
Temat interpretacji
W sytuacji, gdy nabywca nie zapłacił całej należności za świadczone usługi, wykazanej na fakturze VAT, nie można bezpośrednio wystawić faktury korygującej z tego tytułu. Zgodnie z przepisami § 41 i § 42 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) fakturę korygującą VAT wystawia się w następujących przypadkach
- gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont), z tym że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) rabaty pomniejszają obrót, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi
- zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach
- zwrotu nabywcy wcześniej pobranych zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, które spowodowały obowiązek wystawienia faktury
- podwyższenia ceny po wystawieniu faktury
- stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Tylko w przypadku wystąpienia w/w okoliczności sprzedawca uzyskuje podstawę do wystawienia faktury korygującej VAT. W przeciwnym razie może jedynie zmniejszyć obrót poprzez umowne obniżenie ceny na rzecz nabywcy w sposób udokumentowany i na tej podstawie wystawić fakturę korygującą VAT.
Natomiast zarówno przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, jak i w/w rozporządzenia nie określają terminu, w jakim może zostać wystawiona korygująca faktura VAT.
