Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.57.2017.1.AGW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.05.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.57.2017.1.AGW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 30 maja 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 30 maja 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacja projektu pn. XXX.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat podpisał umowę z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa, o dofinansowanie projektu XXX, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Zaprojektowano i wybudowano sieć światłowodową, przyłączono do niej jednostki będące w gestii Powiatu i Miasta oraz utworzono strefy bezpłatnego dostępu do Internetu (PIAP). W ramach projektu wykonano prace budowlane (formuła XXX), montaż kabla światłowodowego oraz wyposażenie obiektów w sprzęt teleinformatyczny. Dodatkowo wykonano audyt projektu i działania promocyjne. Liderem projektu jest Powiat, na który wystawiane są faktury VAT.

Powiat nie ma możliwości dokonywania odliczenia podatku od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu. Zakupy związane z projektem nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Po realizacji projektu, z infrastruktury w sposób nieodpłatny korzystały jednostki podległe Powiatu i Gminy Miasto, są to: szkoły, przedszkola, Powiatowy Zarząd Dróg, Szpital, Straż Pożarna, Dom Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Centrum Kultury i Turystyki. Wymienione jednostki nie wykorzystywały infrastruktury projektu do sprzedaży opodatkowanej. Z utworzonych w ramach projektu obszarów dostępu do Internetu korzystali nieodpłatnie mieszkańcy oraz osoby przyjezdne. Ww. projekt posiada status nie generującego zysku.

Trwałość zrealizowanego projektu zakończyła się z dniem 30.04.2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. XXX?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 pn. XXX nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu, ponieważ stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, nie są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej