Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że... - Interpretacja - PSUS/PPOI-443/190/05/JJ

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.07.2005, sygn. PSUS/PPOI-443/190/05/JJ, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 28.04.2005r., znak GK/476/05 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dotyczącej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.04.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek Spółki znak GK/476/05 o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Odpowiadając na pismo z dnia 28.04.2005r. w sprawie udzielenia informacji dotyczącej stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, w oparciu o art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) wyjaśniam co następuje.

Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka jest użytkownikiem wieczystym gruntów stanowiących własność Gminy oraz Skarbu Państwa. Z tego tytułu Spółka ponosi względem Urzędu Miasta opłaty roczne zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm). Urząd Miasta pismem Geo.SP.AD.72410-460/03 z dn. 17.12.2003r. ustalił spółce jako użytkownikowi wieczystemu nieruchomości, opłatę roczną za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej Skarbu Państwa. W niniejszym piśmie Prezydent Miasta określił, iż ustaloną opłatę uiścić należy z góry w terminie do 31 marca każdego roku, począwszy od roku 2004r. Następnie pismem z dn. 23.12.2004r. poinformował Stronę, że wysokość dotychczasowej opłaty rocznej ulega wzrostowi o 22% podatek od towarów i usług.

Pytanie podatnika sprowadza się do potwierdzenia prawa odliczenia podatku naliczonego z faktury dotyczącej opłat za wieczyste użytkowanie powiększonej o 22% podatek od towarów i usług.

Zdaniem Strony Spółce nie przysługuje takie prawo, ze względu na fakt, iż faktura podaje kwotę niezgodną z wartością opłaty za użytkowanie wieczyste ustaloną pismem Prezydenta Urząd Miasta Nr Geo.SP.AD.72410-460/03 z dn. 17.12.2003r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny wyjaśniam, iż stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Reasumując powyższe przepisy wyjaśniam, iż fakturę wystawiają podatnicy, dokumentując dokonaną czynność . Faktura jest dokumentem księgowym, którego zasadniczą funkcją jest dokumentowanie transakcji i umożliwienie poprawnego jej ujęcia w księgach zarówno sprzedawcy jak i nabywcy. Wystawiona faktura jest dokumentem, który umożliwia nabywcy towaru lub usługi odliczenie podatku naliczonego. Podatnik otrzymując fakturę potwierdza zaistnienie zdarzenia gospodarczego, skutkującego wystawieniem przedmiotowego dokumentu, i jednocześnie w świetle powołanych powyżej przepisów w przypadku zaistnienia warunku, o którym mowa w przepisach, tzn. związku sprzedaży opodatkowanej z nabytymi towarami lub usługami, nabywa prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanego dokumentu.

Ponadto informuję, iż unormowania dotyczące zmiany wysokości opłat za użytkowanie wieczyste wynikają z przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj Dz. U. Nr 261, poz. 2603), a nie z przepisów podatkowych. Zgodnie z art. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, właściwym w sprawach gospodarki nieruchomościami, regulowanych przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, jest Minister Infrastruktury. W związku z tym, kwestia oceny możliwości zwiększenia opłat pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego nie należy do kompetencji organów podatkowych.

Jednocześnie zgodnie z powołanymi przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami w związku z oddaniem gruntu w wieczyste użytkowanie, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty. Opłata z tytułu wieczystego użytkowania gruntu stanowi kwotę należną od nabywcy.

Dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania stanowi obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Powyższe powoduje, iż w przypadku użytkowania wieczystego, podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku. Oznacza to, że kwota pobranej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem od towarów i usług). Obowiązek rozliczenia podatku spoczywa na jednostce oddającej grunt w użytkowanie wieczyste. Powyższe powoduje, iż Strona może dochodzić roszczeń w kwestii umowy dotyczącej użytkowania wieczystego gruntu na drodze cywilnoprawnej.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu