Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowe... - Interpretacja - PPII-443-125-2004

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 14.12.2004, sygn. PPII-443-125-2004, Pierwszy Urząd Skarbowy w Koszalinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego, na pisemne zapytanie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług i stwierdza co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że na podstawie umowy zawartej pomiędzy Polskim Koncernem Naftowym "Orlen a firmą została zawarta umowa o prowadzenie stacji paliw będącej własnością firmy "Orlen". Firma zatrudnia osoby oraz prowadzi pośrednictwo w sprzedaży produktów naftowych i spożywczych na stacji Polskiego Koncernu Naftowego. W kwietniu 2004 r. pomiędzy Polskim Koncernem Naftowym "Orlen" a Totalizatorem Sportowym sp. z o.o. zostało zawarte porozumienie o współpracy. Przedmiotem niniejszego porozumienia jest określenie zasad organizowania i funkcjonowania kolektur Totalizatora Sportowego w punktach sprzedaży detalicznej sieci "Orlen". Firma z którą jest podpisana umowa o prowadzeniu stacji paliw zobligowała do założenia punktu Lotto na prowadzonej stacji paliw.

Pomiędzy firmą, a Totalizatorem Sportowym zostałaby zawarta Umowa Agencyjna. Jako Agent podatnik będzie prowadził działalność związaną z zawieraniem w imieniu i na rzecz Spółki umów gier losowych prowadzonych przez Spółkę w systemie on-line oraz sprzedaży losów loterii pieniężnych, zwanymi "kolekturą". Czynność jaką podatnik musi spełnić wobec Totalizatora Sportowego do otwarcia punktu Lotto jest rozszerzenie wpisu do rejestru działalności gospodarczej o "pośrednictwo w sprzedaży gier i loterii lub" prowadzenie gier losowych i zakładów wzajemnych". Oprócz tego podatnik musi uzyskać świadectwo zawodowe poprzez szkolenie przeprowadzone przez Totalizator Sportowy.

Na tle takich okoliczności podatnik prosi o udzielenie odpowiedzi, czy są konsekwencje prowadzenia sprzedaży gier losowych i zakładów wzajemnych tylko na podstawie rozszerzonego wpisu do rejestru działalności gospodarczej i uzyskania świadectwa zawodowego. Zdaniem podatnika do tego typu usług wystarczy rozszerzony wpis w urzędzie statystycznym i świadectwo zawodowe .

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko jest prawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102 z 1998 r., poz. 650 ze zm.),
  • § 3 ust.1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2003r. Nr 102, poz. 948).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych określa warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach o niskich wygranych.

Prowadząc kolekturę Totalizatora Sportowego, jako Agent, będzie Pan w imieniu i na rzecz Spółki Totalizator Sportowy zawierał umowy gier losowych, prowadził sprzedaż losów loterii pieniężnych. W związku z powyższym to Totalizator Sportowy a nie podatnik podlega obowiązkom określonym w ww. ustawie o grach.

Jednakże w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2003r. Nr 102, poz. 948) wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych określono stanowiska lub funkcje, których wykonywanie wiąże się z koniecznością uzyskania świadectwa zawodowego.

W cytowanym rozporządzeniu w § 3 ust. 1 pkt 3 wymieniono, że do uzyskania świadectwa zawodowego są obowiązane osoby zajmujące stanowisko, z którym wiąże się obowiązek bezpośredniego prowadzenia gry lub zakładu wzajemnego, w szczególności: krupierzy, przyjmujący zakłady wzajemne, prowadzący kolektury gier liczbowych, osoby obsługujące urządzenia do gier, z wyłączeniem pracowników obsługi technicznej.

W związku z powyższym obowiązek uzyskania świadectwa zawodowego dotyczy również podatnika.

W świetle powołanych wyżej przepisów posiadanie świadectwa zawodowego oraz uzyskanie wpisu w ewidencji działalności gospodarczej, a także w urzędzie statystycznym upoważnia podatnika do prowadzenia kolektury Totalizatora Sportowego.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Koszalinie