
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 § l, art. 14a § l i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (teks jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko Jednostki zawarte w piśmie z dnia 24.03.2006r. (28.03.2006r.- wpływ do tutejszego organu podatkowego ) uzupełnionym pismem z dnia 28.04.2006r. w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania składników majątku ruchomego oraz nieruchomości.
UZASADNIENIE
W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § l, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a §4.
W dniu 24.03.2006r. uzupełniony pismem z dnia 28.04.2006r. wpłynął wniosek Zarządu Nieruchomości Miejskich w ........... o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, w którym przestawiono następujący stan faktyczny.
Uwzględniając nakaz zawarty w art. 25 ust.l pkt 2 oraz ust. 2, 3 5 i 7 ustawy z dnia 30.06.2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) Zarząd Budynkami Mieszkalnymi (zakład budżetowy Gminy .................) został przekształcony w Zarząd Nieruchomości Miejskich ( jednostka budżetowa Gminy ................). Mienie ( majątek ruchomy oraz nieruchomości) zakładu budżetowego stosownie do art.25 cytowanej wyżej ustawy oraz na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z dnia 24.02.2006r. zostało przekazane jednostce budżetowej.
Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie majątku ruchomego i nieruchomości przez Zarząd Budynków Mieszkalnych do Zarządu Nieruchomości Miejskich w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową nie podlega opodatkowaniu podatkiem odtowarów i usług, w myśl art. 6 pkt l ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) .
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stwierdza,
conastępuje:
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.Przedsiębiorstwem, w myśl art. 55 1 kodeksu cywilnego, jest zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej i swoim zakresem obejmuje wszystko, co wchodzi w jego skład. Tak rozumiane przedsiębiorstwo nie jest towarem w świetle definicji zawartej wart. 2 pkt6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 551 k.c. - przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składnikówmaterialnych i niematerialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". W ocenie tutejszego organu podatkowego, pojecie to należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. iż zbycie przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania tych czynności jak właściciel.
Biorąc powyższe pod uwagę przekazanie mienia Zarządu Budynkami Mieszkalnymi ( zakładu budżetowego) do Zarządu Nieruchomości Miejskich ( jednostki budżetowej) jako całego przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.
Stosownie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w artl4a §I, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a § I, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt. 1 ustawy Ordynacja podatkowa.Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
