
Temat interpretacji
brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 stycznia 2016 r. (data wpływu 1 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu - P. System Informacji Przestrzennej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu P. System Informacji Przestrzennej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Powiat K. (dalej: Wnioskodawca lub Powiat) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny i składa deklaracje VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe, będąc jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną wykonuje zadania do których został powołany, nałożone na Powiat i określone w ustawach (ustawa o samorządzie powiatowym i inne) stanowiące publicznoprawną sferę swej działalności.
Powiat K. wraz z Województwem P. i wszystkimi powiatami województwa p. planuje zrealizować projekt pn. . Jest to przedsięwzięcie łączące pozyskanie danych, przetwarzanie oraz wykorzystanie narządzi analityczno - prezentacyjnych. Przedmiotem projektu jest budowa i wdrażanie systemu informacji przestrzennej obejmującego między innymi teren całego Powiatu. Polega on na stworzeniu funkcjonującej w internecie platformy mapowej, umożliwiającej wyświetlanie wybranych przez użytkownika informacji dotyczących terenu Powiatu. System informacji przestrzennej tworzony i wdrażany w ramach projektu, zawierał będzie internetową platformę mapową umożliwiającą prezentację i wyszukiwanie różnorodnych informacji generowanych w oparciu o następujący zestaw danych:
- baza ewidencji gruntów i budynków (EGiB) tzn. granice działek geodezyjnych wraz z numerami, granice użytków gruntowych wraz z opisem, granice obrębów geodezyjnych wraz z numerami i nazwami, granice gminy, budynki wraz z dodatkowymi informacjami ich dotyczącymi,
- baza danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT) tzn. informacje o przebiegu urządzeń uzbrojenia terenu (istniejące i projektowane),
- baza danych obiektów topograficznych (BDOT 500) która łącznie z w/w bazami pozwala na wygenerowanie i prezentację mapy zasadniczej,
- dokumenty planistyczne tzn. obszary objęte obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, przeznaczenie terenów w ramach obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, przeznaczenie terenów w ramach obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zwektoryzowane dokumenty planistyczne dające możliwość wykonywania automatycznych wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, granice obszarów ochronnych,, gmin na ewidencja zabytków,
- inne dane jak: tereny inwestycyjne, baza przedsiębiorstw działających na terenie gminy, punkty adresowe.
Powiat będzie na fakturach występować jako nabywca nabywanych na potrzeby realizacji projektu towarów i usług.
Wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem Systemu Informacji Przestrzennej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. System Informacji Przestrzennej będzie wykorzystany do czynności urzędowych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań z zakresu administracji rządowych wykonywanych przez prezydenta /starostę/ wynikających z ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r., poz. 520 z późn. zm.).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupowych w ramach realizowanego projektu P. System Informacji Przestrzennej...
Stanowisko Wnioskodawcy.
Wnioskodawca stoi na stanowisku iż jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wnioskodawca będąc jednostką samorządu powiatowego działa na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2013.595) zgodnie z art. 2 ust. l powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 4 ust. 1 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru oraz gospodarki nieruchomościami.
Powiat K. w Starostwie Powiatowym w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami wykonuje zadania publiczno-prawne nałożone na powiat odrębnymi przepisami prawa, Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U.2015.520 z późn. zm.).
W przypadku projektu P. System Informacji Przestrzennej zakupione towary, usługi i wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane przez Powiat K. do realizacji zadań nałożonych na organ władzy publicznej.
Towary, usługi i wartości niematerialne i prawne zakupione w ramach powyższego projektu będę służyć generowaniu przychodu za który pobierana będzie opłata za udostępniane materiały z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego lub wykonywania czynności, o których mowa w art. 40b ust. 1 ustawy, co powoduje brak związku zakupu ze sprzedażą opodatkowaną co wyklucza jakąkolwiek możliwość pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 jak i art. 90 ustawy z 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2011.177.1054 z późn. zm.).
W związku z faktem, iż zakupione towary, usługi i wartości niematerialne i prawne w ramach projektu P. System Informacji Przestrzennej będą wykorzystywane przez organ władzy publicznej to jest Powiat K., jego organy i urząd obsługujący ten organ do realizacji zadań wyłącznie publiczno-prawnych geodezyjnych (Prawo geodezyjne i kartograficzne) nałożonych na Powiat K. do wykonywania, których Powiat został powołany na podstawie ustawy o samorządzie-powiatowym Podatnik stoi na stanowisku, iż nie jest podatnikiem podatku VAT w tym zakresie, co powoduje, iż nie ma prawnej możliwości pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupowych w ramach projektu P. System Informacji Przestrzennej. Ponadto podatnik stoi na stanowisku, iż czynności związane z realizacją umów cywilnoprawnych w Powiecie K., w tym z zakresu gospodarki nieruchomościami nie będą miały związku z dostarczonymi towarami, usługami, wartościami niematerialnymi i prawnymi zakupionymi w ramach przedmiotowego projektu P. System Informacji Przestrzennej, gdyż w całości będą służyły realizacji zadań publiczno-prawnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa na powiat k..
Zadania realizowane w ramach tego projektu nie są zadaniami opodatkowanymi zgodnie ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011.177.1054) z późn. zm., gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały powołane. Podatnik stoi na stanowisku, iż przedmiotowy zakup nie będzie miał związku z wykonywaniem czynności cywilno-prawnych. W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Powiatowi K. nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. System Informacji Przestrzennej nie będzie wykorzystywany do sprzedaży objętej podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Jak wynika z powyższego ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1445 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o samorządzie powiatowym).
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10c ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 520 ze zm.), przez powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny rozumie się powiatową część państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzoną przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu przy pomocy geodetów powiatowych.
W myśl art. 6a ust. 1 pkt 2 lit b ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowi jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Powiat) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny i składa deklaracje VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe. Powiat planuje zrealizować projekt pn. . Przedmiotem projektu jest budowa i wdrażanie systemu informacji przestrzennej obejmującego między innymi teren całego Powiatu. Polega on na stworzeniu funkcjonującej w internecie platformy mapowej, umożliwiającej wyświetlanie wybranych przez użytkownika informacji dotyczących terenu Powiatu. Powiat będzie na fakturach występować jako nabywca nabywanych na potrzeby realizacji projektu towarów i usług. Wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem Systemu Informacji Przestrzennej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. System Informacji Przestrzennej będzie wykorzystany do czynności urzędowych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań z zakresu administracji rządowych wykonywanych przez prezydenta /starostę/ wynikających z ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej.
Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.
Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem Systemu Informacji Przestrzennej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, System Informacji Przestrzennej będzie wykorzystany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Powiat, nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W konsekwencji, Wnioskodawcy n.ie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu P. System Informacji Przestrzennej.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Należy zauważyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji była jedynie kwestia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym, z którego wynika, że wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem Systemu Informacji Przestrzennej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca zadał pytanie i przedstawił własne stanowisko.
Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była natomiast kwestia ustalenia, czy Wnioskodawca jest podatnikiem na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z realizacją zadań własnych z zakresu geodezji, kartografii i katastru. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do
wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa
podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a,
35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał
interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział
się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa
(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww.
ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu
na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
