Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, p... - Interpretacja - USI/443-24/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 12.05.2004, sygn. USI/443-24/04, Urząd Skarbowy w Grudziądzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz 926 ze zm.) udzielając pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w związku z pismem podatnika z dnia 19.04.2004r. (data wpływu do Naczelnika Urzędu 20.04.2004r.) w sprawie: odpowiedzi na postawione pytanie prawne, czy podatnik (polski) świadczący wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów, który otrzymał zlecenie wykonania wyżej wymienionej usługi transportowej od firmy spedycyjnej (polskiej) winien wystawić firmie spedycyjnej fakturę z uwzględnieniem stawki podatku VAT 22%, czy też bez naliczania podatku VAT traktując swoje usługi jako usługi świadczone poza terytorium kraju i nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, wyjaśnia co następuje:

W piśmie z dnia 19.04.2004r. przedstawił Pan następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi transportu międzynarodowego w zakresie przewozów towarów. Od dnia 01.05.2004r. zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 przeważająca część wykonywanych przez Pana usług będzie tzw. "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów". W zakresie wykonywania przez Pana wewnątrzwspołnotowych usług transportu w znacznym stopniu będą to zlecenia od polskich firm spedycyjnych, które to uprzednio otrzymały zlecenie od nabywcy tj. podatnika z państw członkowskich Unii Europejskiej wykonania wszelkich niezbędnych czynności związanych z dostawą towarów w tym usługi transportowej. Polska firma spedycyjna jest podatnikiem podatku od towarów i usług dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego, podatnikiem podatku od wartości dodanej posługujący się numerem identyfikacyjnym dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego jest również podatnik państwa członkowskiego, którego firma spedycyjna będzie obciążała za wykonaną usługę kwotą bez podatku VAT (usługa nie podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT).

Zdaniem Pana odpowiedź na wyżej przedstawione pytanie przedstawia się następująco:

Przewoźnik świadczący wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów powinien rozliczyć się z krajową firmą spedycyjną bez naliczania podatku od towarów i usług, czyli potraktować ją jako usługę nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ: a) jest świadczącym wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, b) nabywca usługi (firma spedycyjna jest tylko pośrednikiem posługuje się numerem identyfikacyjnym na potrzeby podatku innym niż miejsce rozpoczęcia transportu, c) usługa świadczona jest poza terytorium kraju i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego zważył jak następuje:

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535) w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast ust. 3 wyżej wymienionego przepisu stanowi, że w przypadku gdy nabywca usługi (transportu towarów), podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego wynika, że polski podatnik VAT świadczy wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów. Od polskiego spedytora otrzymał zlecenie przewiezienia towarów z Polski do jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Dokonując oceny przedmiotowego stanu faktycznego w oparciu o cytowany wyżej przepis art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, ze miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, czyli Polska.

Należy podkreślić, że regulacja zawarta w art. 28 ust. 3 cyt, wyżej ustawy nie będzie miała zastosowania ze względu na fakt, iż nabywcą usługi od polskiego przewoźnika jest polski spedytor, który posługuje się polskim numerem identyfikacyjnym na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Okoliczność, że usługa transportu towarów rozpoczyna się w Polsce, a jej zakończenie ma miejsce na terytorium innego państwa będącego członkiem Unii Europejskiej ma zatem decydujące znaczenie dla określenia miejsca świadczenia usługi, gdyż zastrzeżenie wynikające z art. 28 ust. 3 nie ma zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym.

Konkludując uznać należy, iż świadczący wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów winien wystawić firmie spedycyjnej fakturę z uwzględnieniem stawki podatku VAT 22% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

Urząd Skarbowy w Grudziądzu