Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.213.2017.1.HW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.03.2017, sygn. 2461-IBPP3.4512.213.2017.1.HW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina .. złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Wniosek ten został Uchwałą Zarządu Województwa numer z dnia 30 maja 2016 r. w sprawie zatwierdzenia Listy ocenionych projektów zawierającej wyniki prac Komisji Oceny Projektów i wyboru do dofinansowania projektów w ramach konkursu nr dla Działania: 12.1 Infrastruktura wychowania publicznego, Poddziałania 12.1.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego ZIT, Oś priorytetowa XII Infrastruktura edukacyjna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 oceniony pozytywnie i wybrany do dofinansowania w ramach przedmiotowego konkursu. Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej RPO, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa , do umowy o dofinansowanie zostało złożone oświadczenie Gminy ... w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Gmina zarówno w trakcie realizacji, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego podatku VAT, który został uznany w projekcie za koszt kwalifikowany.

Realizacja rzeczowa i finansowa ww. projektu zakończy się w sierpniu 2018 r., a obecnie Gmina ... jest w trakcie przygotowywania procedury przetargowej mającej na celu wyłonienie wykonawcy robót budowlanych.

Z tytułu realizacji projektu Gmina będzie regulowała zobowiązania za wykonanie w ramach projektu roboty budowlane na podstawie faktury VAT.

Projekt będzie polegał na budowie nowego, nowoczesnego budynku Przedszkola Publicznego w wraz z oddziałami integracyjnymi. Celem projektu jest zapewnienie pełnej dostępności do edukacji przedszkolnej w Gminie , podnosząc jednocześnie jakość oraz standard edukacji najmłodszych dzieci w Gminie. Budynek będzie miał powierzchnię użytkową około 3600 m2 . Konstrukcja: ściany żelbetowe lub murowane plus przeszklenia. Stropodach żelbetowy ocieplany wełną mineralną zabezpieczony membraną, częściowo wystający poza obrys budynku podparty słupami stalowymi stylizowanymi na kolorowe kredki, tworzącymi nowoczesny układ architektoniczny. Budynek nie będzie posiadał barier architektonicznych.

Do budynku zostaną zapewnione wszystkie niezbędne przyłącza gazowe, elektryczne, kanalizacyjne, wodociągowe i teletechniczne. Zrzut ścieków będzie realizowany do miejskiej kanalizacji sanitarnej.

W budynku zlokalizowane zostanie 8 sal dydaktycznych o powierzchni około 70 m2 każda, przy każdej będą także umiejscowione sanitariaty i magazynki. Planuje się także wybudować bawialnię dla dzieci i salę audytoryjną, salę rekreacyjną (między innymi do leżakowania). Zostanie wybudowana także część terapeutyczna przedszkola, gdzie umiejscowione będą pomieszczenia pedagoga, gabinet lekarski, sala integracji sensorycznej, sala korekcyjna i rytmiczna. Budynek będzie posiadał część zaplecza gastronomicznego, gdzie zlokalizowana zostanie jadalnia, kuchnia i odpowiednie magazyny i pomieszczenia. Będzie przestrzeń szatniowa dla dzieci oraz pomieszczenia administracyjne.

Planuje się, aby budynek ogrzewany był przy użyciu pomp ciepła przy wspomaganiu ogrzewaniem gazowym lub elektrycznym a ciepła woda użytkowa była wspomagana poprzez zainstalowanie zestawów solarnych.

W ramach realizacji projektu wybudowane zostaną także parkingi z zapewnieniem odpowiedniej liczby miejsc także dla osób niepełnosprawnych oraz pozostałe zagospodarowanie terenu, zieleń i mała architektura.

Wybudowany zostanie także bezpieczny plac zabaw na nawierzchni poliuretanowej wyposażony w elementy zabawowe. Wybudowana infrastruktura zostanie przekazana w zarządzanie Publicznemu Przedszkolu w ... jednostce organizacyjnej Gminy ... nie posiadającej osobowości prawnej.

Po wybudowaniu budynek będzie przeznaczony wyłącznie na cele edukacyjne, a powstała infrastruktura nie będzie w żaden sposób wynajmowana.

Realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie mają związku z wykonywaniem przez Gminę ... czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina ... nie będzie dokonywała również sprzedaży opodatkowanej w przyszłości w ww. budynku przedszkola. Na ww. majątku będzie realizowany wyłącznie obrót zwolniony oraz czynności niepodlegające VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina ... nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury za realizację projektu, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną. Przedmiot dostarczony w ramach realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę, nie będzie generował dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020. Wniosek ten został Uchwałą Zarządu Województwa numer z dnia 30 maja 2016 r. w sprawie zatwierdzenia Listy ocenionych projektów zawierającej wyniki prac Komisji Oceny Projektów i wyboru do dofinansowania projektów w ramach konkursu nr dla Działania: 12.1 Infrastruktura wychowania publicznego, Poddziałania 12.1.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego ZIT, Oś priorytetowa XII Infrastruktura edukacyjna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 oceniony pozytywnie i wybrany do dofinansowania w ramach przedmiotowego konkursu.

Realizacja rzeczowa i finansowa ww. projektu zakończy się w sierpniu 2018 r., a obecnie Gmina jest w trakcie przygotowywania procedury przetargowej mającej na celu wyłonienie wykonawcy robót budowlanych.

Z tytułu realizacji projektu Gmina będzie regulowała zobowiązania za wykonanie w ramach projektu roboty budowlane na podstawie faktury VAT.

Projekt będzie polegał na budowie nowego, nowoczesnego budynku Przedszkola Publicznego wraz z oddziałami integracyjnymi. Celem projektu jest zapewnienie pełnej dostępności do edukacji przedszkolnej w Gminie, podnosząc jednocześnie jakość oraz standard edukacji najmłodszych dzieci w Gminie.

W budynku zlokalizowane zostanie 8 sal dydaktycznych o powierzchni około 70 m2 każda, przy każdej będą także umiejscowione sanitariaty i magazynki. Planuje się także wybudować bawialnię dla dzieci i salę audytoryjną, salę rekreacyjną (między innymi do leżakowania). Zostanie wybudowana także część terapeutyczna przedszkola, gdzie umiejscowione będą pomieszczenia pedagoga, gabinet lekarski, sala integracji sensorycznej, sala korekcyjna i rytmiczna. Budynek będzie posiadał część zaplecza gastronomicznego, gdzie zlokalizowana zostanie jadalnia, kuchnia i odpowiednie magazyny i pomieszczenia. Będzie przestrzeń szatniowa dla dzieci oraz pomieszczenia administracyjne.

Wybudowana infrastruktura zostanie przekazana w zarządzanie Publicznemu Przedszkolu jednostce organizacyjnej Gminy nieposiadającej osobowości prawnej.

Po wybudowaniu budynek będzie przeznaczony wyłącznie na cele edukacyjne, a powstała infrastruktura nie będzie w żaden sposób wynajmowana.

Realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie mają związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina nie będzie dokonywała również sprzedaży opodatkowanej w przyszłości w ww. budynku przedszkola. Na ww. majątku będzie realizowany wyłącznie obrót zwolniony oraz czynności niepodlegające VAT.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie ... przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji ww. projektu nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. inwestycji.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: . Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanej sprawie nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. W szczególności dotyczy to uznania podatku za koszt kwalifikowany.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r., poz. 383, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej