w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z budową i utrzymaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyj... - Interpretacja - IPPP2/443-858/14-5/AO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2014, sygn. IPPP2/443-858/14-5/AO, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z budową i utrzymaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, sposobu odliczenia podatku w drodze korekty deklaracji podatkowej oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur związanych z przyszłymi inwestycjami w infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy ‑ przedstawione we wniosku z 8 września 2014 r. (data wpływu 10 września 2014 r.) uzupełnionym pismem z 9 grudnia 2014 r. (data wpływu 11 grudnia 2014 r.) na wezwanie Organu z 1 grudnia 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-858/14-2/AO (skutecznie doręczone 3 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z budową i utrzymaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, sposobu odliczenia podatku w drodze korekty deklaracji podatkowej oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur związanych z przyszłymi inwestycjami w infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną (pytania 2, 3 i 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z budową i utrzymaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, sposobu odliczenia podatku w drodze korekty deklaracji podatkowej oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur związanych z przyszłymi inwestycjami w infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną (pytania 2, 3 i 4). Niniejszy wniosek uzupełniony został pismem z 9 grudnia 2014 r. (data wpływu 11 grudnia 2014 r.) na wezwanie Organu z 1 grudnia 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-858/14-2/AO (data doręczenia 3 grudnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) od 1 września 2014 r. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, nadany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Od września 2014 r. Wnioskodawca będzie składał deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe.

Wcześniej (tj. przed wrześniem 2014 r.) zarejestrowanym podatnikiem VAT był tylko Urząd Gminy w C. (dalej: Urząd). Gmina zaznacza, że kwestia podmiotowości podatkowej Wnioskodawcy oraz m.in. możliwość korygowania rozliczeń VAT za okresy, gdy czynnym podatnikiem VAT był tylko Urząd, jest przedmiotem oddzielnego zapytania o indywidualną interpretację.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa ogólnopojętej infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarach położonych na terenie Gminy (dalej: Infrastruktura). W przypadku realizacji tego typu inwestycji Gmina występowała / będzie występować w charakterze inwestora.

Zgodnie z praktyką Gminy poszczególne odcinki Infrastruktury, po ich wykonaniu, były oddawane do użytkowania. Infrastruktura znajduje się na stanie składników majątkowych Gminy, która to zajmuje się obsługą mieszkańców / innych podmiotów w zakresie usług obejmujących zbiorowe zaopatrywanie w wodę.

Gmina w latach 2010-2014 ponosiła i będzie ponosić szereg wydatków związanych z budową Infrastruktury, które to wydatki były finansowane ze środków własnych Gminy oraz ze środków pozyskanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: PROW).

Ponadto Gmina w związku z funkcjonowaniem Infrastruktury ponosi i będzie w przyszłości ponosić wydatki na jej bieżące utrzymanie (np. bieżące naprawy, usługi konserwacji, itp.), których celem będzie utrzymanie Infrastruktury w dobrym stanie i zapewnienie efektywnego jej funkcjonowania.

Dodatkowo, Gmina nie wyklucza, że w przyszłości będą realizowane nowe inwestycje mające na celu rozbudowę / modernizację Infrastruktury.

W odniesieniu do ww. wydatków Gmina nie dokonała do chwili obecnej odliczenia podatku VAT naliczonego.

Gmina nabywała i będzie nabywać ww. towary i usługi jako podatnik i w celu świadczenia usług opodatkowanych VAT (dostawa wody i odprowadzanie ścieków na rzecz mieszkańców Gminy).

Usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków są realizowane przez Gminę. Świadczenie tych usług odbywa się na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. W konsekwencji Wnioskodawca wystawia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Tym samym, Wnioskodawca osiąga obrót opodatkowany VAT z wykorzystaniem Infrastruktury, gdyż usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków są przez Gminę deklarowane dla celów VAT, jako podlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym, Gmina pragnie potwierdzić swoje prawo do odliczenia podatku VAT od:

  • wydatków związanych z budową Infrastruktury,
  • wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury,
  • ewentualnych przyszłych wydatków inwestycyjnych, ponoszonych na budowę / modernizację Infrastruktury

zarówno w odniesieniu do zaistniałego stanu faktycznego jak i na przyszłość. Gmina podkreśla, iż od momentu oddania przedmiotowych inwestycji do używania były lub będą one wykorzystywane wyłącznie do ww. czynności opodatkowanych VAT.

W piśmie uzupełniającym złożony wniosek z dnia 9 grudnia 2014 r. Gmina wskazała, że ponoszone przez Gminę wydatki z tytułu budowy i bieżącego utrzymania infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej realizowane były z zamiarem wykorzystywania wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w postaci świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków na podstawie zawieranych z właścicielami posesji umów cywilnoprawnych. Gmina nie odliczała dotychczas podatku VAT naliczonego w związku z ww. wydatkami ponieważ nie była świadoma takiej możliwości.

Infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna była, jest i będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Od momentu oddania przedmiotowej infrastruktury do użytkowania jedynym podmiotem zajmującym się obsługą mieszkańców/innych podmiotów w zakresie świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków z jej wykorzystaniem była Gmina.

Infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna była wykorzystywana przez Gminę do świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków od momentu oddania jej poszczególnych odcinków do użytkowania. Poniższa tabela zawiera daty oddania poszczególnych elementów infrastruktury do użytkowania:

Nazwa inwestycji

Data oddania doużytkowania wg dokumentu OT

Sieć wodociągowa zprzyłączami P. ndash;

28 października 2011 r.

Sieć wodociągowa zprzyłączami w miejscowości Ś. etap II zad. I

28 października 2010 r.

Sieć wodociągowa zprzyłączami dla miejscowości B. mdash; etap II

9 października 2012 r.

Stacja uzdatniania wodyw K. wraz z siecią wodociągową w miejscowości K.

27 grudnia 2010 r.

Sieć wodociągowa zprzyłączami dla miejscowości K. i Ś.

29 listopada 2012 r.

Sieć wodociągowa zprzyłączami dla miejscowości B.

31 października 2012 r.

Sieć wodociągowa zprzyłączami dla miejscowości P.

31 października 2012 r.

Sieć wodociągowa zprzyłączami ul. S.

20 czerwca 2012 r.

Punkt zlewny orazotulina filtracyjna oczyszczalni ściekoacute;w w C.

19 listopada 2013 r.

Dokończeniewodociągowania gminy w miejscowościach C.

13 czerwca 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Pytanie nr 1

W sytuacji, gdyby odpowiedź na pytanie 1 była pozytywna, Gmina prosi o potwierdzenie, że na gruncie ustawy o VAT, w związku z wykorzystaniem Infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. świadczenia przez Gminę usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego przez Gminę w związku z budową przedmiotowej Infrastruktury, a także od wydatków ponoszonych przez Gminę na bieżące utrzymywanie Infrastruktury (wynikającego z faktur dokumentujących zakupy Gminy w tym zakresie)... (oznaczone we wniosku nr 2)

Pytanie nr 2

W sytuacji, gdyby odpowiedź na pytanie 1 i 2 była pozytywna, Gmina prosi o potwierdzenie, że w związku z przysługującym Gminie prawem do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu budowy / modernizacji Infrastruktury, a także wydatków ponoszonych przez Gminę na bieżące utrzymanie Infrastruktury w sytuacji braku wcześniejszego odliczenia tego podatku Gmina ma prawo do odliczenia tego podatku w drodze korekty wstecznej i ująć faktury zakupowe:

  • w miesiącach ich otrzymania (dla faktur otrzymanych do końca 2013 r.);
  • w miesiącach, w których w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (dla faktur otrzymanych od 1 stycznia 2014 r.)... (oznaczone we wniosku nr 3)

Pytanie nr 3

W sytuacji, gdyby odpowiedź na pytanie 1 i 2 była pozytywna, czy na gruncie ustawy o VAT w związku z wykorzystaniem Infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. świadczenia przez Gminę usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, przy założeniu zachowania obecnej struktury organizacyjno-prawej, Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur związanych z przyszłymi inwestycjami w Infrastrukturę, jak i z faktur dokumentujących koszty ponoszone w związku z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury... (oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko Gminy w zakresie Pytania nr 1

W związku z wykorzystywaniem Infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. świadczenia przez Gminę usług zbiorowego zaopatrywania w wodę i odprowadzania ścieków, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego przez Gminę w związku z budową i bieżącym utrzymaniem przedmiotowej Infrastruktury (wynikającego z faktur dokumentujących zakupy Gminy związane z budową i bieżącym utrzymaniem infrastruktury).

Stanowisko Gminy w zakresie Pytania nr 2

W związku z przysługującym Gminie prawem, do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu budowy i bieżącego utrzymania Infrastruktury, w sytuacji niedokonania wcześniejszego odliczenia podatku VAT Gmina ma prawo do odliczenia tego podatku w drodze korekty wstecznej i ująć faktury zakupowe:

  • w miesiącach ich otrzymania (dla faktur otrzymanych do końca 2013 r.);
  • w miesiącach, w których w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (dla faktur otrzymanych od 1 stycznia 2014 r.).

Stanowisko Gminy w zakresie Pytania nr 3

W związku z wykorzystywaniem Infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. świadczenia przez Gminę usług zbiorowego zaopatrywania w wodę i odprowadzania ścieków, Gminie przysługuje i będzie przysługiwało w przyszłości (przy założeniu zachowania obecnej struktury organizacyjno-prawnej) prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikających z faktur związanych z przyszłymi inwestycjami w Infrastrukturę oraz bieżącym utrzymaniem Infrastruktury.

Uzasadnienie Gminy

W zakresie Pytania 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. i 19 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle argumentów przedstawionych w uzasadnieniu do Pytania 1 jest bezsporne, że towary i usługi nabywane i wykorzystywane w trakcie budowy Infrastruktury, a także w związku z jej bieżącym utrzymaniem są bezpośrednio związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT Gminy.

Jednocześnie należy wskazać, że towary oraz usługi nabywane dla potrzeb budowy i bieżącego utrzymania Infrastruktury nie służą i nie będą służyć do wykonywania czynności, które nie są opodatkowane VAT lub które byłyby z VAT zwolnione.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy spełnione są obie przesłanki statuowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dla posiadania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, tj. zarówno występowanie przez Gminę w charakterze podatnika VAT, jak i wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym należy uznać, że Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z budową i bieżącym utrzymaniem Infrastruktury.

Takie stanowisko Gminy zostało potwierdzone w szeregu indywidualnych interpretacji wydawanych przez Ministra Finansów. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 5 maja 2011 r. o sygn. IBPP2/443-372/11/UH uznał, że: W opisie zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż zadania z zakresu zaopatrzenia w wodę gmina realizuje sama podpisując umowy z mieszkańcami o dostawę wody (...). Odpowiadając na pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4, w oparciu o cyt. wyżej przepisy ustawy o VAT stwierdzić należy, iż realizując inwestycje w zakresie sieci wodociągowej Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów zakupionych na cele realizacji tejże inwestycji, gdyż będzie ona wykorzystywana przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (dostarczanie wody na podstawie umów podpisanych przez gminę z mieszkańcami).

W podobnym tonie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2012 r. o sygn. ILPP2/443-1423/11-3/AD. W stanie faktycznym podobnie jak to ma miejsce w przedmiotowym przypadku to gmina świadczy usługę bezpośrednio na rzecz mieszkańców. Gmina była także inwestorem w zakresie budowy poszczególnych odcinków infrastruktury wodno-sanitarnej. Zdaniem organu podatkowego Wykonywane czynności są opodatkowane podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pod nazwą (...), zarówno w odniesieniu do faktur zapłaconych jak i wystawionych po zakończeniu inwestycji.

Reasumując, należy uznać, że usługi zbiorowego zaopatrywania w wodę i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców przy wykorzystaniu Infrastruktury stanowią dla Gminy odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, ponieważ poniesione wydatki na budowę i bieżące utrzymanie Infrastruktury są bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W zakresie Pytania 2

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeśli natomiast podatnik nie dokonał odliczenia w miesiącu, w którym u dostawcy powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w miesiącu otrzymania faktury, ani w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, to w oparciu o art. 86 ust. 13 ustawy o VAT ma on możliwość odliczenia podatku naliczonego (...) przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Gmina z tytułu budowy i bieżącego utrzymania Infrastruktury otrzymuje faktury zakupowe. Jak zostało to wykazane wcześniej, Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług dla potrzeb budowy Infrastruktury, bowiem nabywane towary i usługi wykorzystuje i będzie wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z faktem, iż Gmina wykorzystuje Infrastrukturę do czynności opodatkowanych VAT, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego powstaje w miesiącach, w których w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług powstał u ich dostawcy obowiązek podatkowy, pod warunkiem otrzymania poszczególnych faktur zakupowych. Wynika to wprost z cytowanego wyżej art. 86 ust. 10 ustawy o VAT (prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy) w związku z art. 86 ust. 10b pkt 1) zgodnie z którym: Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

W przypadku faktur zakupowych otrzymanych w przeszłości przez Gminę, w sytuacji braku wcześniejszego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z takich faktur, opierając się na literalnym brzmieniu art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, Gmina ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego (odliczenia podatku VAT naliczonego) przez dokonanie korekty deklaracji podatkowych Gminy za okresy (które nie uległy jeszcze przedawnieniu) w których powstało prawo do obniżenia podatku należnego, tj. (zgodnie z brzmieniem przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r.) za miesiące, w których u dostawcy towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem otrzymania faktur zakupowych związanych z realizacją budowy i bieżącego utrzymania Infrastruktury.

Stanowisko Gminy zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 października 2010 r. o sygn. ILPP2/443-1185/10-2/EWW o analogicznym stanie faktycznym, w której organ podatkowy uznał, iż: (...) jeżeli Zainteresowany będący podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 lipca 2008 r. z tytułu ponoszonych przez siebie nakładów na budowę przedmiotowych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych otrzymywał wystawiane na siebie faktury VAT i nie dokonał na ich podstawie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podarku naliczonego w przewidzianych do tego terminach, to na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy, ma prawo do dokonania korekt deklaracji podatkowych za okresy, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W tym miejscu Wnioskodawca zauważa, że w związku ze zmianą brzmienia art. 86 ust. 10 oraz 13 ustawy o VAT począwszy od 1 stycznia 2014 r. (które to zmiany wprowadzone zostały na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35) przedstawione przez Gminę stanowisko będzie, w ocenie Wnioskodawcy, aktualne zarówno w przypadku faktur zakupowych otrzymanych przez Gminę po dniu 1 stycznia 2014 r., jak i faktur jakie zostały przez Gminę otrzymane przed zmianą przywołanych przepisów, tj. do dnia 31 grudnia 2013 r. Powyższe wiąże się z faktem, że w związku z ww. przepisami zmienił się jedynie moment powstania prawa do odliczenia VAT a nie samo prawo do odliczenia. W szczególności Gmina będzie miała w odniesieniu do faktur otrzymanych do 31 grudnia 2013 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała poszczególne faktury zakupowe.

Reasumując, należy uznać, że zgodnie art. 86 ust. 13 w związku z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (zarówno w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r., jak i brzmieniu, jakie obowiązuje od 1 stycznia 2014 r.), Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poszczególne wydatki na Infrastrukturę w drodze wstecznej korekty deklaracji VAT Gminy za miesiące kiedy powstało prawo od odliczenia podatku VAT.

W zakresie Pytania 3

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów / usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary / usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Gminy za bezsporny należy uznać fakt, iż poniesienie w przyszłości wydatków związanych z rozbudową Infrastruktury, jak i wydatków na bieżące utrzymanie Infrastruktury będzie bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Gminę usług zbiorowego zaopatrywania w wodę i odprowadzania ścieków. Bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe lub znacznie utrudnione. W przypadku braku inwestycji związanych z Infrastrukturą Gmina nie mogłaby poszerzać grona odbiorców swoich usług natomiast, bez wydatków ponoszonych na bieżące utrzymanie przedmiotowa Infrastruktura mogłaby ulec awarii, co z kolei uniemożliwiłoby Gminie świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, Gmina podkreśla, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości; (dalej: TSUE) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej / mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów / usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług zbiorowego zaopatrywania w wodę i odprowadzania ścieków, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach Ministra Finansów wydawanych dla innych gmin. Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 listopada 2011 r., sygn. ILPP2/443-1286/11-6/EN, w której organ wskazał, że W oparciu o powołane wyżej przepisy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji w postaci budowy targowiska z częściowym zadaszeniem oraz wydatki na jego bieżące utrzymanie (tj. wydatki związane z dostawą wody, prądu, ochroną, wywozem nieczystości, usługami remontowo-budowlanymi) są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem, jak wskazano w wydanej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-1286/11-5/EN z dnia 29 listopada 2011 r., w której stwierdzono, iż w stosunku do czynności odpłatnego udostępnienia miejsc na targowisku podmiotom zajmującym się handlem Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W świetle ustawy o VAT ww. czynność traktowana jest jako odpłatne świadczenie usług, których sprzedaż podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 sierpnia 2012 r. sygn. IPTPP1/443-356/12-7/MW, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zgodnie, z którym W ocenie Gminy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w powyższym przypadku powinno jej przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego zarówno od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z salą sportową.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z świadczeniem przez Gminę usług zbiorowego zaopatrywania w wodę i odprowadzania ścieków, które to czynności podlegają opodatkowaniu VAT, Gminie przysługuje i przysługiwać będzie w przyszłości prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ewentualne przyszłe inwestycje w budowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, jak i związanych z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury, które to wydatki będą ponoszone przez Gminę (przy czym zastosowanie będą miały ogólne zasady dotyczące odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.).

W myśl tego przepisu, w zakresie, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującego do 31 grudnia 2013 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Stosownie do obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. art. 86 ust. 11 ww. ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ww. ustawy obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Natomiast w świetle przepisu art. 86 ust. 10 ww. ustawy obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 86 ust. 10b pkt 1 ww. ustawy, w stanie prawnym od 1 stycznia 2014 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ww. ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2014 r.).

Z kolei w myśl art. 86 ust. 13 ww. ustawy obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że korekty deklaracji można dokonać jedynie za miesiąc, w którym wystąpiło prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

W myśl art. 86 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług do uprawnienia, o którym mowa w powołanym ust. 13 stosuje się odpowiednio art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Na mocy art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Ilekroć w Ordynacji jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci (art. 3 ust. 5 ustawy Ordynacja podatkowa).

Stosownie do art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z kolei jak wynika z art. 112 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Zatem prawo do złożenia korekty istnieje w związku z tym dopóty, dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od 1 września 2014 r. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, nadany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Od września 2014 r. Wnioskodawca będzie składał deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe. Wcześniej (tj. przed wrześniem 2014 r.) zarejestrowanym podatnikiem VAT był tylko Urząd Gminy. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa ogólnopojętej infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarach położonych na terenie Gminy. W przypadku realizacji tego typu inwestycji Gmina występowała / będzie występować w charakterze inwestora. Infrastruktura znajduje się na stanie składników majątkowych Gminy, która to zajmuje się obsługą mieszkańców / innych podmiotów w zakresie usług obejmujących zbiorowe zaopatrywanie w wodę.

Gmina w latach 2010-2014 ponosiła i będzie ponosić szereg wydatków związanych z budową Infrastruktury, które to wydatki były finansowane ze środków własnych Gminy oraz ze środków pozyskanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Ponadto Gmina w związku z funkcjonowaniem Infrastruktury ponosi i będzie w przyszłości ponosić wydatki na jej bieżące utrzymanie (np. bieżące naprawy, usługi konserwacji, itp.), których celem będzie utrzymanie Infrastruktury w dobrym stanie i zapewnienie efektywnego jej funkcjonowania. Dodatkowo, Gmina nie wyklucza, że w przyszłości będą realizowane nowe inwestycje mające na celu rozbudowę / modernizację Infrastruktury. Ponoszone przez Gminę wydatki z tytułu budowy i bieżącego utrzymania infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej realizowane były z zamiarem wykorzystywania wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w postaci świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków na podstawie zawieranych z właścicielami posesji umów cywilnoprawnych. Infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna była wykorzystywana przez Gminę do świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków od momentu oddania jej poszczególnych odcinków do użytkowania.

Gmina nabywała i będzie nabywać ww. towary i usługi jako podatnik i w celu świadczenia usług opodatkowanych VAT (dostawa wody i odprowadzanie ścieków na rzecz mieszkańców Gminy). Infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna była, jest i będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków są realizowane przez Gminę. Od momentu oddania przedmiotowej infrastruktury do użytkowania jedynym podmiotem zajmującym się obsługą mieszkańców/innych podmiotów w zakresie świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków z jej wykorzystaniem była Gmina. Świadczenie tych usług odbywa się na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. W konsekwencji Wnioskodawca wystawia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Tym samym, Wnioskodawca osiąga obrót opodatkowany VAT z wykorzystaniem Infrastruktury, gdyż usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków są przez Gminę deklarowane dla celów VAT, jako podlegające opodatkowaniu VAT.

W odniesieniu do ww. wydatków Gmina nie dokonała do chwili obecnej odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ nie była świadoma takiej możliwości.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z budową i utrzymaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej.

Należy wskazać, że w interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2014 r. nr IPPP2/443-585/14-3/AO Organ uznał, że świadczone przez Gminę usługi dotyczące dostawy wody i odprowadzania ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym, samym Gmina wykorzystuje infrastrukturę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Należy podkreślić, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT są spełnione. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i w charakterze podatnika występuje w odniesieniu do wykonywanych usług dostawy wody i odprowadzania ścieków. Ponadto ponoszone wydatki związane z budową i bieżącym utrzymaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej realizowane były z zamiarem wykorzystywania wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w postaci świadczenia usług dostawy wody i odprowadzania ścieków na podstawie zawieranych z właścicielami posesji umów cywilnoprawnych. Jak wskazał Wnioskodawca Infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna była, jest i będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, poniesionego przez Gminę, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy ponoszone w związku z budową przedmiotowej Infrastruktury, a także wydatków ponoszonych przez Gminę na bieżące utrzymywanie Infrastruktury.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z budową i utrzymaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej należało uznać za prawidłowe.

W niniejszych okolicznościach Gmina z tytułu budowy i bieżącego utrzymania Infrastruktury otrzymuje faktury zakupowe. Jak wskazano wyżej, Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług dla potrzeb budowy i bieżącego utrzymania Infrastruktury, gdyż nabywane towary i usługi były, są i będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przy czym, Wnioskodawca zaznaczył, że w odniesieniu do ww. wydatków Gmina nie dokonała do chwili obecnej odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków na budowę i bieżące utrzymanie Infrastruktury w rozliczeniu za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych to na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło/powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym to prawo powstało. Przy czym należy podkreślić, że Wnioskodawca może dokonać korekty deklaracji jedynie za okres w którym wystąpiło/powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

W konsekwencji, zgodnie art. 86 ust. 13 w związku z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT oraz art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT (zarówno w stanie prawnym obowiązującym do końca 2013 r., jak i obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poszczególne wydatki na Infrastrukturę w drodze wstecznej korekty deklaracji VAT Gminy za miesiące w których wystąpiło/powstało prawo od odliczenia podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu odliczenia podatku również należało uznać za prawidłowe.

We wniosku wskazano, że poniesienie w przyszłości wydatków związanych z rozbudową Infrastruktury, jak i wydatków na bieżące utrzymanie Infrastruktury będzie bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Gminę usług zbiorowego zaopatrywania w wodę i odprowadzania ścieków. Bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe lub znacznie utrudnione. W przypadku braku inwestycji związanych z Infrastrukturą Gmina nie mogłaby poszerzać grona odbiorców swoich usług natomiast, bez wydatków ponoszonych na bieżące utrzymanie przedmiotowa Infrastruktura mogłaby ulec awarii, co z kolei uniemożliwiłoby Gminie świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, w związku z wykorzystaniem Infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. świadczenia przez Gminę usług dostawy wody i odprowadzania ścieków, przy zachowaniu obecnej struktury organizacyjno-prawej Gminie - na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług - przysługuje i przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z przyszłymi inwestycjami w Infrastrukturę, jak i z faktur dokumentujących koszty ponoszone w związku z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur związanych z bieżącymi i przyszłymi inwestycjami w infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną należało uznać za prawidłowe.

Organ informuje, że w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków (pytanie nr 1) wniosek został rozpatrzony odrębnie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 833 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie