Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 01.06.20... - Interpretacja - IV/443/48/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.06.2004, sygn. IV/443/48/04, Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 01.06.2004 r. w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług zakwaterowania i gastronomicznych sprzedawanych we własnych ośrodkach wczasowych, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, iż zasady szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki określone zostały w ramach art. 119 ust. 1- 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535). Istota tej szczególnej procedury jest przyjęcie, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przy stosowaniu tej formy opodatkowania podatnikowi świadczącemu usługi turystyki nie przysługuje jednak prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

Opodatkowanie marży przy usługach turystycznych, na zasadach określonych w art. 119 ustawy, bez względu na to kto nabywa usługę turystyki, może stosować jedynie biuro turystyczne, które:
1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, czyli w Polsce,
2) działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3) przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
4) prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

Zatem szczególny tryb opodatkowania marży przy świadczeniu usług turystycznych może być stosowany przez biuro turystyczne pod warunkiem, że przy wykonywaniu swojej usługi nabywa ono towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Chodzi w tym przypadku o nabywane przez biuro turystyczne usługi transportowe, zakwaterowania, wyżywienia czy przewodnika, które w całości składają się na usługę turystyczną świadczoną przez biuro turystyczne. Jeżeli bowiem przy świadczeniu tych usług podatnik wykorzystuje swój własny majątek (hotel, dom wczasowy, autokar, itp.), czyli wykorzystuje "usługi własne", wówczas musi odrębnie ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych (opodatkowanie na zasadach ogólnych - art. 29 ustawy o VAT).

W świetle powyższego w przypadku odrębnej sprzedaży we własnych ośrodkach wczasowych posiłków, których wykonawcą jest inny podmiot, szczególny tryb opodatkowania marży nie będzie miał zastosowania. Oznacza to, iż dla ustalenia podstawy opodatkowania zastosowanie będą miał zasady ogólne. Natomiast dla rozliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem usług gastronomicznych (dotyczących odrębnej sprzedaży posiłków nie będących składnikiem usługi turystyki) należy uwzględnić treść art. 88 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a) przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119 (opodatkowania marży), wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Stronę zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze