Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. Poprawa jakości środowiska miejskiego Gminy... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.258.2017.2.SJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.10.2017, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.258.2017.2.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. Poprawa jakości środowiska miejskiego Gminy (...).

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 29 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. Poprawa jakości środowiska miejskiego Gminy (...) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. Poprawa jakości środowiska miejskiego Gminy (...). Wniosek uzupełniono 2 października 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Projekt Gminy pn.: Poprawa jakości środowiska miejskiego Gminy () został wybrany do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska.

Głównym celem realizacji projektu jest: Poprawa jakości środowiska miejskiego w wyniku utworzenia atrakcyjnych trenów zielonych w rejonie stawu powstałych w konsekwencji remediacji gruntu i przywrócenia biologicznej aktywności stawu. Realizacja celu ogólnego/głównego projektu możliwa będzie dzięki spełnieniu szeregu celów szczegółowych, do których należą: poprawa stanu środowiska naturalnego w okolicach stawu, poprawa stanu środowiska naturalnego w mieście i jego najbliższej okolicy, znaczna redukcja niekorzystnego oddziaływania substancji niebezpiecznych znajdujących na omawianym terenie na zdrowie i życie ludzi, udostępnienie terenu atrakcyjnego rekreacyjnie, którego użytkowanie było dotychczas niemożliwe i niebezpieczne, poprawa walorów estetycznych terenu, poprawa jakości środowiska zamieszkania dzielnicy Zgoda, wzrost wartości gruntu w bezpośrednim otoczeniu terenów objętych projektem, wzrost atrakcyjności, jako potencjalnego miejsca zamieszkania.

Zakres inwestycji będzie realizowany w formule zaprojektuj i wybuduj.

Rzeczowa realizacja projektu obejmuje następujące działania:

  1. Remediacji środowiska gruntowo-wodnego z zachowaniem niżej podanych kierunków działań:
    • I KIERUNEK Odcięcie wpływu zanieczyszczeń z rejonu hałdy poprzez zastosowanie ścian szczelnych wokół podstawy hałdy w celu wyeliminowania dalszego napływu zanieczyszczeń.
    • II KIERUNEK Usuwanie osadu dennego i bioremediacja wód zbiornika dla wyeliminowania możliwości wtórnego zanieczyszczenia gruntu wodami ze zbiornika.
    • III KIERUNEK Prowadzenie remediacji gruntu z zastosowaniem metod in situ, bioremediacji i fitoremediacji.
  2. Przyrodnicze zagospodarowanie terenu nasadzenia roślinności.
  3. Docelowe zagospodarowanie terenu wraz z montażem małej architektury.

Realizacja projektu przyczyni się w kluczowym stopniu do ochrony środowiska w obrębie zdegradowanych i zanieczyszczonych terenów w rejonie stawu i doprowadzi do odtworzenia biologicznej aktywności stawu. W związku z planowanym udostępnieniem przedmiotowego terenu jako atrakcyjnej przestrzeni rekreacyjnej, planuje się kompleksowe zagospodarowanie terenu, w tym: przyrodnicze zagospodarowanie terenu, budowę ciągów pieszych, pieszo-rowerowych, ścieżek dla deskorolkowców, budowę obiektów małej architektury, w tym elementy infrastruktury sportowej.

Zakres inwestycji obejmuje remediację zdegradowanych i zanieczyszczonych terenów.

  1. Remediacja środowiska gruntowo-wodnego w rejonie stawu wraz z przywróceniem jego biologicznej aktywności.

I KIERUNEK Odcięcie wpływu zanieczyszczeń z rejonu hałdy poprzez zastosowanie ścian szczelnych wokół podstawy hałdy w celu wyeliminowania dalszego napływu zanieczyszczeń.

W celu odcięcia napływu zanieczyszczeń, planuje się wykonanie ścian szczelnych do głębokości około 1,5 m poniżej stropu pierwszej warstwy izolującej.

Dla odprowadzenia płytkich wód gruntowych i wód powierzchniowych na kierunku napływu wokół utworzonej bariery (ściany szczelnej) przewiduje się wykonanie szczelnego rowu opaskowego odprowadzającego wody bezpośrednio do stawu lub według możliwości odprowadzenie tych wód do istniejącej kanalizacji deszczowej. Dla zabezpieczenia możliwości piętrzenia wód gruntowych w podłożu hałdy przewiduje się utrzymanie stałego poziomu wód gruntowych wewnątrz utworzonej wokół hałdy bariery szczelnej.

  1. Etap I przygotowanie infrastruktury poprzez: Przebudowę 3 przelewów burzowych wraz z montażem urządzeń do mechanicznego podczyszczania ścieków deszczowych, przebudowę 2 mnichów hydrotechnicznych wraz z montażem urządzeń do regulacji przepływu oraz układów sterowania, przebudowę komory mieszania polegającą na zwiększeniu jej pojemności do max 3000 m3 w konstrukcji żelbetowej wraz z zabudową przykrycia komory, montażem urządzeń regulujących odpływ z komory, montażem układów opomiarowania i sterowania, zabudową kraty mechanicznej na wylocie z komory oraz przebudową infrastruktury bezpośrednio związanej z komorą mieszania, w tym istniejących wlotów do komory, modernizację przepompowni obejmującą istniejące urządzenia pompowni, montaż układów pomiarowych i sterowania oraz stworzenie stanowiska dyspozytorskiego do monitorowania oraz sterowania zainstalowanymi układami automatyki wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie, zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia urządzeń oraz infrastruktury technicznej związanej ze stawem i pompownią, stworzenie systemu umożliwiającego ciągły monitoring jakości ścieków zafenolowanych (określonym na poziomie 30 kg/dobę ładunku fenolowym) odprowadzanych na Oczyszczalnię Ścieków.
  2. Etap II usuwanie osadu dennego przewiduje się prowadzenie prac w szczelnym układzie, tj. nadawa z refulera kierowana będzie na urządzenia odwadniające poprzez system przewodów szczelnych giętkich, materiał po odsączeniu kierowany będzie do szczelnych kontenerów a odsącz do zbiorników przy zastosowaniu odpowiednich zabezpieczeń środowiska gruntowego do stawu.
  3. Etap III oczyszczenie wód zbiornika z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych.
  4. ETAP IV prowadzenie procesu bioremediacji na urządzeniu napowietrzającym.

II KIERUNEK Prowadzenie remediacji gruntu z zastosowaniem metod in situ, bioremediacji i fitoremediacji proponowana metoda biologiczna wykorzystuje gotowy biopreparat składający się z mieszaniny różnych szczepów mikroorganizmów, w tym grzybów i bakterii, związanych na nośnikach mineralnych o wysokiej enzymatycznej aktywności biodegradacji związków organicznych, w tym związków pochodzących z przerobu ropy naftowej. Wprowadzenie dodatkowych mikroorganizmów w celu degradacji zanieczyszczeń skażających glebę, tzw. bioaugmentacja, podobnie jak w przypadku technik oczyszczania ścieków, wykorzystuje naturalne ścieżki metaboliczne wybranych mikroorganizmów, które warunkują rozkład specyficznych zanieczyszczeń, a w tym przypadku, produktów ropopochodnych.

Jako uzupełnienie biologicznych metod mających na celu remediację podłoża gruntowego, proponuje się także wprowadzenie nasadzeń roślinności drzewiastej oraz krzewiastej, a także szuwarowej.

Po zakończonych pracach:

Z tytułu realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów. Wydatki ponoszone na towary i usługi w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane (a planowane do poniesienia w zakresie będą udokumentowane) fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina pozostaje dysponentem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od momentu jej zakończenia.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2016.446 tj. z dnia 2016.04.04), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7. ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony środowiska (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z zapisami art. 101 h Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska władający powierzchnią ziemi, na której występuje historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi, jest obowiązany do przeprowadzenia remediacji co jest zgodne z rzeczowym zakresem projektu.

W odpowiedzi na wezwanie Gmina wskazała, że na chwilę rozpoczęcia i zakończenia realizowanego projektu towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizowanym projektem nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy też do czynności zwolnionych od tego podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Po zakończeniu prac z tytułu realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów. Wydatki ponoszone na towary i usługi w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane (a planowane do poniesienia będą udokumentowane) fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina pozostaje dysponentem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od momentu jej zakończenia.

Tereny objęte projektem zostaną bezpłatnie udostępnione społeczeństwu po jego realizacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie mogła odzyskać w jakikolwiek sposób, poniesiony koszt podatku VAT przy realizacji przedmiotowego projektu, np. poprzez prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot?

Zdaniem Wnioskodawcy, Beneficjent nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT w zakresie, w jakim we wniosku o dofinansowanie został wskazany jako kwalifikowalny. Realizacja projektu nie wpłynie na zmianę struktury własnościowej terenów w rejonie stawu. Zarządcą infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie beneficjent projektu, tj. Gmina.

Beneficjent będzie utrzymywał infrastrukturę powstałą w wyniku projektu ze środków budżetowych gminy przeznaczonych na bieżące utrzymanie publicznych terenów rekreacyjnych.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami projekt będzie funkcjonować w okresie długoterminowym, w ciągu 5 lat od momentu rozliczenia projektu (rzeczowego i finansowego) nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. W perspektywie tej projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte, a kontynuacja projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie.

Beneficjent pozostanie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu przez co najmniej 5 lat od momentu jej zakończenia.

W trakcie realizacji, do czasu otrzymania refinansowania poniesionych nakładów, projekt będzie finansowany ze środków własnych Beneficjenta zabezpieczonych w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta. Należy zatem stwierdzić, że trwałość finansowa projektu na etapie realizacji i eksploatacji zostanie zagwarantowana. Trwałość techniczna projektu zostanie osiągnięta poprzez zapewnienie wysokiej jakości wykonania projektu. Utrzymanie trwałości projektu po jego zakończeniu powierzone zostanie pracownikom branżowym Urzędu Miejskiego. Beneficjent odpowiedzialny za zarządzanie produktami projektu posiada zdolność organizacyjną i finansową oraz odpowiednie doświadczenie do utrzymania i zarządzania projektem przez okres, co najmniej 5 lat od chwili zrealizowania projektu. Należy zatem stwierdzić, że przyjęte rozwiązanie dotyczące eksploatacji zakładanych produktów projektu, jak również sposób zapewnienia środków finansowych na utrzymanie i eksploatację majątku gwarantuje trwałość i stabilność analizowanego projektu pod względem instytucjonalnym i finansowym trwałość projektu zostanie zachowana.

Zachowana będzie zasada trwałości projektu zgodnie z art. 71 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku.

Z tytułu realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów. Wydatki ponoszone na towary i usługi w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane (a planowane do poniesienia w zakresie będą udokumentowane) fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług) realizuje projekt pn.: Poprawa jakości środowiska miejskiego Gminy (...) wybrany do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska. Głównym celem realizacji projektu jest: Poprawa jakości środowiska miejskiego w wyniku utworzenia atrakcyjnych trenów zielonych w rejonie stawu powstałych w konsekwencji remediacji gruntu i przywrócenia biologicznej aktywności stawu. Realizacja celu ogólnego/głównego projektu możliwa będzie dzięki spełnieniu szeregu celów szczegółowych, do których należą: poprawa stanu środowiska naturalnego w okolicach stawu, poprawa stanu środowiska naturalnego w mieście i jego najbliższej okolicy, znaczna redukcja niekorzystnego oddziaływania substancji niebezpiecznych znajdujących na omawianym terenie na zdrowie i życie ludzi, udostępnienie terenu atrakcyjnego rekreacyjnie, którego użytkowanie było dotychczas niemożliwe i niebezpieczne, poprawa walorów estetycznych terenu, poprawa jakości środowiska zamieszkania dzielnicy Zgoda, wzrost wartości gruntu w bezpośrednim otoczeniu terenów objętych projektem, wzrost atrakcyjności, jako potencjalnego miejsca zamieszkania. Zakres inwestycji będzie realizowany w formule zaprojektuj i wybuduj. Rzeczowa realizacja projektu obejmuje następujące działania:

  1. Remediacji środowiska gruntowo-wodnego z zachowaniem niżej podanych kierunków działań:
    • I KIERUNEK Odcięcie wpływu zanieczyszczeń z rejonu hałdy poprzez zastosowanie ścian szczelnych wokół podstawy hałdy w celu wyeliminowania dalszego napływu zanieczyszczeń.
    • II KIERUNEK Usuwanie osadu dennego i bioremediacja wód zbiornika dla wyeliminowania możliwości wtórnego zanieczyszczenia gruntu wodami ze zbiornika.
    • III KIERUNEK Prowadzenie remediacji gruntu z zastosowaniem metod in situ, bioremediacji i fitoremediacji.
  2. Przyrodnicze zagospodarowanie terenu nasadzenia roślinności.
  3. Docelowe zagospodarowanie terenu wraz z montażem małej architektury.

Realizacja projektu przyczyni się w kluczowym stopniu do ochrony środowiska w obrębie zdegradowanych i zanieczyszczonych terenów w rejonie stawu i doprowadzi do odtworzenia biologicznej aktywności stawu. W związku z planowanym udostępnieniem przedmiotowego terenu jako atrakcyjnej przestrzeni rekreacyjnej, planuje się kompleksowe zagospodarowanie terenu, w tym: przyrodnicze zagospodarowanie terenu, budowę ciągów pieszych, pieszo-rowerowych, ścieżek dla deskorolkowców, budowę obiektów małej architektury, w tym elementy infrastruktury sportowej.

Z tytułu realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów. Wydatki ponoszone na towary i usługi w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane (a planowane do poniesienia będą udokumentowane) fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Gmina pozostaje dysponentem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od momentu jej zakończenia. Jak wskazała Gmina, na chwilę rozpoczęcia i zakończenia realizowanego projektu towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizowanym projektem nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy też do czynności zwolnionych od tego podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu. Tereny objęte projektem zostaną bezpłatnie udostępnione społeczeństwu po jego realizacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są/nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie działa/nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, ponieważ inwestycja związana z poprawą jakości środowiska miejskiego Gminy remediacja terenów zdegradowanych i zanieczyszczonych w rejonie stawu wraz z przywróceniem jego biologicznej aktywności jest/będzie dokonywana przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany czyli ustawą o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie są/nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, generującej opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

W zakresie realizowanego zadania, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia/nie będzie spełniał tych warunków, nie ma/nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, w związku z realizacją projektu pn. Poprawa jakości środowiska miejskiego Gminy (...), Gmina nie ma/nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie te rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej