
Temat interpretacji
Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji wymienionego projektu. W związku z tym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu 26 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca zawarł z Województwem umowę o dofinansowanie projektu Rewitalizacja zabytkowego pałacyku współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej 4 - Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, działanie 4.2 - Rewitalizacja miast.
Celem głównym projektu jest przywrócenie świetności materialnego dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie prac budowlano-konserwatorskich w pałacyku. Przedmiotem prac budowlano-konserwatorskich była objęta część Pałacyku (określona projektem). Przedmiotowa część Pałacyku, która była przedmiotem prac budowlano-konserwacyjnych nie będzie służyła wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Niniejsza część Pałacyku nie będzie w żaden sposób udostępniana odpłatnie, obecnie oraz w przyszłości. Szkoła jest czynnym podatnikiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Szkole przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji wskazanego w stanie faktycznym projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, Szkole nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji wskazanego w stanie faktycznym projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł z Województwem umowę o dofinansowanie projektu Rewitalizacja zabytkowego pałacyku współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej 4 - Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, działanie 4.2 - Rewitalizacja miast. Celem głównym projektu jest przywrócenie świetności materialnego dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie prac budowlano-konserwatorskich w pałacyku. Przedmiotem prac budowlano-konserwatorskich była objęta część Pałacyku (określona projektem). Przedmiotowa część Pałacyku, która była przedmiotem praz budowlano-konserwacyjnych nie będzie służyła wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Niniejsza część Pałacyku nie będzie w żaden sposób udostępniana odpłatnie, obecnie oraz w przyszłości. Szkoła jest czynnym podatnikiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w ramach projektu.
Z uwagi na opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji wymienionego projektu. W związku z tym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
