Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z ... - Interpretacja - US.I.2/443/9/2005

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.03.2005, sygn. US.I.2/443/9/2005, Urząd Skarbowy w Kolbuszowej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i 2, art. 8, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 23-27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2005 r., znak: L.RG.V.0717/6/05, uzupełnione pismami z dnia 14.03.2005 r., znak: L.RG.V.0717/7/05 i z dnia 21.03.2005 r., znak: L.RG.V.0717/8/05, jest prawidłowe i Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupu towarów i usług oraz sprzętu w ramach realizowanej inwestycji, a także nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu w myśl przepisów ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 15.03.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego, uzupełniony pismami z dnia 14.03.2005 r. i z dnia 21.03.2005 r. W przedmiotowym wniosku Gmina C. zwraca się z następującym problemem:

Gmina zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji potwierdzającej, że Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT i tenże podatek może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych. Ww. interpretacja niezbędna jest przy ubieganiu się o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach działania 2.3 - "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" w Sektorowym Programie Operacyjnym - Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich. Dotyczy umowy zawartej i realizowanej po 01.05.2004 r. Ogólna kwota: 540 tyś. zł brutto, środki własne: 90 tyś. zł, środki pomocowe: 450 tyś. zł. Naszym zdaniem podatek VAT naliczony z tego zadania powinien być zaliczony do kosztów kwalifikowanych. W piśmie uzupełniającym z dnia 14.03.2005 r. Gmina C. doprecyzowuje wniosek: "Zakres inwestycji obejmuje prace budowlane związane z budową deptaka (chodnika) i parkingu, tj. prace pomiarowe, roboty ziemne i roboty nawierzchniowe, oraz wyposażenie Samorządowego Ośrodka Kultury w C. w sprzęt i urządzenia. Po zakończeniu realizacji projektu - inwestycji, parking i chodnik nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym, a wyposażenie zostanie przekazane Samorządowemu Domu Kultury, który posiada nadany Numer Identyfikacji Podatkowej i będzie prowadził czynności opodatkowane zwolnione z opodatkowania związane ze swoją działalnością wykorzystując przekazany sprzęt. Wniosek o dofinansowanie projektu będzie składany w ramach działania 2.3 - "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" w Sektorowym Programie Operacyjnym - Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich. Środki na realizacje projektu pochodzić będą z Funduszu Unii Europejskiej środków własnych Gminy w wkładzie: 80% kosztów kwalifikowanych - wkład Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej - Sekcji Orientacji, 20 % wkład własny Gminy. Dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej - Sekcja Orientacji, będzie w formie refundacji".

W piśmie z dnia 21.03.2005 r. Gmina informuje, że:

    1. Zakupiony sprzęt w ramach realizacji inwestycji będzie własnością Gminy C., a użytkownikiem tegoż sprzętu będzie Samorządowy Ośrodek Kultury w C., za korzystanie ze sprzętu nie będzie pobierana żadna opłata.
    2. Samorządowy Ośrodek Kultury w C., jest Instytucją Kultury.
    3. Zdaniem Gminy podatek naliczony w zawartych fakturach VAT dotyczących zakupu towarów i usług w ramach realizacji inwestycji nie będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego.

Ponadto ustalono, że w ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym.

Ze złożonych pism wynika, że Gmina C. jest inwestorem w zakresie prac budowlanych związanych z budową deptaka (chodnika) i parkingu, tj. prac pomiarowych, robót ziemnych i robót nawierzchniowych, oraz będzie zakupywała wyposażenie do Samorządowego Ośrodka Kultury w C. Po zakończeniu realizacji inwestycji, parking i chodnik nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, a wyposażenie będzie użytkowane przez Samorządowy Ośrodek Kultury (gminna samorządowa jednostka organizacyjna), który posiada nadany Numer Identyfikacji Podatkowej (jest odrębnym podatnikiem) i będzie prowadził czynności zwolnione i opodatkowane związane ze swoją działalnością wykorzystując przekazany sprzęt, przy czym zakupiony sprzęt będzie dalej pozostawał własnością Gminy, a za korzystanie ze sprzętu nie będzie pobierana żadna opłata.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku gdy podatnik realizując czynności niepodlegające opodatkowaniu wyzbywa się władztwa nad nabytym towarem lub wykorzystuje go w inny sposób wskazując na niemożność wykonania obrotu tymże towarem lub wykorzystania go w inny sposób, albo jego pożytków w ramach którejś z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu tegoż towaru w myśl art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług. Forma udostępniania sprzętu Samorządowemu Ośrodkowi Kultury przez Gminę nie możne być zaliczane do wykonywania czynności opodatkowanych zgodnie z art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i 2 i art. 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów zużytych do realizacji wspomnianych inwestycji i zakupionego sprzętu. Decydującym w tym zakresie jest fakt, że dokonane inwestycje i zakupiony sprzęt przez Gminę nie będą miały związku z prowadzoną przez nią sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupu towarów i usług oraz sprzętu w ramach realizowanej inwestycji.

Środki na realizację projektu pochodzić będą z Funduszu Unii Europejskiej oraz środków własnych Gminy w proporcji: 80% wkład Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej - Sekcja Orientacji, 20% wkład własny Gminy, przy czym przy realizacji inwestycji Gmina musi pokryć całość zakupów ze swoich środków, a po jej zakończeniu zwrot części poniesionych kosztów następuje w formie refundacji. W rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w § od 23 do 27a, określone są przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Kwota podatku naliczonego może być zwrócona zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W tym przypadku nabycie towarów i usług następuje za własne środki jednostki, a zwrot części poniesionych kosztów następuje w formie refundacji po zakończeniu inwestycji. Zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu (§ 27a ww. rozporządzenia Ministra Finansów). W rozpatrywanym przypadku nie mamy do czynienia z zawarciem umowy w ramach programu SAPARD, a poza tym umowa zostanie zawarta dopiero w najbliższym czasie. Nie są więc spełnione wymogi zawarte w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które warunkują zwrot podatku naliczonego od dokonanych zakupów.

Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupu towarów i usług oraz sprzętu w ramach realizowanej inwestycji jak również nie spełnia warunków wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby otrzymać zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług. Gmina nie ma także możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów, w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych - art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Urząd Skarbowy w Kolbuszowej