniony i niepełny stan faktyczny sprawy, co stanowi naruszenie przepisów prawa. W dniu 08.09.2005 r. Podatnik dodatkowo przedstawił następujący stan faktyczny:Zgodnie z umową Podatnik wykonuje czynności operatora kamery wykorzystując do tego samochód prywatny. Czasem używa pojazd do realizacji swojego materiału, natomiast w innych przypadkach używa samochód jedynie do przewozu osób lub materiałów nie związanych z realizacją usługi operatorskiej Podatnika.Wykonując usługę operatorską Podatnik podaje, iż świadczy usługę o symbolu PKWiU 92.32.10, w przypadku gdy wykonuje usługę transportową symbolem PKWiU wg Podatnika jest 60.24 . Podatnik pyta jak należy opodatkować świadczone przez niego usługi. Zdaniem Podatnika używanie pojazdu do realizacji jego materiału powinno mieć taką samą stawkę VAT jak usługa podstawowa, czyli operatorska, bowiem dojazd do miejsca realizacji materiału jest kosztem usługi operatorskiej.Istnieje możliwość świadczenia usługi transportowej na rzecz TVP, opodatkowanej stawką 22%, jeśli Podatnik przewoziłby osoby lub materiały nie związane z realizacją jego usługi operatorskiej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Podatnika.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.Zgodnie z § 2 pkt 1 obowiązującego obecnie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31.12.2006 r. stosuje się nieobowiązującą już Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.05.1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) Zgodnie z zakresem rzeczowym grupowań obejmujących usługi (punkt 5.3.1. Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) przedmiotem klasyfikacji PKWiU są m.in. czynności będące końcowym efektem działalności o charakterze usługowym świadczone przez podmioty gospodarcze na rzecz innych podmiotów gospodarczych lub na rzecz ludności.W związku z powyższym, jeżeli świadczona przez Podatnika usługa transportowa jest jedynie częścią składową usługi operatorskiej, będącej końcowym efektem działalności Podatnika, to usługa ta będzie podlegać opodatkowaniu wg stawki właściwej dla usługi finalnej tj. operatorskiej.W przypadku, gdy Podatnik świadczy usługę transportową, która nie ma związku z wykonywaniem przez niego usługi operatorskiej, gdyż usługa transportowa sama w sobie jest końcowym efektem działalności, to stawką właściwą będzie stawka dla usługi finalnej tj. transportowej.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Przemyślu