W dniu 27.01.2005r. Pani Barbara S, wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zas... - Interpretacja - 1424/1110/443/16/1/2005/IW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.09.2005, sygn. 1424/1110/443/16/1/2005/IW, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 27.01.2005r. Pani Barbara S, wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 27.04.2005r. postanowieniem nr 1424/1110/443/16/2005/IW udzielono Podatniczce interpretacji , co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w w/w zakresie. Podatniczka na powyższe postanowienie wniosła zażalenie do organu wyższej instancji. W dniu 30.06.2005r. decyzją Nr 1463/WV/4407/1/20/80/05/TB Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu uchylił powyższe postanowienie organu pierwszej instancji w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu..
Jak wynika przedstawionego stanu faktycznego Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego i hurtowego, lombardu oraz wynajmu nieruchomości ( z posiadanych przez tut. organ podatkowy informacji wynika, że Podatniczka dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej).
Czy przy ustaleniu proporcji, o której mowa w art. 91 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, wlicza się do kwoty obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy refundacje wynagrodzeń przez Urząd Pracy z tytułu zatrudniania młodocianych?

Stanowisko przedstawione przez Podatniczkę:
Zdaniem podatniczki do kwoty obrotu z tytułu czynności, które dają prawo do odliczenia podatku należy zaliczyć:
- odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
- wydanie towarów na podstawie umowy leasingu kapitałowego
- wydanie towarów na podstawie umowy komisu,
- usługi nie podlegające opodatkowaniu w Polsce z prawem do odliczenia podatku naliczonego.
Uwagi na fakt, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostało zrównane z czynnościami sprzedaży to zasadnym jest wliczenie wartości nabycia do kwoty obrotu z tytułu czynności w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Natomiast do kwoty obrotu ogółem należy doliczyć sprzedaż zwolnioną z opodatkowania.
Na podstawie art. 90 ust. 7 do kwoty obrotu uzyskiwanego z tytułu czynności w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wlicza się kwotę otrzymanych subwencji ( dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1, to znaczy dotacji związanych z dostawą lub świadczeniem usług.
Biorąc pod uwagę fakt, iż ustawa nie zawiera definicji słowa subwencja oraz dotacja, Podatniczka uważa, iż nie można tych znaczeń rozciągać na inne czynności, a więc na refundacje wynagrodzeń. Dotacja oraz subwencja jest to bezzwrotna pomoc przyznana w celu popierania jakiejś działalności. Natomiast refundacja wynagrodzeń stanowi zwrot poniesionych wydatków związanych z wynagrodzeniami oraz składkami ZUS zatrudnionego pracownika, w związku z czym nie wlicza się jej do kwoty obrotu, o którym mowa w art. 90 ustawy VAT.

Stanowisko Organu Podatkowego po uwzględnieniu decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu z dnia 30.06.2005r. nr 1463/WV/4407/1/20/80/05/TB:
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 cyt. ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział:
- rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ( licznik),
w:
- całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (mianownik).
W liczniku ustalonej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. wartość transakcji, które zgodnie z art. 86 ust. 1, 8 i 9 ustawy dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. W tym zakresie uwzględnia się zatem:
- wartość netto czynności opodatkowanych stawkami 0%,3%,7% i 22%,
- wartość dostaw towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju (nieopodatkowanych), które dają podatnikowi uprawnienie do odliczenia w kraju podatku naliczonego związanego z nimi,
- wartość czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 ( nieopodatkowanych), czyli wartość przekazanych przez podatnika prezentów o małej wartości i próbek, od zakupu których podatnikowi przysługuje odliczenie podatku,
- wartość czynności ubezpieczeniowych, finansowych i bankowych wymienionych w art. 86 ust. 9, których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa trzeciego lub, gdy usługi te dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, dając podatnikowi uprawnienie do odliczenia podatku.
W mianowniku natomiast uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwotę licznika) oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Jednym słowem na kwotę wykazaną w mianowniku składa się suma kwoty ustalonej w liczniku tego ułamka oraz wartości czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku.
Tak ustalony całkowity obrót pomniejsza się o wartość :
- obrotu z tytułu dostawy ( sprzedaż) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,
- sporadycznych transakcji dotyczących nieruchomości oraz
- sporadycznych usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3, czyli usług pośrednictwa finansowego.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (może to być również organ publiczny) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny towaru lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy. Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). W sytuacji zaś, gdy dotacja zostanie przekazana na ogólne pokrycie kosztów działalności, to by uznać ją za podlegającą VAT, należy wówczas stwierdzić, że to finansowanie miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz fakt, iż otrzymywany zwrot części kosztów poniesionych w związku z zatrudnieniem młodocianych nie jest bezpośrednio związany z określoną dostawą towaru lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa), refundacja taka nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 cyt. ustawy podatku od towarów i usług, proporcję, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Zgodnie z art. 90 ust. 7 cyt. ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 ( w brzmieniu do dnia 31.05.2005r. przed nowelizacją dnia 21.04.2005r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług).
Zatem przy ustalaniu proporcji na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy - w sytuacji kiedy refundacje uzyskiwane przez Podatniczkę nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, przedmiotowe refundacje otrzymywane przez Podatniczkę podlegają włączeniu do obrotu, w stosunku do którego podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zatem kwoty otrzymanych refundacji z tytułu zatrudniania młodocianych, Podatniczka winna uwzględnić w mianowniku wzoru obliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, gdyż refundacje te należy zaliczyć do kategorii "innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy". Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. nr 90 poz. 756) ustawodawca zmienił brzmienie art. 90 ust. 7 oraz art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z dniem 01.06.2005r. zgodnie z art. 1 pkt 24 cyt. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług w art. 90 uchylony został ust. 7, natomiast zgodnie z art. 1 pkt 13 cyt. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług dokonano zmiany w art. 29 ust. 1, który otrzymał brzmienie:
" Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku."

Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu