P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1437/ZI/443/41/KO/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.04.2006, sygn. 1437/ZI/443/41/KO/06, Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /t. j. z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione punktach 1, 2 i 3 wniosku złożonym dnia 27 stycznia 2006r., uzupełnionym dniach 20 lutego 2006r. i 31 marca 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług za prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka pełni rolę Administratora w ramach Programu EQUAL - Inicjatywa Wspólnotowa, w zakresie "Partnerstwo na rzecz aktywizacji zawodowej mieszkańców terenów wojskowych". Podstawowym celem programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej - EQUAL dla polski 2004-2006 jest promowanie innowacyjnych rozwiązań prowadzących do zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności związanych z rynkiem pracy. Realizacja tego celu następuje poprzez wdrożenie projektów Partnerstw na rzecz Rozwoju, najmniejszych dających się wydzielić jednostek wdrażania w ramach EQUAL.Partnerstwo na rzecz Rozwoju stanowi całość, w skład której wchodzą partnerzy projektu. Wzajemne stosunki pomiędzy partnerami reguluje Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju, w której określone są zadania każdego z partnerów. Szczególnym przypadkiem partnera jest Administrator, który reprezentuje Partnerstwo na zewnątrz i który, w imieniu partnerstwa, podpisuje umowę dofinansowania działania. Administrator jako strona umowy otrzymuje środki finansowe i zgodnie z przyjętym sposobem wdrażania jest odpowiedzialny za ich rozliczenie wobec Instytucji Zarządzającej. Na podstawie umowy o dofinansowanie otrzymuje środki w 75% pochodzące z funduszy unijnych (Europejski Fundusz Społeczny) i w 25% z budżetu państwa. Wysokość tych środków odpowiada zadaniom przedstawionym w Umowie o Partnerstwie na rzecz Rozwoju i obejmuje wszystkich partnerów. Środki te następnie przekazywane są Partnerom na podstawie Umów o Partnerstwie na Rzecz Rozwoju na pokrycie kosztów jakie ponoszą oni w projekcie wypełniając postanowienia zawartych umów. Środki te przekazywane są partnerom w formie zaliczki, na wyodrębnione dla projektu konta. Następnie Partnerzy przedstawiają Spółce rozlicznie zaliczki w postaci zapłaconych faktur, umów zlecenie, umów o dzieło, delegacji oraz wynagrodzeń osób zatrudnianych na umowę o pracę. Do rachunków dołączają dowody zapłaty, zbiorcze zestawienie wydatków w postaci tabelarycznej oraz notę księgową, która zawiera zsumowane koszty z danego okresu rozliczeniowego. Administrator zbiera taką dokumentację od wszystkich partnerów, dołącza do niej swoje koszty, które poniósł dla projektu i które dokumentuje w podobny sposób i takim kompletem dokumentów zwanym "wnioskiem beneficjenta o płatność", wnioskuje o kolejną płatność.

Partnerzy nie świadczą sobie nawzajem usług, lecz wypełniają zadania opisane w obydwu umowach, zaś rolą administratora jest pośrednictwo w przepływie dotacji oraz rozliczenie całego partnerstwa.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazuje iż:

1. Podatek VAT ponoszony w ramach realizacji projektu "Partnerstwo na Rzecz aktywizacji zawodowej mieszkańców terenów powojskowych" nie będzie podlegał odliczeniu, a w konsekwencji będzie podlegał refundacji z Europejskiego Funduszu Społecznego.

2. Dotacja finansowana z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i budżetu państwa, niepodlegająca opodatkowaniu nie powinna być brana pod uwagę przy ustaleniu proporcji, o której mowa w przepisie art. 90 ust. 2-6.

3. Do refundacji wydatków winny być przedstawione dokumenty księgowe wystawiane na partnerów i noty obciążeniowe.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:

W zakresie pytania 1

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w sposób bezpośredni.

Powyższe wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W momencie realizacji prawa odliczenia istotną okolicznością jest fakt, że zakup ten został dokonany w celu wykorzystania jego w ramach działalności opodatkowanej.

Tak więc podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedstawionym stanie faktycznym Strona wskazuje, że ponoszone wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, co skutkuje tym, że podatek naliczony od tych zakupów nie podlega odliczeniu od podatku należnego stanowiąc koszt kwalifikowany.

Zatem, stanowisko Spółki przedstawione we wniosku w zakresie pytania pierwszego uznać należy jako prawidłowe.

W zakresie pytania 2

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanej regulacji wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wyłącznie dotacje (tzw. dotacje przedmiotowe), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny.

Aby tak jednak było takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Natomiast dofinansowanie (dotacje), które przekazywane są podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest bezpośredniego związku z konkretną dostawą lub świadczeniem.

Nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem VAT te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Istotne zatem dla określenia czy dana dotacja jest opodatkowana czy też nie, będą szczegółowe warunki jej przyznania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego dotacja otrzymana w ramach Programu EQUAL stanowi dofinansowanie na realizację zadań a nie dopłatę do ceny realizowanych usług, czy też rekompensatę z powodu obniżenia ich ceny.

Biorąc powyższe pod uwagę nie będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W wyniku nowelizacji ustawy o VAT dokonanej ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustawy /Dz. U. Nr 90, poz. 756/ zmieniono brzmienie przepisu art. 90.

Poprzez art. 1 pkt 24 lit. a) noweli został uchylony przepis ust. 7, zgodnie z którym do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

W związku z powyższym od dnia 01 czerwca 2005r. do obrotu, o którym mowa powyżej nie wlicza się dotacji zwolnionych od podatku.

Zatem, jeżeli Spółka dokonuje w ramach prowadzonej działalności wyłącznie sprzedaży opodatkowanej, a obrót zwolniony jest tylko z tytułu otrzymanych dotacji (dofinansowania), które nie podlegają zaliczeniu do obrotu, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT, wówczas Spółka nie jest obowiązana do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego uznać należy, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku w punkcie drugim jest prawidłowe.

W zakresie pytania 3

Zdaniem tut. organu wskazane we wniosku czynności wchodzą w zakres rozliczeń Administratora między Partnerami i nie mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w przepisie art. 5 ust.1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ( zgodnie z treścią, którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju), gdyż czynności te nie stanowią usług w rozumieniu klasyfikacji statystycznych, zatem nie stanowią również obrotu, o którym mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług (stwierdzający, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy).

Tak więc w tym przypadku nie powstaje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług można dokumentować notami księgowymi, a nie fakturami VAT, które wystawiane są przez podatników dla udokumentowania czynności potwierdzającej dokonanie sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że stanowisko Spółki wyrażone we wniosku jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm./ wniesienie z a ż a l e n i a podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł. oraz od załączników po 0,50gr.

Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek