Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-1602/04/CIP/01

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.09.2004, sygn. PI/005-1602/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Spółka Cywilna posiadająca NIP UE przedstawiła stan faktyczny podając następujące przykłady świadczonych usług:

  1. Holenderska firma spedycyjna zleciła Spółce przewóz towaru z Amsterdamu do Włocławka, ta z kolei zleciła ten transport firmie z Gdańska, która za usługę winna obciążyć Spółkę fakturą, a następnie Spółka powinna obciążyć fakturą holenderską firmę. Numer NIP zleceniodawcy holenderskiego jest Wnioskodawcy wiadomy. Z uzyskanych informacji od zleceniodawcy holenderskiego wynika, iż to on rozliczy podatek VAT u siebie. Przewoźnik polski wystawił Spółce fakturę doliczając do frachtu 22% VAT. Spółka uregulowała należność wraz z podatkiem VAT.
  2. Warszawska firma spedycyjna zleciła Wnioskodawcy transport na trasie Warszawa - Berlin, ten z kolei zlecił tę usługę firmie transportowej z Gdańska. NIP odbiorcy towaru w Niemczech nie jest Spółce znany. Firma warszawska podała swój NIP PL dla całej transakcji.
  3. Na zlecenie firmy polskiej Wnioskodawca wykonał usługę spedycyjną z Polski do Hiszpanii. Zgodnie ze zleceniem płatnikiem za usługę jest firma hiszpańska, której NIP jest Spółce wiadomy i ta firma rozliczy VAT w swoim kraju. Transport ten Spółka zleciła polskiemu przewoźnikowi, który obciążył ją fakturą za wykonane usługi doliczając do frachtu 22% podatku VAT. Zleceniodawca polski, od którego Spółka przyjęła zlecenie na przewóz towaru do Hiszpanii jest firmą spedycyjną zarejesrtowaną tylko na terenie Polski i nie jest producentem towaru.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Miejscem opodatkowania usług transportowych, na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy jest co do zasady miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W art. 28 ust. 1 ustawodawca określił, iż w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich - miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna.

Jednakże jeżeli nabywca usługi, o której mowa, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium tego innego państwa członkowskiego (art. 28 ust. 3 ustawy).

Analogicznie jak w przypadku wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów uregulowane zostały zasady ustalania miejsca świadczenia usług spedycyjnych bezpośrednio związanych z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów.

Mianowicie miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Natomiast, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 5 pkt 1 i ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Nadto spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie (§ 2 art. 794).

Odnosząc powyższe uregulowania prawne do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego w przykładzie pierwszym stwierdzić należy, że w przypadku, gdy polski zleceniobiorca (Wnioskodawca) świadczy na zlecenie holenderskiego zleceniodawcy, który udostępnia swój numer identyfikacyjny dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego, usługi spedycyjne związane bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów z Amsterdamu do Włocławka - miejscem opodatkowania tych usług zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 1 jest miejsce, gdzie transport towaru się rozpoczyna, czyli terytorium Holandii.

Tam więc należy rozliczyć podatek od wartości dodanej według zasad obowiązujących w tym państwie.

Natomiast Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 8 pkt 1 podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Ze względu na fakt, że na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Pytającego nie można jednoznacznie ustalić, czy świadczy on usługi spedycyjne czy transportowe, wskazać należy na wyżej cytowaną treść przepisów art. 28 ust. 1 i 3, które regulują sposób ustalania miejsca świadczenia usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów w analogiczny sposób jak zostało to uregulowane w art. 28 ust. 5 pkt 1 i ust. 6 w przypadku usług spedycyjnych związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów.

Jeżeli chodzi o usługi transportowe, których realizację Spółka zleca polskiej firmie przewozowej, to miejscem świadczenia ww. usług (jeżeli Spółka podała dla tej czynności świadczącemu usługę transportu towarów swój numer VAT UE) na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy będzie terytorium Polski. Z uwagi na brak możliwości zastosowania w niniejszym stanie faktycznym (obaj kontrahenci mają siedzibę w Polsce) art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, tym samym opodatkowania tej czynności w ramach importu usług - świadczący usługę transportu towarów zobowiązany jest zapłacić podatek VAT w Polsce od całej należności za usługę według stawki 22%.

Według stanu faktycznego opisanego na przykładzie nr 2 Spółka świadczy usługę spedycyjną (transportową) na zlecenie warszawskiej firmy spedycyjnej (która podała swój NIP PL dla całej transakcji) na trasie Warszawa - Berlin. Realizację usługi transportowej Spółka zleciła firmie transportowej z Gdańska.

Wobec powyższego miejscem świadczenia zarówno dla usług świadczonych przez Spółkę jak i firmę gdańską będzie terytorium Polski, czyli miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna (art. 28 ust. 1 i ust. 5 pkt1). Zatem przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad obowiązujących na terenie kraju, tj. przy zastosowaniu stawki 22 %.

Te same zasady opodatkowania oraz sposób ustalenia miejsca świadczenia usługi należy zastosować do stanu faktycznego przedstawionego przez Pytającego na przykładzie nr 3. W tym przypadku decydujące znaczenie ma to, kto w rzeczywistości jest zleceniodawcą (nabywcą) świadczonej usługi. Z informacji przekazanych przez Spółkę wynika, że na zlecenie polskiej firmy wykonała usługę spedycyjną z Polski do Hiszpanii. Płatnikiem za usługę jest firma hiszpańska, której NIP jest Spółce wiadomy i ta firma rozliczy VAT w swoim kraju. Wykonanie transportu Spółka zleciła polskiemu przewoźnikowi.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że zlecenie wykonania przedmiotowych usług Pytający otrzymał od podmiotu krajowego. Zatem tek jak w przykładzie nr 2 miejscem świadczenia zarówno dla usług świadczonych przez Spółkę jak i polskiego przewoźnika będzie terytorium Polski, czyli miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna (art.28 ust. 1 i ust. 5 pkt 1 ustawy). Fakt otrzymania płatności od podmiotu z Hiszpanii nie ma wpływu na ustalenie miejsca opodatkowania usługi.

Izba Skarbowa w Gdańsku