
Temat interpretacji
W związku z przekazanym w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137 póz. 926 ze zm.) pismem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 29.11.2004 r. nr IMUS-1471/NUR2/443-557/04/BZ zawierającym pisemną informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na podstawie art. 14b § 2 w/w ustawy zmieniając przedmiotową interpretację, stwierdza, co następuje:
Z przedstawionego w pismach z dnia 22.09.2004 r. i 25.10.2004 r. stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymuje premie pieniężne od dostawców z tytułu zrealizowania określonego pułapu obrotów. Z powyższych pism wynika także, iż premia - bonus - ma charakter opustu, a wysokość określana jest każdorazowo umowami zawartymi z kontrahentem.
Bonus może być : bezwarunkowy - proporcjonalnie do obrotu niezależnie od spełnienia jakichkolwiek warunków lub warunkowy - w zależności od wartości obrotu produktami Dostawcy lub innych warunków określonych w umowie ( podkreślenie własne Dyrektora Izby Skarbowej ). Dokumentem potwierdzającym dokonanie rozliczeń winna być nota księgowa, jako że, zdaniem Spółki, bonus nie jest uzależniony od świadczenia przez nią jakichkolwiek usług, a więc jest czynnością nie podlegającą ustawie o VAT.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż istotne znaczenie z punktu widzenia opodatkowania podatkiem od towarów i usług mają okoliczności, w których premia jest wypłacana. Wynikają one z zawartej między stronami umowy, która określa warunki wypłaty premii.W tym kontekście istotne jest również ustalenie czy tego typu gratyfikacje dotyczą skonkretyzowanych dostaw towarów, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw realizowanych w określonym czasie.
W przypadku, gdy wypłacona premia pieniężna wiąże się z konkretną dostawą, nawet jeśli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być ona traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, póz. 535 ), gdyż ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia tej wartości ( ceny dostawy ). Wówczas zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, póz. 971 ).
Natomiast w sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób lub też za powstrzymanie się od dokonania nabyć podobnych towarów u innych podatników i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. Należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Wówczas wypłacona premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, póz. 535 ). Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Jako kwota należna z tytułu sprzedaży ( świadczenia usług udokumentowanego fakturą VAT ) kwota tak rozumianej premii stanowi u nabywcy obrót opodatkowany, natomiast u dostawcy towarów wystąpi w związku z tym podatek naliczony podlegający przy zachowaniu przewidzianych w przepisach o podatku od towarów i usług warunków odliczeniu.
