Prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktu dokumentujących zakup wartości niematerialnych i prawnych oraz usług związanych z ... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.721.2017.1.DC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.01.2018, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.721.2017.1.DC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktu dokumentujących zakup wartości niematerialnych i prawnych oraz usług związanych z realizacją projektu pn. Operator voucherów zwiększających konkurencyjność MSP działających w obszarze ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2017 r. (data wpływu 30 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktu dokumentujących zakup wartości niematerialnych i prawnych oraz usług związanych z realizacją projektu pn. Operator voucherów zwiększających konkurencyjność MSP działających w obszarze () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktu dokumentujących zakup wartości niematerialnych i prawnych oraz usług związanych z realizacją projektu pn. Operator voucherów zwiększających konkurencyjność MSP działających w obszarze ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo (dalej jako Wnioskodawca) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r., poz. 486, z późn. zm.) w celu wykonywania swoich zadań, województwa może tworzyć samorządowe jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jedną z jednostek budżetowych Województwa jest Centrum Rozwoju Gospodarki (dalej jako Centrum lub CRG), które nie posiada osobowości prawnej i zostało powołane uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 27 lutego 2007 r.

CRG realizuje zadania związane z polityką rozwoju Województwa, na którą składają się m.in. takie elementy jak: tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, kreowanie rynku pracy, pobudzanie aktywności gospodarczej oraz podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa. Centrum inicjuje działania na rzecz wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej regionu oraz tworzenia potencjału inwestycyjnego i usprawnienia procesów pozyskiwania i obsługi inwestorów krajowych i zagranicznych.

CRG pełni również rolę Instytucji Pośredniczącej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Województwo będzie ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu 1 działania 2.3 Wzmocnienie otoczenia biznesu wybór operatora w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 pod nazwą Operator voucherów zwiększających konkurencyjność MSP działających w obszarze ().

Planowany do realizacji projekt ma na celu profesjonalizację świadczonych usług przez instytucje otoczenia biznesu (IOB) oraz zwiększenie ich dostępności dla MSP z terenu województwa. Realizacja projektu przyczyni się do dostosowania oferty IOB z terenu województwa do potrzeb i oczekiwań MSP w szczególności działających w obszarze tak zwanych specjalizacji inteligentnych. Wsparcie w ramach przedmiotowego projektu udzielone zostanie w formie bezzwrotnej dotacji na tak zwane usługi podstawowe oraz w formie bezzwrotnej promesy na usługi prorozwojowe, wysoko wyspecjalizowane.

Wsparcie zostanie udzielone dla 120 mikro, małych i średnich przedsiębiorców (MSP) z terenu województwa. Wsparcie dla przedsiębiorców udzielane będzie w ramach pomocy de minimis zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 488).

W ramach projektu stworzony zostanie system informatyczny umożliwiający obsługę przedsiębiorców oraz IOB oraz przeprowadzona zostanie kampania informacyjno-promocyjna m.in. w radiu, prasie, na bilbordach oraz portalach internetowych.

Realizując przedmiotowy projekt CRG w imieniu Województwa będzie zawierało umowy cywilnoprawne z wykonawcami. Podczas realizacji Projektu nabywane będą usługi oraz wartości niematerialne i prawne. Nabywcą na wystawianych przez kontrahentów fakturach będzie Województwo, a odbiorcą Centrum. Województwo poprzez realizację projektu pn. Operator voucherów zwiększających konkurencyjność MSP działających w obszarze () zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 486, z późn. zm.) prowadzi politykę rozwoju nastwioną na tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Województwo będzie miało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup wartości niematerialnych i prawnych oraz usług związanych z realizacją projektu pn. Operator voucherów zwiększających konkurencyjność MSP działających w obszarze ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) obejmują wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust 1. ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia w powyższym przypadku nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Województwo nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej