Podatnik poinformował, że (cytat): "Gmina jako właściciel umową w formie aktu notarialnego z osobą, która nabywa w tej drodze prawo rzeczowe ogranicz... - Interpretacja - PP/443-36/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.07.2005, sygn. PP/443-36/05, Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik poinformował, że (cytat): "Gmina jako właściciel umową w formie aktu notarialnego z osobą, która nabywa w tej drodze prawo rzeczowe ograniczone, ustanawia ograniczone prawo rzeczowe np. służebność przejazdu za odpłatnością".
Podatnik ustosunkowując się do przedstawionego pytania (problemu) uważa, że powyższa czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 z 2004r., poz. 535 z późn.zm.), zwanej dalej "ustawą" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawa towarów została zdefiniowana w przepisach ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1), natomiast świadczenie usług - jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędące dostawą towarów (art. 8 ust. 1). Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile wykonywane są przez podatników tego podatku. Organów władzy publicznej, nie uznaje się za podatników podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy). O ile więc organ władzy publicznej wykonuje określone czynności działając jako strona umów cywilnoprawnych uznawany jest za podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane przez ten organ czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w przepisach regulujących pobór tego podatku.
Podobne w tym zakresie rozwiązania wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.) dla jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia, podejmowane przez te jednostki czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność są zwolnione od podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Co do kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnej służebności gruntu, należy mieć na uwadze, że ustanowienie odpłatnej służebności następuje w drodze umowy cywilnoprawnej zawieranej w formie aktu notarialnego pomiędzy gminą (lub Skarbem Państwa), a osobą, która nabyła ograniczone prawo rzeczowe.
Gmina jako właściciel nieruchomości, występuje jako strona umowy cywilnoprawnej, co w świetle powyższych wyjaśnień oznacza, że działa jako podatnik podatku od towarów i usług. Zatem ustanowienie odpłatnej służebności gruntowej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji z dnia 04.04.2005r. jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej